Skogsvagn (Huggarvagnar)

FMV LV 20

8 inlägg 8267 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FMV LV 20

quartetto  
#68874 Har en FMV LV 20 årsmodell 1980 med hydraulsväng och undrar om någon har dokumentation om den.

Har precis köpt den och den har stått oanvänd ett tag och behöver service på vinschen.

Så jag skulle vara tacksam om någon kan bistå med råd och dåd.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: FMV LV 20

T Landström  
#224334 En gammal tråd... Men vad söker du för info?

Avatar Fallback

Re: FMV LV 20

Skogsmästarn  
#339365 Hej! Är FMV LV20 en lyckad modell i det stora hela? Hur lång wire är det som standard?

Avatar Fallback

Re: FMV LV 20

rikard_e  
#339367 Jag upplevde den som för klen för det jag skulle ha den till. Den som jag lånade var bara lunningsvinsch.

Nu hade denna stått ett tag och jag vet inte alls skicket på den.

Avatar Fallback

Re: FMV LV 20

Skogsmästarn  
#339726 Så här ser den fmv som jag är intresserad av, är den för klen för att vinscha fram timmer med? Tycker den ser rätt liten ut eller så är alla liknande också små.

Användarvisningsbild

Re: FMV LV 20

quartetto  
#339739 Klen!

Det beror på traktor, vajer och kopplingar. Jag har min på en MF 35 och den drar lätt iväg med traktorn om man inte passar sig. Viktigt att tänka på är att inte vinscha med vajer i bommen. För bommen har man för att lyfta timmer till vagnen. Jag har lyckats böja min bom när jag skulle vinscha på den. Annat riskmoment är att du står helt oskyddad när du lastar, då styrspaken till vinschen sitter ytterst.

Annars är jag nöjd med min.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV LV 20

Skogsmästarn  
#339749
quartetto skrev:Klen!

Det beror på traktor, vajer och kopplingar. Jag har min på en MF 35 och den drar lätt iväg med traktorn om man inte passar sig. Viktigt att tänka på är att inte vinscha med vajer i bommen. För bommen har man för att lyfta timmer till vagnen. Jag har lyckats böja min bom när jag skulle vinscha på den. Annat riskmoment är att du står helt oskyddad när du lastar, då styrspaken till vinschen sitter ytterst.

Annars är jag nöjd med min.

Tack för info :smile: Jag är bara ute att vinscha fram virke o ev lunna på balken, ej lasta. Var sätter man vajern vid vinschning? Går det bra att vinscha grova timmerstockar? vad är rimligt pris?

Användarvisningsbild

Re: FMV LV 20

quartetto  
#339752 Du tar bara av bommen och tar ur vajern ur spelet/hjulet eller så hänger du spelet/hjulet i en slinga ett par decimeter ut på bommen. Den slingan kan du sedan fästa runt ett träd eller dyligt vid besvärlig vinschning. Sedan är det bara att vinscha på. Du kan lunna så tungt som traktorns framvikt anger. Alltså - när jag lunnar ut riktigt tungt timmer går framhjulen i luften och jag styrbromsar. Ska tilläggas att jag kör oftast med halvband när jag jobbar i skogen. Tänk bara på säkerheten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).