Skogsvagn (Huggarvagnar)

FILMER - Skogsvagnar

587 inlägg 460643 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Hema  
#431196
molnia skrev:Jo en vikarmskran med utskjut på både sticka o bom finns. Sen hur vanlig tillverkaren är vet jag inte.
Ser ut som en trevlig kran vid takmontage på traktor. Eller vad säger du @gnisten83 ?

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p3386611

Men finns det någon paralellarmskran med utskjut på både sticka o bom...? Jag har inte sett det....

Den kranen såg ut att passa riktigt fint på traktorn. :)

FTG
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439104


liten lördagsfilm, klippte ihop lite filmsnuttar jag hade på telefon.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Magnuc  
#439111 Fin film! Om man ändå hade 200 hektar skog.
Måste trycka dig lite i sidan och säga att 705'an var nog stiligare, den såg
ju iallafall ut som en traktor! :D

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439114 Ja 1990 va 705 en fin traktor, men det var någon som sa en gång vi lever på 2017 nu [emoji3][emoji6]

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Erre  
#439115 Fantastiskt ekipage Johan!!

Egenbyggd vagn är i en klass för sig!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439125 Nämen skämt och sido Magnuc. Valmet 705 är en bra och slitstark traktor, men tyvärr börjar dom bli lite föråldrade, ljudnivå och komfort osv, komforten och sikten ur nya valtran är suverän, hela traktorn är genomtänkt. Tyckte själv den inte generation 4 va riktigt snygg när dom lanserades.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439126 Tackar Erre [emoji3]

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Magnuc  
#439163
johan83 skrev:Nämen skämt och sido Magnuc. Valmet 705 är en bra och slitstark traktor, men tyvärr börjar dom bli lite föråldrade, ljudnivå och komfort osv, komforten och sikten ur nya valtran är suverän, hela traktorn är genomtänkt. Tyckte själv den inte generation 4 va riktigt snygg när dom lanserades.


jonej, det var nog med glimten i ögat.
Får skylla på svartsjukan. :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439182 Nu har du köpt en Nxx4 med skogshytt så de gör mycket på sikten.
Annars tycker jag som kör äldre Valtra att utan skogshytten med glastaket är de just sikten med de högt uppdragna rutorna som är de bästa med x05, resten slår en 6x50 den med marginal

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439185 Om vi säger såhär om x05 hade mer utrymme bak och twintrac så var ju den i princip en bättre traktor än 6000 serien, om man överdriver lite eller mycket så sitter man under instrumentpanelen på golvet i 6000 serien och långt fram i hytten, du ginsten vet säkert vad jag talar om som kört 805? Men i nya valtra sitter du högt och längre bak och sikten är grymt bra, och twintracen och när du har med växlar och allt på armstödet. Framaxeln pendlar som på gamla x05 och vändradien är grym. Markfrigången är ju ett minus men inga problem.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#439197 Nu blev det vel konstaterat i en annan tråd, att det fanns twin track på någon av dom senaste produserte valmet 05.
Dock var säkert benutrymmet det samma.
Själv gillar jag mest att sitsen svänger "riktig väg" på en 705.

Själv retar jag mig mest på sikten neråt (rundt traktoren) i min 6400, som jag tror har dom bredaste skärmarna bak.
I min 665 kunne jag nästan se rakt ner, men nu med 6400 får jag stå upprest i hytten för att kunna se min jobbarkompis som finns ner i branten. (och när man står i hytten er det svårt att köra spakeren til kranen som finns i armlenen på stolen). :sad:
Måste ni ha stolen så långt fram för att det finns twin-track, eller??
I min 6400 kan jag ju knuffa sitsen ganske langt bak, och endå finns det helt ok utrymme för benen (här sitsen nästan helt i topp, så benen kan henga rakt neråt, sen jag bara 177cm lång), men visst man ser ju inte gripen när man ska av lasta på en 4-5m hög trave. Själv kollar jag bara på kranpelaren och ser sen var gripen dumpar ner. :mrgreen:

Men nu er ju dessa problem et minne blott för dig Johan83, med den nya fina N4 som du har nu. :-BD

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439204 @stegmaster
En kille här har kapat bredden på bakskärmarna på sin 6xxx för han ville se var däcken är, skärmen finns i 2 bredder.
Om du inte vill kapa borde den smalare finnas på nån skrot vid de här laget.
Föresten har fästet som håller upp skärmen rostat upp på din med? U profil vänd uppåt, suck

Ja stolspelaren var högre i x05 än i 6xxx, någon Nxx4 har jag inte provsuttit kanske mest för jag inte ska få några dyra ideer om att byta traktor.....än :shock: :-BD

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

johan83  
#439228 Säkert finns det twintrac i någon x05 och så går det ju att tillverka [emoji3] men det jag menade lite att man bara ser bakskärmarna i 6xxx serien, själva hytten är lågt monterat på dom också så man sitter lågt.
Du ska inte prova n4 gnisten om du vill fortsätta och tycka om 6550 in haha [emoji23]

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Førland  
#439234 Forrige eieren til min 6400 hadde sendt skjerm støttene til galvanisering FØR de rustet sund 8)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439246 Ja de var nog de rätta, mina var fulla med skit när jag köpte traktorn så de var bara 2 lager färg kvar av dom, gjorde 2 nya vända neråt ist :lol:

Ok jag ska låta bli att prova :wink:
Annars brukar jag kolla runt på mässor så jag har lite koll på vad jag ska hitta begangnat sen om ett antal år....
Som de har varit har de bytts traktor vad tionde år så 2021 är jag på G :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).