Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

15 inlägg 7318 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82923 Har en liten fundering!

På min Farmakärra med 6m kran så står det att den ska lyfta 330kg på fullt utlägg (minus rotator, men ändå :| )!

Fakta om kranen finns här: http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med ... -6,0-9.php

Detta gäller då man kör ett hydraulsystem med 180 bar.
Min gamla traktor ger "bara" 160 bar vilket borde ge sämre lyftkraft!

Min fråga är: Hur mycket?
Går det att säga hur mycket det skiljer procentuellt? Isåfall kan jag ju räkna om o se hur mycket kranen lyfter på olika
längd!

Tycker själv att kranen kanske är lite svag (den är helt ny) då jag ska lyfta lite tyngre!

Mvh Vesslan



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Dexxaz  
#82930 Du ska ha ung. 88% av max lyftkraft med 160 bar istället för 180 bar...
Annars stämmer inte min matte..... :lol:

Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Dexxaz  
#82932 Måste bara tillägga, är dina 160 bar uppmätta nyss eller är det taget ur handboken på traktorn???
En gammal sliten pump tappar orken.....har samma problem med slitna pumpar själv.
Även en överströmningsventil kan tappa fjädertrycket, på med en manometer och kolla hur det står till....
Det är helt o hållet ditt ansvar om du skruvar åt reduceringen, skyll inte på mig :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82951
Dexxaz skrev:Du ska ha ung. 88% av max lyftkraft med 160 bar istället för 180 bar...
Annars stämmer inte min matte..... :lol:



Har för mig att om man dubblar trycket så fyrdubblar man kraften!
Då gäller ju det omvända och min kraftförlust borde vara enkel att beräkna!


Ville bara få det bekräftat...........

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82954
Dexxaz skrev:Måste bara tillägga, är dina 160 bar uppmätta nyss eller är det taget ur handboken på traktorn???
En gammal sliten pump tappar orken.....har samma problem med slitna pumpar själv.
Även en överströmningsventil kan tappa fjädertrycket, på med en manometer och kolla hur det står till....
Det är helt o hållet ditt ansvar om du skruvar åt reduceringen, skyll inte på mig :lol: :lol:


Nja det var ju när traktorn var ny :lol:

Ska ta någon dag o se vad trycket verkligen är!
En kompis till mig har ev. en beg. pump som är på dubbelt så hög volym!
Vore kul om den passar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Dexxaz  
#82958 1Bar=1kg/cm2(ganska exakt)......2Bar=2kg/cm2, eller hur??
Du har samma yta i hydrualcylindrarna hela tiden.
Om trycket fördubblas fördubblas även kraften i en cylinder, varken mer eller mindre.
Alltså sänks även kraften i en cylinder linjärt med trycksänkningen, 88% av maxtryck innebär 88% av max angiven lyftkraft.
Antagligen finns det olika åsikter även här, vi får väl se... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82962 http://www.terling.se/cylinder.shtml

Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Dexxaz  
#82966 Dubbelt så hög volym innebär dubbelt flöde och dubbelt effektbehov,passa dig så att inte du överbelastar transmissionen till pumpen. :roll:
I ett rundpumpande system kan ett dubbelt flöde även innebära att du bygger upp skadlig värme i hydrualiken pga. att rör och ventiler etc. inte är dimensionerade för det... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82987 Jag säger att du har ca 80% vid 160 bar pga att det det går åt ca 60-70 bar bara för att köra kranen tom. Tappet i lyftkraft dvs nettolyftförmågan får du räkna på "överskottet"

MN

Användarvisningsbild

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83166
Morgan Nordin skrev:Jag säger att du har ca 80% vid 160 bar pga att det det går åt ca 60-70 bar bara för att köra kranen tom. Tappet i lyftkraft dvs nettolyftförmågan får du räkna på "överskottet"

MN


Tackar för detta Morgan!

Tror nog att jag med detta tapp och en gammal hydraulpump inte har mer än 60% av lyftkraften!

Får nog visa denna tråden för frugan så att hon förstår behovet av en större 4wd traktor :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

totte  
#83253
Får nog visa denna tråden för frugan så att hon förstår behovet av en större 4wd traktor :mrgreen:


Du tror det hjälper? Optimist är ordet för dagen!

Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Dexxaz  
#83255 "Jag säger att du har ca 80% vid 160 bar pga att det det går åt ca 60-70 bar bara för att köra kranen tom."

Den dagen det tar ca 60-70 bar att köra kran tom ska jag nog ta och bussa om den och byta fettsort.......för då har då åtminstone mitt hembygge skurit i varenda led.

Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83273
Dexxaz skrev:"Jag säger att du har ca 80% vid 160 bar pga att det det går åt ca 60-70 bar bara för att köra kranen tom."

Den dagen det tar ca 60-70 bar att köra kran tom ska jag nog ta och bussa om den och byta fettsort.......för då har då åtminstone mitt hembygge skurit i varenda led.


Mät och återkom gärna! Till dess kan du studera skillnaden mellan brutto- och nettolyftmoment (inklusive rotator, länk och grip) på lite olika huggarvagnskranar.

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

flisshejk  
#83292 Vesslan skrev skall någon dag kolla vad trycket verkligen är, en kompis har eventuellt en begagnad pump med dubbelt så högt flöde vore kul om den passade, det verkar som du blandar ihop tryck och flöde om en pump är sliten så får du inget större tryck för att du sätter in en pump med större flöde men du får en snabbare kranrörelse tryck och flöde är två skilda saker.

Användarvisningsbild

Re: Lägre hydrauloljetryck lägre lyftkraft!?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83309
flisshejk skrev:Vesslan skrev skall någon dag kolla vad trycket verkligen är, en kompis har eventuellt en begagnad pump med dubbelt så högt flöde vore kul om den passade, det verkar som du blandar ihop tryck och flöde om en pump är sliten så får du inget större tryck för att du sätter in en pump med större flöde men du får en snabbare kranrörelse tryck och flöde är två skilda saker.


Hej!

Jag är fullt medveten om att ökat flöde "bara" ger snabbare kran och att det är trycket som ger lyftkraften!

MEN om den nya pumpen med högre flöde är mindre sliten så tror jag nog att man inte tappar lika mycket i tryck och därigenom får bättre lyftkraft
!
Att jag vill ha mer flöde är bara för att kunna köra flera funktioner på kranen samtidigt o det har inte med lyftandet att göra!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).