Skotare

Tegare?

5 inlägg 3876 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tegare?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9986 En bekant har köpt en gammal skogstraktor modell Teg. Har inte lyckats hitta ngn info om dessa. Dessutom är den byggd på en J Deere, vilket tydligen är extra ovanligt.
Någon som kan ngt om dessa? Har inte hunnit se den själv, men den ska visst likna Stor-Nalle.

/Nisse



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10012 Teg brukar bygga på Ford men jag har sett ett ex byggt på JD.

Dom byggde(vad jag vet) bara sk 3/4-bandare(lika som stornallen mfl).
Teg 5000 var nog den första maskinen dom serietillverkade, sedan kom Teg 7000 och denna kunde man utrusta med stora framhjul för att klara mycket djup snö.

På -70 talet monterade man samma vagn som Rottne Blondin har på Tegen och kallade den Teg 914 -RD12.
Vissa exemplar har som Hemek kedjor som driver framhjulen, andra har ingen drivning då dom antas ha band pålagda.

Ta gärna lite bilder och lägg ut!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10047 Hej.Och jag som trodde TEG alltid var byggda på Ford.Alltid får man lära sig något nytt på detta lärorika forum.
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10051 Teg kanske hade något tjafs med Ford importören, så tillverkade man några JD för att jävlas..

Hemek byggde sin Piratskotare på Muir-Hill, och detta var när dom låg i luven med BM..

Avatar Fallback

Re: Tegare?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87627 Är det TEG som har byggt den då?

Jag har sett en JD 3/4 bandare på ett ställe. Tror jag ska åka dit och knäppa några kort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).