Traktorn i skogen

Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

89 inlägg 40015 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100491 Är det verkligen common rail på A-serien?
En Valtrasäljare hävdade i.a.f motsatsen i februari.
I Kundtidningen nr 2/2007 står att A-serien fortsätter ha mekanisk insprutning.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100498
D Brown skrev:Är det verkligen common rail på A-serien?
En Valtrasäljare hävdade i.a.f motsatsen i februari.
I Kundtidningen nr 2/2007 står att A-serien fortsätter ha mekanisk insprutning.


Jag pratade med en Valtra säljare i augusti och han surrande om att jag skulle köpa en Valtra N101
med common rail för att den har så mycket bättre bränsleekonomi och segdragning.
A-serien och N82-92 har inte common rail.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100507 Kan vara jag som har fel ang. common rail kollade på valtras hemsida nu och där står det ju Bosch insprutning kanske inte är samma sak.
http://www.valtra.se/products/tractors/124.asp
Eftersom tunit.com säljer effektboxar till a-serien antar jag att det är nån form av elektrisk insprutning eller?

Gällande olja i diesel för att smörja komponenter så beror det ju på att dieseln e så jäkla torr nuförtiden.
En bekant i byn fick renovera pump och insprutning på sin 3år gamla NH och där spekulerades det att dieseln kunde vara boven, så om valtra rekommenderar en halvliter motorolja i var 6:e tank så tycker jag det kan va värt det.

Bränsleförbrukningen har hittills legat på ca 5,5l /h blandat arbete ska bli intressant o se vad den ligger på vid plöjning nu under hösten. Tycker för övrigt den segdrar fint ligger alltid på ca 1500varv vid arbete och där finns det fullgott med kraft.
Nämnas bör väl att vi inte har så stort bruk och inte har behov av större traktor, lite hobby verksamhet på sidan av ordinarie arbete.

Valde bort både kopplingsfritt och snabbväxlar eftersom vi har mkt strul med det på förra traktorn dock inte en valtra men man kände sig lite bränd så nu kör man så mkt lowtech det bara går med en ny traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#100528
MrEast skrev:
Har inte upplevt nåt problem med kopplingen förutom att den e lite trög, va ganska mör efter att ha lastat om 150 rundbalar har inte kopplingsfri fram o back.


Det kan jag med hålla med om! trög som fan!

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#100580 Kastar mig in i "debatten" . Har en A75 - 06 har alltid startat , ett tips startgas till dieslar är inte det bästa prova Sonax eller 55-6 istället mkt skonsammare mot motorn.
Jag tycker det är oansvarligt av säljaren som säljer en traktor utan knappkoppling o skogshytt till dig , med en kompaktstol blir det hyfsad plats , och med knappkopplingen kan man göra mindre förflyttningar om terrängen tllåter utan att snurra runt.
Lite olja helst 2-takt som blandar sig lättare skadar inte i den "torra" dieseln som säljs nuförtiden.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100590 Som jag sa tidigare så e det inte så mkt i skogen ja använder traktorn utan mestadels i lantbruk så därav tyckte jag inte det va nån mening med skogshytten som dessutom inte imponerade särskilt mkt på mig.
Gillade inte heller knappkopplingen men det kanske är en vanesak men hade redan innan bestämt mig innan för en så avskalad traktor som möjligt pga av massa strul med all el-hydrauliskt skit som krånglade på förra traktorn.

meken ja hade hemma på 100h service avrådde från 2-takts olja utan sa åt mig att använda samma olja som i motorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#100598
MrEast skrev:meken ja hade hemma på 100h service avrådde från 2-takts olja utan sa åt mig att använda samma olja som i motorn.

Tror det er samma skitdieselen vi har i Norge ochså nu. Men det ju för jäkligt att dom inte säljar diesel som går att använda , utan behöva vara rädd om att motoren havarerer. 😡
Om man skulle behöva bruka tillsatser i dieselen, så borde det ju varit allment nevnt.
Fast det er vel för at rädda världen från förurening, men jag akter inte att ofra min traktor/grävare av dessa orsaker. 😈
Til slut: Blander vanlig motorolja sig med diesel, på samma sätt som 2 takt olja??? :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100612
stegmaster skrev:Til slut: Blander vanlig motorolja sig med diesel, på samma sätt som 2 takt olja???


Antar att det finns lika många teorier om detta som "lärda" man pratar med eftersom ett argument för motorolja va att 2-takt olja inte blandades lika bra med diesel. Antar att det viktigaste är att det blir lite smörjning för pump o insprutning och bara oljan går igenom systemet så borde det ombesörjas. När ja va i den ljuva mopedåldern för en halv evighet sedan så körde vi med motorolja i brist på 2 takts olja, luktade lite underligt och grejerna höll. Va inte ofta det hände och huruvida det va bra för grejerna eller ej törs ja inte svara på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100619 Ännu längre tillbaka så fanns det ingen särskild tvåtaktsolja. Det var 4 % vanlig motorolja som gällde i mopparna, motorsågarna och Saabarna.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#100633 Spelar som sagt kanske ingen större roll vilken olja man använder , men om 2-taktarna nöjer sig med 1-2% idag och 4% förr med motorolja torde dagens 2-taktolja smörja bättre. Hursomhelst löser/späder jag oljan först i en kvätt diesel innan jag häller den i tanken .
Har dock tankat diesel från Preem det sista och tycker den verkar vara lite fetare , tror den innehåller en del palmolja?

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#100654
Gäddviken skrev: med en kompaktstol blir det hyfsad plats



Vad är det för stol? vad jag tror så har vi en helt vanlig standard stol utan armstöd och nackstöd å grejjer... men foten e ju lika stor som stolen juhu?!?

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#100684 Kompaktstol med luftunderrede , jag vet inte hur orginal ser ut då den redan var utbytt av Lantmännen Maskin Ulricehamn/Jönköping. Har dessutom satt dit en skogskil och reglaget hamnar "utanför" hytten dock inne i värmen.
Kanske lägga ut lite bilder om intresse finnes?

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#100739
Gäddviken skrev:. Har dessutom satt dit en skogskil och reglaget hamnar "utanför" hytten dock inne i värmen.
Kanske lägga ut lite bilder om intresse finnes?

Det intresset finst. :geek:

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Bengt.Svensson  
#100740
Gäddviken skrev:Kompaktstol med luftunderrede , jag vet inte hur orginal ser ut då den redan var utbytt av Lantmännen Maskin Ulricehamn/Jönköping. Har dessutom satt dit en skogskil och reglaget hamnar "utanför" hytten dock inne i värmen.
Kanske lägga ut lite bilder om intresse finnes?


Det finns intresse!

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#100787 X3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).