Skogsvagn (Huggarvagnar)

FILMER - Skogsvagnar

587 inlägg 461607 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439282 Japp vart tionde år låter vettigt, kanske det finns någon bra begagnad N4 2021 då [emoji3]

FTG
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444061 Roligare än gallring! :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444066 må vera vanskeligt å lessa utan støttelabba

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444073
can skrev:må vera vanskeligt å lessa utan støttelabba

Inte så farligt som det kan se ut, beror lite på terräng. Man lär sig, är faktiskt mycket sällan jag saknar stödben. Bara för att det gungar betyder inte att det kommer välta. Och någon gång i vår kommer det lite modifieringar på vagnen, den kommer bli något bredare över hjulen och därmed stabilare.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444075 ja ser at du har taket på det, eg er for nervøs trudde alltid at eg skulle velta med den forrige vogna den hadde A ramma, den eg bruke no har lavett labba, den står fjellstøtt.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444138 Har utan stödben på kärran, vet inte att man saknar dem nämnvärt,ska bli vätska i hjulen har jag tänkt, har 500x17

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444147 Om vi i framtiden skaffar en större kran skulle jag kunna tänka mig stödben. Men då mest för att skona vagnen, vrider ganska mycket redan nu i röret när man hanterar större stockar. Centralrör skall ju klara detta, men inte hur mycket som helst. Har nu 15/70x18, kommer bli 500/45x22,5 plus lite andra modifikationer.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444151 Behöver du förlänga boggivaggan med de däckbytet?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444153
gnisten83 skrev:Behöver du förlänga boggivaggan med de däckbytet?

Det skall inte behövas, skiljer inte så mycket i diameter. Vill inte ge fler detaljer än, det kommer när det böjar bli färdigt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444555 Inte den stocken som omnämndes i en annan tråd, men ganska snarlik.

En del frågar om det verkligen går att köra en skogsvagn utan stödben. Kolla på videon och bedöm själva. Jag anser att det för det mesta funkar bra utan, därför jag inte har några.

Beror givetvis på vilken storlek på vagn. Detta är en så kallad 12tons kärra. På mindre tror jag att det kan vara ett mycket större problem, och på större är det ännu stabilare. Beror även på hur det lutar, men då kan man använda ramstyrningen för att kompensera. I videon är ramstyrningen i "neutralläge". Finns fler saker som påverkar, men det blir för mycket att skriva i denna tråd. Största problemet i videon är att kranen har lite problem att lyfta största stocken.

Största stocken är ca 1,5m3 fast volym under bark och väger ca 1400kg


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444670 Snyggt, den går fint den där kranen eller om det är bara förarens förtjänst?
Brukar du inte maxa vagnsstyrningen åt nåt håll för att få bättre sikt?
Vad är det som låter sådär surrigt?
Fint filmat med två kameror, extrapoäng för det

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444679 synes det ser ut som du klare deg riktig så bra, personlig så ville eg valgt med støttelabba, men ein kan jo ikkje berre driva på å kjøpa alt muligt heller, nei bruk det du har. Einaste problemet eg ser er viss du ikkje klare å løfta av stokkane i velta men må slepa dei av, da er det lett at dei stokkane som allerede ligg i velta blir dratt litt vekk fra der dei egentlig skal ligga, problemet er vel størst på små slipstokkar, men du får det nok til allikavel.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Flax12  
#444682
JohannesG skrev:Inte den stocken som omnämndes i en annan tråd, men ganska snarlik.

En del frågar om det verkligen går att köra en skogsvagn utan stödben. Kolla på videon och bedöm själva. Jag anser att det för det mesta funkar bra utan, därför jag inte har några.

Beror givetvis på vilken storlek på vagn. Detta är en så kallad 12tons kärra. På mindre tror jag att det kan vara ett mycket större problem, och på större är det ännu stabilare. Beror även på hur det lutar, men då kan man använda ramstyrningen för att kompensera. I videon är ramstyrningen i "neutralläge". Finns fler saker som påverkar, men det blir för mycket att skriva i denna tråd. Största problemet i videon är att kranen har lite problem att lyfta största stocken.

Största stocken är ca 1,5m3 fast volym under bark och väger ca 1400kg


Går ju fint det där. Någon som kör hårt med motorsågen låter det som.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444695 Jo, jag lyssnade igen och det låter nog som en motorsåg, verkar inte ha nåt med det man ser i bild att göra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#444764
Slurfi skrev:Snyggt, den går fint den där kranen eller om det är bara förarens förtjänst?

Kanske en kombination av båda. Önskar dock högre flöde, men det kommer snart.
Slurfi skrev:Brukar du inte maxa vagnsstyrningen åt nåt håll för att få bättre sikt?

Inte som regel. Använder ramstyrningen vid lastning/lossning för bättre stabilitet eller mer räckvidd om det behövs och i vissa fall om det behövs för att se bättre.
Slurfi skrev:Vad är det som låter sådär surrigt?

Har du aldrig hört en motorsåg förr? Frågan borde snarare vara vilken såg. :wink: Dock kan jag erkänna att en GoPro i vattentätt hus inte ger det bästa ljudet.
Slurfi skrev:Fint filmat med två kameror, extrapoäng för det

Tack!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).