Motorsåg och handhållet

trimmning av hva 372

48 inlägg 19107 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100307 Har idag beställt 75cc cylinder och kolv.Den ska även portas av en som tävlar! gissa om jag är som ett barn på julafton!får nog cyllen nästa vecka!
är det nån som är spekulant på original cylindern me kolv så hör av er! sågen är en -08 och har inte gått många timmar,så det är fräscha grejor!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

Robertberg  
#100369 Vad är det för märke på de de nya grejerna? Från Usa?
Väntar på både bilder och filmer!

Dina gamla grejerlär ju passa 371an!
Hur många pengar vill du ha för dom?

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100383 Nej!det är inga piratgrejor från staterna,utan original husqvarna(mahle).det är faktiskt en motorkap cylinder.Tror faktiskt att det är samma som sitter på hva 372 xpw som ligger på 74,7 cc och den sågen säljs ej i sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100384
obantteg skrev:Vad är det för märke på de de nya grejerna? Från Usa?
Väntar på både bilder och filmer!

Dina gamla grejerlär ju passa 371an!
Hur många pengar vill du ha för dom?


ge ett bud så får vi se om grejorna blir dina :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

SawTroll  
#100386
huggar*n skrev:Nej!det är inga piratgrejor från staterna,utan original husqvarna(mahle).det är faktiskt en motorkap cylinder.Tror faktiskt att det är samma som sitter på hva 372 xpw som ligger på 74,7 cc och den sågen säljs ej i sverige.


Neppe - portingen er nok forskjellig, men det startet der! :wink:

En original "kap" cylinder etc. ville nok ikke fungert særlig bra - det har vært prøvd før.....

Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100387 Det är olika på olika såg modeller, vissa går bra o även lite bättre ibland....

Partners 650 och HVA "372" kap maskin cylinder funkar fint.

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100393
Mange skrev:Det är olika på olika såg modeller, vissa går bra o även lite bättre ibland....

Partners 650 och HVA "372" kap maskin cylinder funkar fint.


det stämmer mange!Det som gör att kapen har lägre effekt är att det är annan förgasare och tändning.maxvarvet på kapen brukar ligga runt 9-9800

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

valtravalmet6350  
#100394 Vil tro det er den her han mener: http://www.baileysonline.com/itemdetail ... catID=1707

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100395 nej!det där är piratgrejor,därmed inte sagt att det är sämre,men det jag har beställt är originaldelar!

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100462
obantteg skrev:Vad är det för märke på de de nya grejerna? Från Usa?
Väntar på både bilder och filmer!

Dina gamla grejerlär ju passa 371an!
Hur många pengar vill du ha för dom?

har skickat pm till dej.om du inte har fått nått så blev de fel på vägen,ligger kvar i min utkorg vad ja kan se,men hör av dig om du inte har fått nått!

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100495 Kap maskin och motorsåg arbetar olika och vill ha lite olika egenskaper.

Kapen vill ha mer vrid o seghet, inte så noga om den är rapp....

Sågen kompromissar ständigt med rapphet o segdragningsförmåga.
Med långa svärd är en kap motor inte helt fel alls...

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100956 Nu har handlaren fått hem cylindern!.väntar bara på att få den portad av en anställd där som tillhör svenska landslaget i motorsåg(har tävlat sedan mitten av 80-talet). jag skrev av nummret på cylindern som han kommer att bearbeta,och har kollat runt lite i IPL:en men ej hittat något som den cylindern sitter på.

hva originalnummer är:5442503-02.det närmaste jag hitta var 5442543-02,och den cylindern sitter på kapmaskin 375 k,och motorsåg hva 372 xpw(74,7cc)som bla säljs i staterna.Finns det någon vänlig själ som kan få fram vad cylindern sitter på för maskin så vore jag glad :smile: .Han som trimmar är rätt förtegen om saker,han sa bara att det är en kapcylinder,men jag kan inte få fram att den sitter på någon motorkap i IPL:en för vare sig kap eller motorsåg!kan vara så att den är nummerändrad!
Det jag hann se på cylindern var att spolkanalerna var mindre än på min originalcylinder+att det var dubbla kolvringar,vilket borde borga för högre komp!.fick iallafall fram att han sänker insugsporten ca 5-6mm och höjer avgasporten ca 2mm.det visar sig vad han har gjort när jag får cylindern!då ska alla mått dokumenteras ordentligt!

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

Nonkan  
#100958 Får ingen träff i ordersystemet på det första numret i alla fall. HVA reservdelssökning, där man kan se vad delen används på för maskin, funkar skit med Mac, så jag kollar på jobbet imorrn (om ingen annan kommer med svar innan).

Stod numret på kartong eller var det ingjutet? Är det det senare kan det vara ett internt tillverkningsnummer på enbart cylinder och därmed går det inte att beställa utan rätt kontakter. Cylinder säljs ju alltid med kolv och kolvringar annars.

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100960 Nummret stod på kartongen!Han sa faktiskt att det inte gick att beställa för vem somhelst!men eftersom det rörsig om en hva-produkt så borde det väl gå att få fram? eller är det en "hemlig"cylinder som ej släpps till allmänheten hursom helst?

frågade han vad man kan lägga sig på i toppvarv efter trimmningen och fick till svar att han ligger på 16000 och då fyrtaktar den,med tillägget att inte hålla det FÖR länge.Är nog feg av naturen så jag lägger mig nog inte över 15200-15400.

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100965 Har du tändning utan varv reglering?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).