Friluftsliv, Naturturism

Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

17 inlägg 25572 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Fredrik Reuter  
#94288 Den första kända av myndigheter godkända ATV led finns nu i Avestatrakten på bl a Sveaskogs marker. Sveaskog anser att detta är ett sätt att få kontroll på terrängkörningen. Man måste vara medlem i Svenska ATV föreningen för att får köra på leden, dessutom får man inte köra på förmiddagar och inte under älgjakten.

Personligen tycker jag detta är lite spännande. Med tanke på alla fyrhjulingar som säljs till människor som inte bedriver skogsbruk så måste det finnas ett uppdämt behov av sådana här lösningar, eller vad tycker du?

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges första ATV-led för fyhjulingar

halvproffs  
#94312 Fy, hur du stavar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Fredrik Reuter  
#94317 Fy på mig! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Mickev  
#94646 Sånthär är bra, hoppas de sköts så alla parter är nöjda.

Fö så finns det en hel del terrängkörningsområden samt träffar där man ha godkända slingor samt områden att köra på. Så bara för att man köpt en 4hjuling och inte bor vid Avesta behöver inte betyda att man kör olagligt ;)

Användarvisningsbild

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94654 Perfekt, skogsmänniskor som leder utvecklingen istf lagar och trams som politiker tvingar på oss. Detta gillar jag mkt, hoppas det kommer fler ATV-leder, gärna samkörda med skoterlederna så blir det billigt och enkelt att hålla dem i skick.

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

M_M  
#94656 Problemet iaf i mina trakter är att skoterlederna ofta går över våtmarker.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94658 Jo så är det här åxå, men ATV-leder är ju nåt nytt så man får börja tänka på annat sätt, dock vore det fint med även skoterleder på hårdmark för då kan man pressa skoterlederna med jordbrukstraktor tidigt på säsongen.

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Mickev  
#95099 Ja att kunna samköra med skoterleder hade varit perfa. 2 slugor i en smäll då skoterlederna har lite extra hjälp att hållas öppna, vilket gör att skoterklubbarna kanske sparar en slant som kan läggas på tex sladdning istället.

Ja som slurfi sa, kanske anpassa skoterlederna lite mer så att de går att samköra. Även ledningsgator är väldigt lämpliga då sådana ska hållas öppna hur som. Det finns ju rätt många rent ut sagt lämpliga lägen att låta tex atv åkare få åka... men det är väl oftast tolkningen av lagen som sätter käppar i hjulena.

Tänk bara alla gamla vandringsleder som växer igen. Det är väldigt många gamla bortglömda kyrkstigar å annat liknande som ligger helt öde och växer igen, å de finns ju ingen vettig människa som går på en stig som vuxit igen. Men hade man då kunnat få köra tex atv där skulle jag mer än gärna också lägga en del av min tid på att inte bara köra där utan även göra den mer vandringsvänlig.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95109
Mickev skrev:Tänk bara alla gamla vandringsleder som växer igen. Det är väldigt många gamla bortglömda kyrkstigar å annat liknande som ligger helt öde och växer igen, å de finns ju ingen vettig människa som går på en stig som vuxit igen. Men hade man då kunnat få köra tex atv där skulle jag mer än gärna också lägga en del av min tid på att inte bara köra där utan även göra den mer vandringsvänlig.


Det där är en väldigt bra tanke! :smile: Vi har massor med så kallade "bu-stigar"/vägarna till fäboställena. Tänk om man fick köra på dem vad fina de skulle bli och vilken möjlighet för turism. Buskörning kan vi nog hantera, inte större här än nån vet vilka som far fram.

Precis som "Mickev" skulle jag gärna bidra till skötseln.

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

foton  
#95172 Jag tror inte att ni är medvetna om hur ATVerna har utveklats, det är numera enorma maskiner med massor av hästkrafter och enormt grova däck. Dom körs ofta av stadsbor som inte har någon känsla för naturen. Folk som är vana att köra traktor i skogen och förstår sammbandet mellan motorvarv och dragkraft kann bli mörkrädda när man ser hur dom far fram. extra svängar utanför spåret där det går åt några plantor märker dom inte. Kolla på youtube Team Kuraperse. part 1 så förstår ni vad jag menar. Jag är inte emot ATV körning men man får inte vara blåögd.

