Skogsvagn (Huggarvagnar)

Takmontert parallellkran ?

10 inlägg 4976 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Takmontert parallellkran ?

Andy Cap  
#77495 Hei skogsgubbar! Mitt første innlegg i forumet:Noen som har Mowi el.lign. på traktorn? Har en Moheda 500 som er h#vtes sterk og god, men krever fløde.. Får fler og fler timer med Nisula-klippen og mating av flistuggen (ca3- 400t/år). Sugen på å prøve en parallellkran,- snabbar på med lite fløde.? Ett problem er parkposisjonen, de er lange (Mowi 400 er 6,2m). Noen som har prøvd Vretens parallell 61-40L med utskyt eller de nye Multi fra Trejon? Kjennes trygt med Mowi,men har ingen utskyt.. (500en er 6,6m..) Blir lite fel å gå ned på rekkevidde.. Hva tror dere om å gå over til parallellført?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77528 Har sett en med Movi på taket, fast de blev väldigt högt!
Stubben blir väl högre?

Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

HÅkan N  
#77535
gnisten83 skrev:Har sett en med Movi på taket, fast de blev väldigt högt!
Stubben blir väl högre?


Här är en bild på sidan 8 i tidningen... http://www.valtra.se/news/documents/VTeam_SE_022000.pdf

Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

Andy Cap  
#77541 Takk for den,Håkan!Har hørt om den gubben der,ja. Kan hende en av de bedre referanser for patenten? Blir int alldeles så høgt åt meg da jeg har 4punkts-feste,mer som Jake og således vanlig langstammekran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontert parallellkran ?

Fredrik Reuter  
#77545 Hej,
Och här var en till, kolla bild nr 3: http://www.blocket.se/vasterbotten/Unik ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

Andy Cap  
#77550
gnisten83 skrev:Har sett en med Movi på taket, fast de blev väldigt högt!
Stubben blir väl högre?

Har en skørdarkompis som vid klagande om høga stubbar bruker svara: Dom var vel høgare før... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Takmontert parallellkran ?

Skogstomte  
#77577 Detta är ett sätt:

Valtra-8950-mowi 3060.jpg


Ett annat sätt är att använda en kort extrabom i början, när man ska parkera så ställer man kranen rakt bak, drar in kranen maximalt och så reser man den korta bommen så den står rakt upp. Kranen ligger nu på taket och gripen/aggregatet hänger rakt ner bakom den korta bommen. Hittade tyvärr ingen bild på detta men har sett det i verkligheten. Hittade en bild på en sådan typ av kran dock:

Mowi-hemek.jpg

Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77578 Ja nu var de inte stubbarna på marken jag menade utan kranstubben.
Sitter den i en 4 punktram blir de lägre än ett takmontage så de är ett annat läge

Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

Andy Cap  
#77585 Jaa,just :oops: Trodde du mente at jeg knapt ville rekke ned til marken... Bommen blir jo nesten lika høg i alla fall. Problemet med transporthøgden blir jo oppe på vippen når man viker ned for å parkera gripen i nasen. Bildet fra Skogstomten viser jo en løsning på saken.Exakt så ser det ut, bare at min er en kortare 6000,dog med frontvinsch så det blir vel int så olikt i alla fall. Et problem er at jeg kjører en god del på stora vegen med tømmer og flis.. Må studera lite på den der sammenklapningen og den med ledding..Finns tydligen muligheter.Ser dere andre nackdelar med en sådan kran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Takmontert parallellkran ?

larsjoh  
#207727 Jake fäste och en Multiforest blir bättre än takmonterat och liknande funktion.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).