Sida 1 av 4

Tippflak till Skogsvagnen

Postat: mån 25 okt 2010, 07:31
av Dalle
Har nyligen införskaffat en gripskopa, och tänkte nu fixa ett flak till vagnen så att man kan lasta med skopan.

Vagnen är en Källefall 7,5 ton och har centralram så det här med tippkolv kommer väl att orsaka lite vånda. Frågan är om ska skippa tipp på flaket och lasta av materialet med kranen istället, och därmed få en lättare konstruktion som man kan lyfta på med kranen.

Jag har en gammal avskuren oljetank nu men det är ju ingen bra lösning om man vill köra "pallgods".

Någon som har gjort samma sak eller har några förslag?

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: mån 25 okt 2010, 09:35
av Torparn79
antingen kan du ju bygga ett flak med frontkolv, eller så har du dubbla kolvar (en på var sida om ramen)..

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: mån 25 okt 2010, 09:41
av Dalle
Jo det är ju ett alternativ. Måste ju ha flaket en bit upp för att boggien ska kunna röra sig så då kanske tippkolven får plats. Kollade lite på blocket, ett alternativ är ju att köpa en billig tippvagn och skära av draget och axeln så är ju själva flaket och tippdelen färdig. Frågan är ju bara vad en "gammal" lastbilsbakände kan väga? Får ju inte bli för omständigt att byta.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: mån 25 okt 2010, 20:31
av blixten
Intressant tråd.. Har idag en trälåda som jag lägger mellan timmerstöttorna och förstärkning i mitten ner till centrumbalken. Men det är klart att ett flak i stål hade vart det bästa. Det är ganska tröttsamt att lasta av med skoporna + att det alltid blir mkt kvar, så tipp är ju att föredra.

Själv blev jag intresserad av Dalles förslag med att ta en en gammal tippkärra och lägga på skogskärran. Någon som har erfarenhet av detta? Jag menar i skogskärran har man ju en stark och stabil kärra med ramstyrning o allt!

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: mån 25 okt 2010, 20:47
av JF
Har för mig att jag nån gång fått rådet att inte ha flak på vagnar med enkelram. Minns inte om det var flaket eller kärran som skulle ta stryk av det, men en centralrörskärra är ju ganska vridbenägen, eller åtminstonde inte vridstyv.
Hade funderingar på flak förut, men det blir rätt små flak. Fullt tillräckligt om man ska köra grus kanske, men lite litet om man ska köra ved, spån eller annan med lägre densitet än grus.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: tis 26 okt 2010, 01:10
av Dalle
Jag hade tänkt mig att ha ett flak i storleken 2.20*4.50=9,9 m2 räcker för min del. Hittade en tippvagn 7 ton med ungefär det måttet för 5000:- men måste dom alltid finnas 35 mil iväg :sad:

Vad det gäller att hålla så tror jag det gäller att lasta med förnuft så håller nog vagnen.

Sit-Right säljer en weimervagn med flak till ser ju bra ut. Kolla blocket.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: tis 26 okt 2010, 10:24
av ATK
Hur har du tänkt att skifta flaket? Ställa av på stödben? Jag antar att det inte
går att lyfta av hela flaket med kranen. Har själv varit inne på att fixa något
men inte hittat något bra flak här i närheten för rätt pengar. Jag har f.n ett
flak från en gummihjulsvagn som får plats mellan stöttorna(nödlösning).

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: tis 26 okt 2010, 13:54
av Dalle
Om man gör ett flak utan tipp så är det ju möjligt att man skulle kunna lyfta på det. Annars tänkte jag göra 2 ok med kättingspel till takbjälkarna i ladugården (krävs nog lite förstärkning av bjälkarna...) :smile:. Ett flak med tipp kanske kunde hamna runt 1000 kg då går ju kranalternativet bort. Tänkte ta mig ner till den lokala skrothandlaren och se vad som kan gömma sig i högarna. Skall man köpa allt stål nytt så blir det nog en rätt dyr historia.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: tis 26 okt 2010, 19:44
av ATK
Vreten hade ju en tippflakssats, visserligen till dubbelram, till den var det med stödben
att ställa av flaket på. Det kanske går att lirka av flaket med hjälp av tippen och sedan
köra undan kärran.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: fre 05 nov 2010, 10:23
av Lövnäsen
Jag är lite inne på ATK,s ide att ställa av flaket på stödben vore det bästa o lättaste alternativet.

Du har redan lyfthjälpen till stödbenen klart. Kranen..... :grin:

Om flaket väger ca 1000 kg totalt, så blir det bara halva vikten i ena ändan..

Om du tar kranen o lyfter upp framdelen o sedan sätter ned stödbenen på båda sidor. Sedan tar du kranen i bakändan på flaket o lyfter där o gör likadant.
Då ska du kunna få hjälp av kranen att lyfta av flaket..

Det jag menar är alltså lite samma typ som Lastbilarna har när dom har lösflaksystem typ Lagab.
På lastbilarna fungerar höj o sänk med luftfjädringen på bilen men du kan använda kranen istället.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: fre 05 nov 2010, 20:57
av gnisten83
Moheda hade ett tippflak innan i sitt program, tror att det den som Utnäs har vidareutvecklat.
Nåväl jag har de sista med Moheda dekal på en centralrörsvagn och den har en 4 stegs teleskopkolv mitt under flaket.
Det är byggt med en hjälpram och ställs av på 4 stödben.
De skjuts in den bakre delen först o sen tippas flaket upp ca 40cm och sen sätts de främre in.
Sedan gör man kolven trycklös och med en vantskruv dras sen hjälpramen upp tills den lättar från ramen och sen är det bara att köra ut vagnen.
Hjäpramen vilar på bankarna när den är monterad och spänns fast med 4 st bultförband

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: tis 09 nov 2010, 11:11
av Södergård
Har en nokka vagn som jag har ett flak till. har en A-ram med ett spel när jag lägger på flaket. tar 40 min att byta från flak till timmerrede.
Väldigt smidigt är det iallafall när man jobbar inne i stan. man tappar ju inga smågrenar o sen kan man tippa av det istället.

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: tis 09 nov 2010, 22:13
av ATK
gnisten83 skrev:Moheda hade ett tippflak innan i sitt program, tror att det den som Utnäs har vidareutvecklat.
Nåväl jag har de sista med Moheda dekal på en centralrörsvagn och den har en 4 stegs teleskopkolv mitt under flaket.
Det är byggt med en hjälpram och ställs av på 4 stödben.
De skjuts in den bakre delen först o sen tippas flaket upp ca 40cm och sen sätts de främre in.
Sedan gör man kolven trycklös och med en vantskruv dras sen hjälpramen upp tills den lättar från ramen och sen är det bara att köra ut vagnen.
Hjäpramen vilar på bankarna när den är monterad och spänns fast med 4 st bultförband



Hur gammal är din Mohedakärra och vad är det för storlek?

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: ons 10 nov 2010, 19:56
av gnisten83
Den är en ca 11 tonnare från -85(dom dribblade endel med beteckningarna då).
Hjälpramen är ca 10-15cm smalare än de är mellan stöttornas fäste

Re: Tippflak till Skogsvagnen

Postat: fre 10 aug 2012, 21:47
av Dalle
1.jpg
Hej nu har det gått ett par år och lösningen kom genom ett infall att köpa ett flak från en lätt lastbil...........