Traktorn i skogen

Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

89 inlägg 40035 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87436 Är inte A-hytt=A-sreien?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#87713 Skogshytt, ja inte vet jag exakt vad det är som gör den till "skogshytt" men den har ialalfall en gaspedaln bak och så är det plåt nedredelen bak och en luckan som man kan ta bort för att få in spakarna...

dvs, lyckas man få runt stol och fötter ås kan man gasa och kanske få ner fötterna å :)

ja skall ta några bilder på det imårrn tror ja!

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100335 Tänkte bara ge en liten uppdatering på denna uråldriga tråd :wink:

Det blev en Valtra A82 tillslut basmodell med lastare ink 3:e funktion och lastardämpning.
Valde den minsta lastaren för att få lastaren så nära traktorn som möjligt skiljde 20cm mot nästa storlek och den var dessutom långsammare.

Har passerat 110h nu och måste säga att den lever upp till de förväntningar jag hade lite lätt bak vid rundbalshantering men det åtgärdades lätt med ett spjut monterat i 3 punkten då får man fin motvikt och en extra bal med sig. Har även praktiserat lite bergsklättring för att komma åt lite vindfällor och det är mer modet som sätter stopp än lutningen :surp:

Har ni frågor funderingar på så svarar jag så gott jag kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#100354 Det blev ingen "skogshytt" då?
Något jag retar mig på är ju att kopplingspedalen e kokko nära mittkonsolen eller va man skall kalla det! att tårna tar i den...!

jag flyttade pedalen på axeln till andra sidan å lade lite brickor emellan för att få lite distans på det hela, men det är inte bra, speciellt inte med skogsstövlarna.
Detta är hur jag upplever det! hur är de för dig?
/A92

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100417 Va o kolla på en A92 med skogshytt och det borde fasen va olagligt att kalla det "skogshytt" åtminstone att ta extra betalt för det :grin:

Kör så lite i skogen iaf mest för lite ved så klarar mig bra utan. Trakrorn går mest i lantbruk.

Har inte upplevt nåt problem med kopplingen förutom att den e lite trög, va ganska mör efter att ha lastat om 150 rundbalar har inte kopplingsfri fram o back.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100421 Har ni varit ute för att bränslesystemet drar tjuvluft? Det händer visst på allihop? En del blir svårstartade. En del går inte alls med mindre än halv tank. Ibland blir det ett missljud i insprutningspumpen. Det sista kan absolut inte vara hälsosamt.
Jag har bytt matarpumpen och sugslangen till tanken. Helst skulle hela bränslesystemet byggas om. Då kunde man använda standardfilter istället för de svindyra orginalfiltren.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100452 Det där låter ju inte bra, hur många timmar hade din gått när problemen visade sig? Vilken årsmodell har du?
Lite osäker när Common rail kom på A serien om det är det som är boven.
Meken från Lantmännen som gjorde 100h timmars service sa att Valtra gått ut med att man skulle hälla i en halvliter motorolja i tanken var 6:e tankning ungefär för att smörja insprutning o matarpump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100457 Har en A75 -04 som gått drygt 2000 timmar och spökat lite av och till hela tiden. I vinter var det riktigt jävligt när det var
-30 och korna ville ha en rundbal varje dag i alla fall. Massor av startspray gick det åt trots motorvärmare. Missljudet i pumpen har varit borta ett tag men senast idag hördes det igen. Har provat med olja men jag tror likafullt att han suger luft. Vet om två A85: or som har haft liknande problem.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100461
Skogsola skrev:Har en A75 -04 som gått drygt 2000 timmar och spökat lite av och till hela tiden. I vinter var det riktigt jävligt när det var
-30 och korna ville ha en rundbal varje dag i alla fall. Massor av startspray gick det åt trots motorvärmare. Missljudet i pumpen har varit borta ett tag men senast idag hördes det igen. Har provat med olja men jag tror likafullt att han suger luft. Vet om två A85: or som har haft liknande problem.


Du får INTE använda startspray stor risk för EXPLOSION!!!
Den automatiska glödningen kan antända startsprayen.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100466 Hoppas verkligen att detta problem är löst på dom traktorer det sitter common rail insprutning på, har för mig att det e väldigt nytt, att det kom typ -09 på a-serien.
En i grannbyn vars A92 -07 (eller hette dom A95 -07?) jag va o provkörde hade inte haft några såna problem överhuvudtaget iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100467 [quote="Zalman
Du får INTE använda startspray stor risk för EXPLOSION!!!
Den automatiska glödningen kan antända startsprayen.[/quote]

Explosion eller inte den här traktorn är inte nån leksak den är för att korna ska ha mat. Drar den tjuvluft så måste det hända före matarpumpen eller hur? Om sugslangen är bytt och anslutningarna är täta så måste det vara vid förfiltret som sätts fast med en simpel plastring. Funderar på att byta hela filterhållaren mot något annat där man kan använda ett vanligt CAV filter.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Robertberg  
#100474 Att slå i olja i dieslen, och att använda startgas för att få igång traktorn känns väldigt.. Gammalmodigt?

Är inte den största risken med startspray och dieselmotorer att moton skär?

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#100480
MrEast skrev:Har inte upplevt nåt problem med kopplingen förutom att den e lite trög, va ganska mör efter att ha lastat om 150 rundbalar har inte kopplingsfri fram o back.

Er det inte knappkoppling på varje spak??? :shock:
Skal vel inte behöva bruka foten om man inte vil??
Så er det ihvärtfall i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100487
stegmaster skrev:
MrEast skrev:Har inte upplevt nåt problem med kopplingen förutom att den e lite trög, va ganska mör efter att ha lastat om 150 rundbalar har inte kopplingsfri fram o back.

Er det inte knappkoppling på varje spak??? :shock:
Skal vel inte behöva bruka foten om man inte vil??
Så er det ihvärtfall i Norge.


Knapp på varje spak för koppling är väl tillval, i alla fall när vi handlade

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#100490
Zixten skrev:
stegmaster skrev:
MrEast skrev:Har inte upplevt nåt problem med kopplingen förutom att den e lite trög, va ganska mör efter att ha lastat om 150 rundbalar har inte kopplingsfri fram o back.

Er det inte knappkoppling på varje spak??? :shock:
Skal vel inte behöva bruka foten om man inte vil??
Så er det ihvärtfall i Norge.


Knapp på varje spak för koppling är väl tillval, i alla fall när vi handlade

OK, men av alla dom jag har tittat på, har jag tilgoda att se någon utan detta.
*Hi-shift er vist navnet på detta, såg at detta va tillval i Norge ochså (valtra.no), men det värkar snarare som det "normala". :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).