Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulkran, Huggarvagn till Victor

5 inlägg 4588 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulkran, Huggarvagn till Victor

Victor -60  
#6090 Hejsan. Kul forum. :D Jag har en BM Victor som jag kör i skogen med. Jag undrar om det är någon som vet om det går att köra med hydraulkran med den. Har någon nån erfarenhet av det eller nån tanke om vilken kran som man skulle kunna tänka sig. Vet nån hur mycket hydraul uttag o kapacitet som krävs för tex en Jinma huggarvagn. Funderar på att köpa en sådan eller ev bygga en egen. Är det någon som har erfarenhet av Jinma 3 tons huggarvagn. Jag har inte så mycket skog. Hugger mest gallring o ved. Har 11 ha bland skog.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6093 Hej,

kruxet är nog att Victorns pump ger lågt tryck. Har ett vagt minne av att min BM36 gav ngt i stil med 120 bar och för lite flöde. Har du inte för svår terräng och håller dig på frusen eller torr mark så kan nog hantera en 5t vagn med kran upp till ca 4m. Hade själv en MF35, Gisebo 5t vagn och Patu 4,2 m kran. Funkade bra för hemvedskörning.


MVH

MN

Avatar Fallback

Hydrauluttag

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6100 Om du bara ska driva en kran klarar du dig med ett enkelverkande uttag med en fri retur, ska du ha en ramstyrning så måste du även ha ett dubbelverkande.

Avatar Fallback

Hydraulkran, Huggarvagn till Victor

Victor -60  
#6205 Tack för all hjälp. Nu har jag löst problemen i skogen. En granne till mig har en Vimek 606 som jag lånat några gånger. Nu vill han att jag ska köpa in mig i den. Det blir betydligt bättre.

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6224 Verkar vara en bra idé... Vimek har ju inte alla gånger ett rykte om att vara hållbara

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).