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

MudNutz  
#100287 Numer säljs det fler fyrhjulingar än snöskotrar och det sk. fritids segmentet växer fort, dvs. fritidsåkarna. Problemet är att det inte erbjuds några lagliga områden att köra på varför den sk. freeride åkningen växer fort.

Som ordförande i Svenska ATV Föreningen anser och tror jag att det vore bättre om det fanns lagliga leder att köra på som kan kontrolleras istället för att "vi" kör lite varstans och inte alltid på lämpliga ställen ;-)

Min uppfattning är att det vore intressantare att fundera över hur man kunde nyttja detta på ett positivt sätt. Godkända leder med övernattningsmöjligheter, mat, tankställen mm. skulle kunna tillföra lands och gledsbygd stora "turism" intäkter.

Skoterturismen omsätter över 5 miljarder och kunde vi med fyrhjulingar tillföra 5 miljarder till tror jag inte att de som idag har boendeanläggningar mm skulle vara ledsna - särskilt inte med tanke på att vi skulle tillföra dessa utanför deras övriga turismsäsong.

Tänk positivt - lev längre!

Kommentera gärna - jag kommer försöka få sista ordet ;-)

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

foton  
#100297 ATV åkarna är inte intreserade av att äka efter ett spår, dom letar upp dom grisigaste ställena och sen kör dom bara där. Hellst skall det vara ett stort dike med minst 1meter djupt vatten, eller i kanten på någon mosse så dom kann få dy ända upp på styret. Obs. jag är ingen motståndare bara undrande över betendet.

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

MudNutz  
#100300 Helt riktigt - det finns dom som gillar det på samma sätt som det finns skoteråkare som gillar att utsätta sig för livsfara genom att köra upp och ner för branter med specialbyggda maskiner ;-)

Betendet hänger nog ihop med barnasinnet! Hittar du inte ditt barn på parkeringen - leta efter en vattenpöl och du hittar barnet ;-)

Här ett exempel http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1073563

Men att alla ATV åkare skulle vilja gegga ner sig och sin maskin är fel. Många skulle ha glädje av leder och nyttja dom på ett riktigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Mickev  
#100352 Dra inte alla över en kam... som att säga att alla kör i fyllan eftersom de finns några idioter som gör det och det är just dom som märks i medier osv.

Ser gärna lagliga leder och jag personligen är övertygad om att ett sådant "ledsystem" skulle minska dom som kör lite varstans.

Vill även i denna "debatt" påminna om att industritomter är undantagna från terrängkörningslagen, för att få köra på ett industriområde räcker det med markägarens tillstånd. Många aktiva grusgropar är klassade som industritomt och pratar man med markägaren på rätt sätt borde det inte vara omöjligt att kunna få tillstånd att köra på dennes industritomt tex under den tiden det inte är aktivitet där (tex helger).

För att spinna vidare på de temat, varför inte gå till kommunen och förhandla om att kanske få en plätt skog omvandlad till industritomt för att kunna ha terrängkörningsaktiviteter där?

Användarvisningsbild

Sv: Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Fredrik Reuter  
#337184 Hej,
Fem år har gått sedan tråden startades, finns det fler regelrätta ATV-leder idag i Sverige?
Jag gillar tanken med ATV leder. Utomlands (främst USA) verkar det vara ett vedertaget begrepp. Sveaskog verkar ha gått i bräschen för detta med sin ATV-led i Avesta, men är det fler av de större markägarna som hakat på?

Det vore ju ytterligare ett sätt att få människor anno 2015 att få upp intresset för skog och skogsbruk, moderna vandringsleder i skogen?

Och du som är markägare, skulle inte detta kunna vara en inkomstkälla? Anlägga en kanonfin ATV-led på sin mark, anmäla den och få den godkänd av Länsstyrelse/kommun och sedan på ett mer professionellt sätt arrangera hiking med ATV, kanske också hyra ut ATV till grupper?

Tror man skulle kunna ta ganska bra betalt att t ex arrangera en heldag med ATV inkl kost osv för företag som kick-off, alt. sälja saker i anslutning till sin led?

Vad tycker du?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).