Skogsvagn (Huggarvagnar)

FILMER - Skogsvagnar

587 inlägg 461816 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

husqvarna_med_sthil  
#357764
Grävar Janne skrev:
Slurfi skrev:
Edner skrev:Såhär kan man göra om man inte har någon kran.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Smidigare än jag hade trott.

Riktigt häftig lösning !


Jag har lastat lite grann fast med gafflar och grip och det fungerar. I jämförelse mot att handlasta är det natt och dag men fördelarna med en rotarande grip fram istället för fasta gafflar är slående då man inte behöver vara så exakt med vinkeln på traktorn. Det bökiga är när man ställer av vagnen i skogen där det inte är plant för vare sig vagn eller traktor och ska hänga dit den igen när man är ensam och det är svårt att se.

FTG
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Fredrik Reuter  
#357947 En ny film om Kesla skogsvagn och stegmatare, från Norge troligtvis.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Hema  
#358125 Förvånad att få tillverkare snappat upp att man inte bör sätta gripen så. Den bör klämmas ihop och stängd sedan ställas ovanpå vagnsbalk, så att den gränslar en passande balk. Detta för att inte riskera att köra sönder gripen mot sten eller stubbe.

Angående vad som visades, så har väl många vanlligtvis två traktoror och vaför då inte ha en gallringsprocessor bak på den ena, likt såsom @rikard_e jobbar? Klart man kan sitta i traktorn hela tiden, så man är inte lika känslig för vädret..

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Skogstinsen  
#358146 Min personliga åsikt är att det ser förbannat saktfärdigt att jobba med stegmatare. Vad säger ni som vet. Då jag aldrig har sett en live.
Jag skulle aldrig köpa mig en stegmatare utan ett nisula aggregat, jakefäste och köra med lantbrukaren

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#358149 Stegmatare er kul det, men en sak jag undrar er att inte fler tillverkare har snodt från Naarva er detta med snabbgång,
Detta har Naarva haft i mer en 10år, och snabber upp hastigheten ganska bra. (samma prinsipp som snabbläge på en vedklyv).
Visst kraften blir då ca halften, men det räcker oftast langt, annars er det bara slippa en knapp, så er man över på kraftläge. ( med 60-70l/min så er det bara BANG, så er kvisthuvudet ute. :mrgreen: )
Et önske på Naarva vore rörlig toppkniv( som på JOBO 75), så krokigt virke gått smidigare, dock går det helt ok efter man kört några år, men vore helt klart en forbättring.

Annars blir det vel lite knasigt och sammanlikna Nisula 325 och Kesla LF40.
Nisula er vel egentlig för maks virke 25cm och Kesla klarer vel 40cm.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

rikard_e  
#358152 Alla sätt har sina för och nackdelar. Jag skulle inte vilja ha stegmatare, inte heller ha processorn monterat på vagnen.
Men inget negativt om stegmatare, absolut inte. Jag är bara inte förtjust i det. Annars skulle jag gärna ha en niab 5-15 som klarar grovskog.

Ultimata lösningen för mig hade varit en valtra 6200-6400 twintrack, med 7.5 meters fastmonterat kran + fällgrip, och en typ hypro 755 i trepunkten.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

brassel  
#358193 Ett problem vid motorsågsfällt och backandes är när det ligger mycket bakom i tex en förstagallring.
Lätt att det blir iskavt när trädet gärna lyfts mot traktorn tycker jag.
Tror för övrigt mer på nått spetsmonterat än "tvågreppare" ju yngre skogen bli.
Har efter att hugg-testat att backa frfa nu nån månad med mina grejer bestämt mig för att kika mer intensivt på nått back-koncept med nåt mer grävaktigt ( kanske Jakes grävaggregat D107 o nån lämplig traktor, kanske grävlastare)
Kommer ha körning med grävarn när inte skogsaggregat körs.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

skogsberg  
#370608 Moheda 121 4-WD med M50 kran, körd av Markus Svensson, Stockaryd.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

olli  
#370660 Bra och proffsigt filmat.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

brantek  
#370680 Håller med, bra film!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

husqvarna_med_sthil  
#370708 Gillade den filmen och inser också hur det ska se ut när man kör kran :lol: Dörädd att någon ska se mig när jag lastar... det går så sakta så barken håller på att fara av träden under tiden :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sv: FILMER - Skogsvagnar

magnusbygg  
#371624 Ingen film kanske, men dock ett par bilder på mitt ekipage. Lite jäkligt att filma när man kör, om man är själv i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: FILMER - Skogsvagnar

magnusbygg  
#371625

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

magnusbygg  
#371626 Nehe där kom inte med några bilder? Hur gör man då?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JensSkoog  
#371640
magnusbygg skrev:Nehe där kom inte med några bilder? Hur gör man då?

Du fick då med två :grin: Och senn ett inlägg utan bilder och täxt - shit happens :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).