Gallring

Flerträdshantering Gallring?

21 inlägg 10040 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flerträdshantering Gallring?

viljan  
#99989 Hej
Någon som har erfarenhet av flerträdshantering i gallring?
Har stora mängder som skall gallras i höst/vinter.
Vore trevligt med lite tankar om detta.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100023 klart, högre skördarproduktion, lite högre skotarproduktion, marginellt lägre skadenivå.
Kan inte bli bättre:)

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100055 Funkar inte till de bruk som fortfarande tjurskallas med tremeters massaved.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Lidéri  
#100098 Jag kör en h8 utan flerträdshantering. Räknade lite på hur många stam man kan tjäna i fredags. Jag körde 1421 stam, drygt 1000 var enkelstammar kommer inte ihåg exakt hur många det var, men säg att ca 400 var stammar som jag tagit två och två. Då har man ju redan där tjänat in 200 stam. hade man då haft flerträdshantering så har man lätt kunnat tagit många av dessa tre och tre istället. Jag har varit skeptisk till flerträdshantering på en så liten maskin som h8an men är nu rätt övertygad om att man tjänar in det rätt så snabbt i rätt skog. Det blir också mycket lättare att ansätta vid stam två och tre när man kan ha hjulen öppna istället för att hålla den första stammen men dom. På en större maskin med starkare och längre kran finns det nog väldigt mycket att tjäna med flerträdshantering.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Lidéri  
#100104 Är det någon som kör en 901tx med sp451 Skulle vara kul och höra hur det går! :smile:

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100106 vi får flerträd på den nya maskinen, en h09 -09a... å ja vill verkligen ha flerträd redan nu när man kör klent, man måste spara enormt me kranvevande... men de återstår att se;)

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

GremoNiclas  
#100167 Blir de LM4000 på den? Flerträdan väger väl 50kg. Fundersam hur det artar sig på H09:an... Tippar den ikull eller orkar den ens lyfta agg på full arm...

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100169 det är 4000 på den, å det finns tydligen nerbantade sådana... vi får väl se hur det går... kanske får köpa stödben;)

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Lidéri  
#100175 H09an måste väl vara stadig. Hur mycket väger den?

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100182 tja... 12-13 ton... å band ska vi ha fram, ska få nya mes band, å dom gör MASSOR..... på den vi har nu va gäller stadga men då har vi gamla dragande band från en ösa 260 nu...

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

mojs63  
#100357 Monterade flerträdsutrustning på min JD 1070D för ett par månader sen.Kör man väldigt klen skog
(enbitsrträd) funkar det ganska bra,det är lite trixande måste ha knivtryck ställt lågt samt använda det
speciella matarhjul som följer med ombyggnadssatsen.Dessa fungerar inte så bra om man sen kör lite grövre skog
Med timmer o Kubbandel där man för övrigt inte kan använda flerträdstekniken.Så min erfarenhet hitills av min investering
är att man har bara nytta av flerträdsutrustning om man kör åt ett massaveds köpande bolag.
Jag som kör åt ett sågverksföretag använder tekniken till att samla ihop klenträd att risa stickvägen med när det är dålig bärighet.Men det är det ju dålig avkastning på!!!!!!!!!!.
Med Vänlig Hälsning
Morgan Svensson

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

finskpinne  
#100358 Jag kör flertr. med ett kesla och antalet stammar/dag i gallring är ungefär detsamma som före vi började med flertr. Men det är ju vad datorn tror eftersom den inte vet om att det sitter flera stammar i aggregatet!! Egentligen så blir det ju ett par hundra stammar mer per dag. Ett minus är ju att maskinmätningen inte fungerar då man använder denna metod. Eftersom jag är från Finland där vi använder maskinmätning så skapar ju detta vissa problem. Men nu är även vägning med vissa kranvågar på skotaren en godkänd mätmetod i finland så jag ska montera på en sån inom kort och då är det problemet borta. När man kör enbart energived så har man ännu mer nytta av flertädsmetoden eftersom man kan ta vilka träd som helst på samma gång, oberoende av trädslag och storlek.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100359 Men nog räknar L-M stammarna trots att man kör flerträd, det är ja nästan HELT säker på, nån kanske vet exakt om det är så....

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Lill Junior  
#100367 Från logmax hemsida : "Stamräkning sker i ackumuleringen och volymen bestäms efter första stammen i bunten."

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

sumper  
#100401 Kör du sortiment som inte kräver längdmätning så är flerträdhantering den bästa investeringen.


nutte skrev:Men nog räknar L-M stammarna trots att man kör flerträd, det är ja nästan HELT säker på, nån kanske vet exakt om det är så....


stammar och volym är allt som räknas medelstamen får du räkna ut själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).