Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

27 inlägg 23791 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

mr_turbo  
#117240 tjoho.
Har haft en tapio stegmatare på kopplad på en kesla kran. funkad rätt bra kunde då för man kan ta stående träd. När man sätter en stegmatare på en skogsvagn tycker jag inte ser så bra ut. ser väldigt klumpigt ut. får allt ris på vagn elr?

FTG
Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

kovrabo  
#117300 Hallå inga problem med riset på vagnen det ramlar av när man kör framåt eller bakåt, skulle det bli mycket är det bara att ta gripen och luft bort det

Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

wiktor  
#142777 har haft en patu stegmatare på en palms 11tonnsvangn fungerade mycketbra! fundera nu att sätta på en rullmatad patu30 . någon son har??

Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

loppan  
#142811 Här är mitt bygge,kör numer med frontgrinden monterad och tycker att det funkar bra.
Hade tidigare en niab men detta funkar mycket bättre.
Eget hydrausystem är ett måste.

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

Naders  
#142864
loppan skrev:Här är mitt bygge,kör numer med frontgrinden monterad och tycker att det funkar bra.
Hade tidigare en niab men detta funkar mycket bättre.
Eget hydrausystem är ett måste.

Vilka är de stora fördelarna med detta bygge istället för Niab?
Kör själv med en Niab 5-15B och är rätt nöjd med den.
Visst hade det varit nice å sitta i hytten å spaka hela tiden.. :wink:
Men är lite skeptisk till att vinschen är lika vass som den på Niaben.
:???:

Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

loppan  
#142900 Man kan köra båda sidor samtidigt och virket hamnar med god marginal utanför vägen,inte på kanten.

Får man mycket ris så tar man kran och lyfter undan eller kör fram och sedan backar.

Man vinchar mycket sällan utan toppfäller i stället mot stickvägen.Sedan tar man trädet med kran och
drar det sidledes tvärs över stickvägen så man tar in det i maskin.

Rotvältor är längre inget problem då man lyfter rotstocken över med kran.
Man slipper springet in i traktorn för att flytta några decimeter då vajern vill skava i andra träd.

Arbetet känns mer omväxlande då man går med motorsåg och fäller en stund och sedan får sätta sig i en varm hytt.
Behöver jag påpeka att jag inte saknar Niaben.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

Naders  
#142913 Jo, det finns fördelar å nackdelar med allt ;)

Tänkte att det skulle bli extra mycket spring ut och in i traktorn men som du beskriver det så låter det ganska förnuftigt.

Men tar du lika grovt som Niaben gör?

Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

loppan  
#143016 Niabens fördelar var att den tar lite grövre diameter och lite grövre kvist,är nog lite starkare i kviströrelsen tror jag.
Patun tar max 35 cm men man får i 40 men då sluter inte knivarna helt.
Skulle nog välja Niaben i grövre skog.
Upplevde nog niabens såg som en aningens vassare i kapet men patuns räcker och så kan man ju hålla grova stockar med kran.
Jag fick lätt stamskador med niaben vid förflyttning då den gärna dinkade i sidled om man
inte stramat åt stabiliseringsstagen ordentligt.
Med maskin monterad på ramstyrd kärra så slingrar man sig fram och har bättre kontroll tycker jag.

Men som sagt kunde man korsa det bästa från dessa två maskiner så skulle man få en riktigt bra gallringsprocessor.

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

Naders  
#143028
loppan skrev:Med maskin monterad på ramstyrd kärra så slingrar man sig fram och har bättre kontroll tycker jag.

Men som sagt kunde man korsa det bästa från dessa två maskiner så skulle man få en riktigt bra gallringsprocessor.

Kunde inte sagt det bättre själv :wink:

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

goran  
#157481 VAD ANVÄNDER NI FÖR PUMP? ( FABRIKAT L MIN )

Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157500 Går bra att ha på en mowi kärra ochså

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

volvo_buster  
#157556 Har en monterad på vår KTS vagn och det funkar kanon!!!
Just nu står vi utanför och kör LF40:an pga att vi var så sugna på å få igång ekipaget.Lösning för att sitta i traktorn är på G ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).