Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stödben

19 inlägg 13113 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7671 Ett annat argument är väl också att man alltid bör använda stödbenen eftersom ramen inte blir lika påfrestad. Lasten i gripen skall ju ner i backen och en centralrörsram får ju utstå kraftig vridbelastning om inte stödbenen används. Det kunde vara intressant att få din kommentar Morgan, som ju har jobbat med konstruktion av vagnar om jag minns rätt, om det tom är risk för utmattning om man inte använder stödbenen.

En annan sak som jag tycker talar för teleskopiska stödben är att kolvar och slangar sitter väl skyddade samt att man kan stå nära högen och fälla ner stödbenen. Största fördelen med lavett är väl som andra har nämnt att de stödjer långt ut så man kan lyfta tyngre stockar långt ut med tom vagn.

Hälsningar,
Sören

FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7701 Hej,

Visst flexar en centralrörram om man inte använder stödbenen men vi har inte sett några utmattningsbrott pga detta. Å andra sidan är det ju ingen som reklamerar en 5 år gammal vagn eller hur?

Dock skonar man grejorna genom att använda stödbenen och framför allt - slippa svajet och gunget. F ö kan inte en huggarvagn säljas utan stödben om man skall klara CE märkning!

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7885 Mitt alternativ till motorsågslåda är en hängare över höger framhjul på traktorn. Man kan behöva sågen ibland även då vagnen inte är med.

Försökte få med ett par bilder, men jag har väl för tjocka fingrar... javascript:emoticon(':?')
Confused

Skall försöka lösa det på något vis.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7942 Här finns ett par bilder på mitt fäste för motorsågen. Hoppas jag gjort rätt nu.


http://web.telia.com/~u65304796/bilder/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).