Gallring

Flerträdshantering Gallring?

21 inlägg 10036 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100408
sumper skrev:Kör du sortiment som inte kräver längdmätning så är flerträdhantering den bästa investeringen.


nutte skrev:Men nog räknar L-M stammarna trots att man kör flerträd, det är ja nästan HELT säker på, nån kanske vet exakt om det är så....


stammar och volym är allt som räknas medelstamen får du räkna ut själv.



det va så ja menade, å jag tror att det går bäst att köra sån här energived med flerträdshantering där det inte är så noga med varken kvistningen eller längd, men att få rätt medelstam vill man ju ha för att få rätt betalning...

Malwa
Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

ollonet  
#100424 Logmax räknar stammar både flerträd och enkelträd. Volym både enkelstam och flerträd.
Fårövrigt inga bekymmer med längmätning vid flerträdhantering. Har en 560 c 08 . LM 4000 med flerträd.
KLOCKRENT..........

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100518 Någon som har erfarenhet av Rottnes flerträdshantering på H8:an? Hur fungerar mätningen med D4?

/Dan

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

sumper  
#100551
nutte skrev:men att få rätt medelstam vill man ju ha för att få rätt betalning...


volymen med flerträd felar +-10% (siffror som jag fått av en som jobbar på logmax) då den räknar volymen på första trädet gånger antalet träd oavsett grovlek vilket betyder att du aldrig kan få rätt medelstam.
Senast redigerad av sumper mån 13 sep 2010, 17:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100559 Huvud saken är väl att man får rätt antal stam iaf, när man kör så klent stämmer det inte alltid mot det inmätta iaf.... Så medelstammen ändras när virket är inmätt hur det än är....

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Fredrik Reuter  
#100577
MadCoke skrev:Någon som har erfarenhet av Rottnes flerträdshantering på H8:an? Hur fungerar mätningen med D4?

/Dan


Hej,
Jorå, jag har kört lite med detta. Fungerar bra. Räknar medelstam på första tagna trädet i knippet och plussar sedan antal träd.
Flerträd kommer inte med i datumrapporten, utan i produktionsrapporten, medelstammen tror jag man sedan själv får räkna om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).