Bioenergi

Nybygge av vedförråd+maskinhall

72 inlägg 39611 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#100442 Här kommer lite bilder på vårt bygga av vedförråd inkl. maskinhall. Vi började forma för betongplattan och foten i onsdags. Före det har vi grävt bort matjord och fyllt hela planen med sand.

Måtten på hela byggnaden är l. 16m x b. 10 meter h. 6,5 meter. Själva vedförrådet kommer på en 3,5m. bred platta. ca 250 m3 ved kommer att rymmas i.

Skickar fler bilder vartefter verket framskrider.
DSC02801.JPG[/attachment[attachment=0]DSC02803.JPG
DSC02804.JPG
DSC02806.JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

haggloader  
#100446 Ska ni bygga lösvirke och eftersom det är en baklastare bör rimligen bygget äga rum i övre Norrland, eller är det en baklastare i exil?

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

axwell  
#100447 Utan någon specialkunskap om BM-maskinerna skulle jag gissa på en 64o-64?.
H3nkk4 skrev:H3nkk4
tror jag har sin verksamhet vid bottenhavets östra kust dvs i Finland.

Stämmer det?

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

Knekten  
#100464 Sand i botten? Har ni inget grus i Norrland.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

haggloader  
#100465 Det är nog en nyare baklastare, förmodligen sen 70-tiotalist. Modell 641 kanske?

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

axwell  
#100473
haggloader skrev:Det är nog en nyare baklastare, förmodligen sen 70-tiotalist. Modell 641 kanske?

Det tror jag med, har för mig att 640 kom först sen 641 osv, "64?" skall tolkas som 643 eller 644!

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

haggloader  
#100482 Aha, jag trodde att 64 var årsmodellen.

Den nyaste 6-serien är 642 och först kom 640, sen 641.

Användarvisningsbild

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100499
haggloader skrev:Ska ni bygga lösvirke och eftersom det är en baklastare bör rimligen bygget äga rum i övre Norrland, eller är det en baklastare i exil?

Vad har baklastare med övre Norrland att göra? Jag förstår inte sambandet, har alla söderut rostat bort eller?
Och det är en 641 vad man kan se på bilden iaf.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

haggloader  
#100501
Slurfi skrev:
haggloader skrev:Ska ni bygga lösvirke och eftersom det är en baklastare bör rimligen bygget äga rum i övre Norrland, eller är det en baklastare i exil?

Vad har baklastare med övre Norrland att göra? Jag förstår inte sambandet, har alla söderut rostat bort eller?
Och det är en 641 vad man kan se på bilden iaf.
Baklastaren tillverkades i övre Norrland (Skellefteå) och enligt min erfarenhet är baklastaren vanligast där. Den större kollegan 840 tillverkades dock i Arvikaverken, nuvarande VCE.

I södra Sverige, söder om Sundsvall, tror jag egentligen traktorgrävare är vanligare...

Användarvisningsbild

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100508 Jo nog kan den vara vanligare här det vet jag inget om men det står några i varje by.
Iofs så vet jag bara om en enda som ännu används professionellt och det är på ett stort statligt bolag.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#100525
haggloader skrev:Ska ni bygga lösvirke och eftersom det är en baklastare bör rimligen bygget äga rum i övre Norrland, eller är det en baklastare i exil?


Jo vi skall bygga med lösvirke. Vi tänkte spira upp med 5'' x 5''. På själva vedförrådet kommer 4'' plank på liggande ca. 1,5 meter upp med passande mellanrum för luftgenomströmning. Över det sätter vi armeringsnät. Jopp det är en baklastare i exil modell 78-79 tror jag, Volvo BM 641. Helt utomordentlig att jämna ut sand med.
Senast redigerad av H3nkk4 sön 12 sep 2010, 15:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#100526
Knekten skrev:Sand i botten? Har ni inget grus i Norrland.. :wink:


Jo för det var billigare att fylla ut med sand dom 30-40 cm. Vi kommer nog att fylla med grus överst till sist över hela planen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#100527
H3nkk4 skrev:
haggloader skrev:Ska ni bygga lösvirke och eftersom det är en baklastare bör rimligen bygget äga rum i övre Norrland, eller är det en baklastare i exil?


Jo vi skall bygga med lösvirke. Vi tänkte spira upp med 5'' x 5''. På själva vedförrådet kommer 4'' plank ca. 1,5 meter upp. Över det sätter vi armeringsnät. Jopp det är en baklastare i exil modell 78-79 tror jag, Volvo BM 641. Helt utomordentlig att jämna ut sand med.


Ja altså baklastaren finns i Österbotten i Finland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#100529
axwell skrev:Utan någon specialkunskap om BM-maskinerna skulle jag gissa på en 64o-64?.
H3nkk4 skrev:H3nkk4
tror jag har sin verksamhet vid bottenhavets östra kust dvs i Finland.

Stämmer det?


Det stämmer nog, en liten bit ovanför Jakobstad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#100531 Eftersom det var fler som var intresserade av lastmaskinen än av bygget :wink: så tog jag lite bilder på den.
DSC02807.JPG
DSC02809.JPG
DSC02810.JPG
DSC02811.JPG
Ganska lite timmar på en så gammal maskin.
DSC02812.JPG
Och så en bild på kossorna.
DSC02813.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).