Gallring

Gallringsfråga

11 inlägg 4740 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringsfråga

rabbit70warhammer  
#99375 Hej.

jag skrev för någon månad sedan på ett avtal om gallring på min skog. Avtalet omfattade 8,5ha. Och det stod att köparen utför nödvändig underröjning före gallring. Nu har jag varit och kollat på min min skog och röjarna är igång. De har börjat underröja de område som det ska gallras i. Men nu har de även börjat röja i ungskogen bredvid gallringen vilket jag inte vill eftersom jag jobbar som röjare och inte vill att det gör det. Min förtjänst lär ju inte bli särskillt hög när de drar av vinsten från gallringen på röjningen. Blir ganska less när man går i sin skog och de utför jobb som de inte ska.

Vad har jag för rättigheter. Kan jag ringa till virkesköparen och säga hur jag vill ha det? Eller säger han, nej vi har ett avtal och då kan man inte göra nått?

Mycket tacksam för svar


Senast redigerad av rabbit70warhammer sön 29 aug 2010, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsfråga

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99377
rabbit70warhammer skrev:Hej.

jag skrev för någon månad sedan på ett avtal om gallring på min skog. Avtalet omfattade 8,5ha. Och det stod att köparen utför nödvändig underröjning före gallring. Nu har jag varit och kollat på min min skog och röjarna är igång. De har börjat underröja de område som det ska gallras i. Men nu har de även börjat röja i ungskogen bredvid gallringen vilket jag inte vill eftersom jag jobbar som röjare och inte vill att det gör det. Mitt förtjänst lär ju inte bli särskillt hög när de drar av vinsten på gallringen på röjningen. Blir ganska less när man går i sin skog och de utför jobb som de inte ska.

Vad har jag för rättigheter. Kan jag ringa till virkesköparen och säga hur jag vill ha det? Eller säger han, nej vi har ett avtal och då kan man inte göra nått?

Mycket tacksam för svar


Hej!
Självklart har du rätt att få jobbet utfört som du vill ha det.
Bara ring och framför dina synpunkter.
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Gallringsfråga

rabbit70warhammer  
#99381 Ja ska ringa honom imorgon:) Hade tänkt att pula lite med massavedskörning med skoter i vinter så man vill inte att de gör fel!

Uppdaterar imorn. Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfråga

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99388 Jag sålde en grangallring för några år sedan, vi kom överens om att avdelningen skulle underröjas innan maskinerna kom. Köparen skulle ombesörja att förningen utfördes och arbetet ingick i den fasta avverkningskostnaden. Efter att röjningen var gjord så såg jag att de även röjt ett mindre ungskogsområde som skulle stå kvar. Det ingick ju inte i avtalet, med å andra sidan så var det hög tid att röja även där och jag tyckte att det va bra att det blev gjort även om de kanske röjt hårdare än vad jag skulle gjort själv.

Kolla vad som verkligen står i kontraktet. Det kan mycket väl vara så att röjningsarbetet ingår i avverkningskostnaden och då spelar det ingen roll för dig om de röjer lite utanför det område som ska gallras.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfråga

alias  
#99444 Har de röjt ett område som inte var inritat på kontraktskartan så skulle jag tvärvägra att betala för den röjning som ligger utanför det kontrakterade området.

Kan inte entreprenören (eller annan som snitslar av och planerar arbetet) läsa en kontraktskarta eller ett traktdirektiv så får de stå för konsekvenserna av sina misstag.

Det är min åsikt!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringsfråga

rabbit70warhammer  
#100556 Nu kommer en lite sen uppdatering förlåt men tar ett tag att uppdatera sig inom sånt här. Men nu har entrepenörerna röjt klart.

Pratade med min virkesköpare här i veckan och han sa att ungskogen bredvid gallringen antagligen blivit röjd av en jägare. Men jag fattar inte varför den jägaren skulle röja även där han inte har sikt.

