Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad ska man köpa för huggarvagn?

11 inlägg 10649 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska man köpa för huggarvagn?

Rallykalle  
#87571 Jag har tittat på farma 6,0 9t, 6,3 10t och källafall 9t 30 kran. Vad är bäst ?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87580 Farma.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87582 jag har en farma 9t med 6 m kran, å är nöjd med den, jag har en bekant som hade källefall tidigare men som bytt till farma å han säger att det är stor skillnad, till farmans fördel...

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88519 Jag hade nog valt källefallen därför att den känns mer redigt gjord. Har fått en bild av att farma är lite slarvigt gjorda, svetsar, saker som sitter snett osv. Men jag vet inte hur dom ser ut nu för tillfället. Har du tänkt på den nya kranen med komfortled då eller? :)

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

Victor -60  
#88552 Jag har en Farma ifrån -06 o är helnöjd, inte haft ett ända strul med den.

Farma är oxå bra o rejält byggda, har inte hittat en svets som ser dålig ut o färgen håller bra oxå.

Grannen köpte en Kellfri för 1 år sedan, haft en del strul, tex läckande kolvar, läckande slangar, sprucken fälg..

Den verkar vara ihopsvetsad en fredag em då man har bråttom o vill gå hem, usch så en del svetsar ser ut, färgen ska man inte prata om, den var rostig redan när han fick hem den, sedan har den bara blivit rostigare fast den alltid står inomhus.

Kolla på en Farma vagn, klart prisvärd o du kommer bli nöjd..

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

Bengt.Svensson  
#88554 Jag har haft en Farma sen 1996, det enda som hänt (förutom slangbrott av egen förskyllan) är att jag fått byta rotator. Grannen har en Källefall, första gången han välte med den så sprack första banken. Jag har vält många gånger och det enda som händer är att stödbenet blir lerigt. Nackdelen med Farma verkar annars vara att de inte har riktig koll på sina ritningar vilket visar sig när man ska ha hem tillbehör.
Både svetsar och stål tycker jag är av riktigt bra kvalite, jag har inte hittat en enda spricka trots att vi kör kärran regelbundet med både ved, massa och grovtimmer.
När du köpt kärran så glöm inte att smörja regelbundet, helst ofta och lite. Ingen har någonsin smörjt sig fattig. :wink:

Edit: Palms kärror verkar annars vara prisvärda, framförallt 8-tonnaren. Även Vretens kärror ser genomarbetade ut, fast de kostar en slant.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88567 som jag skrivit tidigare så tycker jag Farma är bättre av dom 2... jag har fölängnings stakar som är 80cm, så höga att ja inte kan lassa högre pga kranen inte lyfter högre, å den håller.... nackdelen som jag ser det skulle vara gripen på den sen om det är vår eller om det är så på alla de vet ja inte, men bultarna som håller hylsan där tappen på rotatorn går i gängar upp sej hela tiden så det blir till å svetsa fast dom...

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

Robertberg  
#88570 Får vä rekomendera Mowi eftersom ingen annan har gjort det, vi har en -94a som still going strong utan bekymmer, fint med parallellförd kran!
De är även begåvade med ett högt andrahandsvärde, på gott och ont.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

stegmaster  
#88648
obantteg skrev:Får vä rekomendera Mowi eftersom ingen annan har gjort det, vi har en -94a som still going strong utan bekymmer, fint med parallellförd kran!
De är även begåvade med ett högt andrahandsvärde, på gott och ont.

Jovisst, er Mowi bra och en mängd andra märken som til. eks. Igland, kronos, farmi,kesla, vreten "You name it". Men desse brukar kosta lite mer enn Källefall och farma. Fast nogra andra tillvärkare har ochså budgetmodellar som er tillvärkad i österled som til eks Mowi "Grey line" och farmi primero 9000.
Det värkar som dom flästa här på forumet er nöjda med sina vagner , förutan dom Kellfri vagner som finns hos "grannen". :wink:
Har själv en 99 mod farma/belarus vagn, och den har varit "rock solid". Värkar vara bra svetsad och en fin lack, even om den nu börjar ta slut på enkelta ställen. Den har alltid stått utomhus, men det enda rep. har varit nogra slangerbrott och byte av packning i rotator.
Lägger vid en bild med något av lördagens inkomst.
DSC00623 (1408 x 1056).jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89920
John.S skrev:Jag hade nog valt källefallen därför att den känns mer redigt gjord. Har fått en bild av att farma är lite slarvigt gjorda, svetsar, saker som sitter snett osv. Men jag vet inte hur dom ser ut nu för tillfället. Har du tänkt på den nya kranen med komfortled då eller? :)



Tror nog att det är bättre nu!
Min nya Farma 6,0 9T är jättefint svetsad!

Enda felet på den är att den kan välta om man lyfter något på full utlägg i sida utan benen nere :mrgreen:


Har själv hyffsad koll efter att precis kollat upp alla märken för eget nyköp!
Frågan trådskaparen bör ställa sig är vad det får kosta!

Visst finns det skilllnader på Farmas kärror och ex.vis Moheda men priset är ju mer än det dubbla :surp:

Det som fick mig att välja Farma var att jag fick: Ramstyrning, radiostyrd vinsch, utskjut, 2 spaks med el. on/off och 400 hjul för samma kostnad som ex. vis en källefall med grundutrustning (dvs. utan det ovan nämnda) där man får betala dyrt för att komma upp i samma utrustning.

Kör man på proffsnivå så är det ju inte så svårt, då är det bara att gå på de lite finare men för oss som kör på hobbynivå så sliter det ju inte lika hårt på grejorna o kostnaden är ganska viktig
!
Är väldigt glad att jag valde el. on/off som styrning till kranen! Det ger ett grymt flyt i körningen och är det något man ska välja i första hand (oavsett märke) så är det nog det!

Läs gärna den här tråden där jag fick svar på många frågor:
viewtopic.php?f=9&t=6516

V

Avatar Fallback

Re: Vad ska man köpa för huggarvagn?

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90312 Okej, kan ju hända att de han bättrat sig :) Men helt klart att dom verkar ju vara prisvärda, iaf vad man har läst här :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).