Traktorer och processorer

MF 135 Hydraulik

12 inlägg 21735 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 135 Hydraulik

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10072 Hej har en MF 135- 77 som har problem med hydrauliken... vi har fått trycket mätt och pumpen gav vad den ska ge...
Det vi tror är problemet är att packboxarna(?) i lyftcylindern är slut... hur stort arbete är det att byta dessa själv...
Ett annat problem är att våran frontlastare( Bergsjö 800H) ter sig på samma vis. Men där tror vi att ventilpaketet är problemet. Är det någon som har erfarenhet av dessa paket...

PS. Lastaren sattes på traktorn -81 eller -82. DS.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10079 vad är problemet med hydrauliken då?

ang lastaren om den sjunker. Kör upp den ngt från marken, gärna med lite belastning. Lossa anslutningarna till vetilpaketet lite försiktigt och kolla om det kommer olja ur ngn av slangarna. OBS jag pratar om tryck och returledningen till ventilpaketet. Du får absolut inte lossa ngn slang till själva lastarcylindrarna!!!!

Tänk på klämrisken!

MVH
MN

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10090 Om du menar att hydraularmarna sjunker då du kopplar över till lastaren så ska det vara så.

Vi har två kättingar med öglor i var ände, så fäster man den i tryckstångsfästet och vid armarna.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10091 ska förtydliga mig lite...
trepunkten lyfter inte så tungt som vi upplevt att den gjort tidigare...
att det är ventil paketet till lastaren är vi säkra på att det är för den sjunker inte när vi kopplar loss den från traktorn... då håller den uppe typ 70% av sin vikt i lyftkolvarna

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10101 Vad mättes trycket upp till?

"Ramlar" lyftarmarna ned om du stänger av motorn?

Om du är säker på att ventilen är kass är det bara att byta då? Jag hade iaf testat på mitt sätt eller skifta lyft med tiltfunktionen. Alla ventiler läcker dock olja...

MVH
MN

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10103 Nä dom ramlar inte ner men det vi uppmärksammat me trepunkten är att den inte lyfter mer än de gör.... klarar t.ex inte lyfta grannens stängläggare vilket deras 35:a enkelt gör...
Vi får nog byta den där lastarventilen. antar att det kan bli dyrt...

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10104 Skulle kolvtätningarna i hydraullocket vara så kass att den inte orkar ngt så skulle armarna ramla direkt. Jag tror att ni inte har rätt tryck (mätt i i pluggarna på locket?) eller att reglersystemet rostat ihop.

MN

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10106 Börja med att kolla filtret så det inte är tätt.
Om trycket i pluggarna är ok så ska det ju inte vara något fel på pumpen heller.

Verkar märkligt det här..

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10108 mjo men vi ska beställa tid på mf verkstaden när växtodlings säsongen är över... får vi se om han blir som ny sen

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10205 Hej MasseyFergusson.Jag har en bekant som har problem med sin MF 135'a.Hydraulen blev allt svagare och långsamare.Detta berodde enligt en mekaniker på att fett från en fettnippel vid tryckstångsfästet trängt in i oljetanken.Fettet blockerade sugsilen till oljepumpen.
Tydligen händer detta vid alltför frikostig smörjning av tryckstångsfästet?Är det någon som hört något liknande tidigare?Själv tycker jag detta låter konstigt.
cpt.Kirk

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10208 kolla upp tryckstångsventilen. (tryckstångsfästet på traktorn) Lyft något med tryckstång och sedan utan att använda tryckstången,den ventilen krånglar på min 165a. Om den ventilen öppnar för lätt blir lyftarmarna svaga.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10214 bra förslag Famaq har inte tänkt på det men det ska givetvis undersökas nogrannanre...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).