Sen gick jag in i gallringen. Blev skapligt less när dom hade röjt undan fina 4cm granar för att gynna 8cm björkar. De har överhuvdaget röjt undan i stort sett allt under 8cm utom i luckor där det ofta står en björk med en liten gran eller tall på backen precis bredvid. Rent generelt är beståndet enligt mig alldeles för ungt för en första gallring, 27 år gammalt i Dalarna. I stora delar av gallringen är beståndet grymt klent och maskinen komme max få ut en bit per träd.

Men jag får skylla mig själv som skrev på avtalet! Men kan ju varna er andra att kika på eran skog innan ni skriver på någonting, det gjorde inte jag:( Ska i alla fall säga åt virkesköparen att maskinen ska ta spara så mycket gran/tall som möjligt och vraka eller göra vad han vill med björken. Kosta vad det kosta vill. gillar inte dåliga röjare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfråga

Pidden  
#100630
rabbit70warhammer skrev:Nu kommer en lite sen uppdatering förlåt men tar ett tag att uppdatera sig inom sånt här. Men nu har entrepenörerna röjt klart.

Pratade med min virkesköpare här i veckan och han sa att ungskogen bredvid gallringen antagligen blivit röjd av en jägare. Men jag fattar inte varför den jägaren skulle röja även där han inte har sikt.

Sen gick jag in i gallringen. Blev skapligt less när dom hade röjt undan fina 4cm granar för att gynna 8cm björkar. De har överhuvdaget röjt undan i stort sett allt under 8cm utom i luckor där det ofta står en björk med en liten gran eller tall på backen precis bredvid. Rent generelt är beståndet enligt mig alldeles för ungt för en första gallring, 27 år gammalt i Dalarna. I stora delar av gallringen är beståndet grymt klent och maskinen komme max få ut en bit per träd.

Men jag får skylla mig själv som skrev på avtalet! Men kan ju varna er andra att kika på eran skog innan ni skriver på någonting, det gjorde inte jag:( Ska i alla fall säga åt virkesköparen att maskinen ska ta spara så mycket gran/tall som möjligt och vraka eller göra vad han vill med björken. Kosta vad det kosta vill. gillar inte dåliga röjare...





Varför skulle en jägare röjt i klenskog som han ändå inte ser något i?? Jag tycker det är dåligt av inköparen att vara så nonchalant... Och ännu värre är att de som röjt inte hållt sig till traktdirektiven.. Markägaren har väl ändå ett ord med i leken på sin egen skog trots att han lejt bort röjningen??? Eller har jag fel???

Avatar Fallback

Re: Gallringsfråga

rabbit70warhammer  
#100656 Jag håller med! Ska ringa och fråga och säga precis så som jag anser det i fallet. Och jag ska banne mig fråga vem det är som har röjt eller vem som ger sådana direktiv. Visst ungskogen var röjmogen men fortfarande under "älgsäker höjd" vilket känns surt. Tack för svaret i alla fall!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfråga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100661 Ja, på dom 😈 . Det är ju rent trams att påstå att en jägare skulle gjort det i en sån skog. Finns inga som helst skäl för det.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfråga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100671 Nå, det är förvisso alltid lätt att vara efterklok, men som skogsägare är det alltid en god idé att gå runt med fotfolket (de som ska göra jobbet) innan en åtgärd, samt några gånger under själva jobbet. Då får skogsägaren många goda möjligheter att framföra sina önskemål/krav på hur den tänkta åtgärden ska gå till, samt vid behov dra i nödbromsen om det blir galet. Annars blir det lätt ett oönskat resultat av åtgärden. Det räcker alltså inte med att förklara sina tankar för virkesköparen, ty du vet inte hur väl kommunikationen mellan virkesköpare och fotfolket fungerar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallringsfråga

alias  
#101223 Man kanske skulle ta för vana att i avverkningskontrakten skriva in att markägaren ska få se och godkänna traktdirektivet innan detta skickas ut till entreprenören. Det ger möjlighet att korrigera eventuella felaktigheter och komplettera med upplysningar som inköparen missat att ta med i traktdirektivet, dessutom kan man ju se vem det är som gjort fel av inköparen och entreprenören.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).