Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhus

1 inlägg 2985 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vridhus

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7830 Hej, jag har en MF 65 halvbandare med fabriksmonterad Cranab- kran 'Vindelbjörnen' på taket. ANA fabrikskonverterade och sålde dessa traktorer från Nyköping, vad jag vet. Min är från 1964. Hur-som-helst med detta, här är ett problem jag vill lösa.
En risk med denna kran är att det tränger ner vatten i vridhuset när en tätning blir åldrad och det blir frostsprängt. Tyvärr visste jag inte om risken förräns i efterhand, när skadan var skedd. Tänk på detta Ni Vindelbjörnsägare!
Har nu två alternativ. Antingen fixa 'Björnen', eller köpa ny kran. Som allt annat finns det för- och nackdelar med att ha kranen på taket eller på vagn, så hur en ny kran ska sitta får vi se. Har själv två ekipage, med och utan takkran, så jag vet någorlunda hur de olika alternativen beter sej i skogen.

Är den nån som vet om det ligger något passande vridhus någonstans? För det är ju ett förstahandsalternativ att fixa det man har.



   TS
FTG
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).