Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

FTG mini
 Svara  8 inlägg  5039 visningar  2 följer
Användarvisningsbild

Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

#63635 Börjar närma mig beslut vad gäller inköp av griplastarkärra!

Det lutar åt en Farma 9T med 6,3m kran.

Det är framför allt priset och närheten till service o reparationer som talar till dess fördel!

Lite bekymrad är jag dock över den radiostyrda vinschen! Den verkar bara finnas som 1 kanals. Vad jag
förstår så ger det bara funktionen frisläppt eller vinscha in! Rätt eller??

Det jag skulle vilja ha är givetvis att man kan stanna vinschen men behålla spänningen i vajern tex för att säkra upp en rotvälta när
jag kapar.

Hur gör ni som har vinschar med 1 kanal? Går det att köra den vid vagnen och där stanna den med spänning???
Är det kostsamt att byta till 2 kanals styrning?

Tacksam för svar!

Vesslan

TS
Mowi

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

#63642 Hej!
Har haft både och... Och det är precis som du säger... Det finns bara fördelar med att ha två kanaler.
På Weimers webbutik kan du titt på lite hur det funkar och prisskillnader på ett eller två.
Det är nog tyvärr inte möjligt att utöka ett enkanalssystem till ett tvåkanals. Det är lite anorlunda draget med ventil och oljans riktning osv.

Jag hade Weimers starkaste spel med en kanal på min vretenkran 25-40 som jag hade i trepunkten.
Var vi två var det inga problem för med mauell-spaken inne i hytten kan man låsa wiren i spänt läge men urk för å jobba själv med den!! :???: Det blir väldigt ryckigt, och ska du säkra och fälla ett grövre träd som lutar så får du ju ändå använda kilen och sen såga så långt som du tror och sen trycka på fjärrkontrollen och se om spelet orkar dra över trädet. Går det inte då får du släppa och allting blir slackt och sen såga lite till och sen spänna upp och dra igen.

Nu har jag en ny K.T.S 10 ton /5,3 m och de monterar Mohedas spel med två kanaler på sina kärror. Riktigt urstark och kvalitativ.

Nyfiken ... vad ska du få ge för en sån kärra??

Användarvisningsbild

#63664 Hej o tack för svaret!

Tja jag har väl inte hårdprutat ännu men med vinsch, ramstyrning el. on/off (2 spaks), kran med utskjut (6,3m) samt extra banke ville de ha 107 kkr.
Tänkte pruta lite på detta o sen försöka byta in något gammalt!!!

Har sett att det finns billigare på blocket men som sagt närheten till service är ju värt pengar det med.....

Vesslan

TS

#63751 Exakt en sån vagn har jag!

Farma 9 ton, 6 meters kran, el on/off, vinsch

Användarvisningsbild

#63753 Instämmer, 2-kanal är många gånger bättre. Tänk bara på att Moheda/Weimer vinscharna (de enda jag känner till konstruktionen på) håller med motorn, de "glider" och när wiren tappat tillräckligt med spänning så släpper den helt, med andra ord VAR FÖRSIKTIG när du håller med vinschen. Vid kritiska situationer som fällning intill ledningar/vägar/byggnader eller rotvältor tycker jag att man bör säkra med något annat än wiren. Har funderingar på att bygga på ett spärrhjul på våran så kan den inte gå avigt men än har det inte blivit av.
Var rädd om dig!

Användarvisningsbild

Djang skrev:Exakt en sån vagn har jag!

Farma 9 ton, 6 meters kran, el on/off, vinsch

Hur gammal är din??
Vad fick du ge för den???

Är det något jag ska tänka på om jag köper en sådan??

Vesslan

TS

#63826 Min moheda 1800 håller stenhårt när jag inte drar( drar ofta helstam till skördaren) däremot går det inte släppa försiktigt med fjärrkontrollen utan de får jag göra med handspaken.

Användarvisningsbild

#74689 Ha!

Har precis fått reda på att när man kör vinschen manuellt så går det att ha kvar draget!
Dock inte när man kör med radiodosan!

Detta gör inget för de få gånger jag behöver spänna upp något så kan man ju göra det med handventilen på kärran!

Vesslan

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Radiostyrd Valtra av kärrabol - lör 12 dec 2015, 22:12
i Traktorer och processorer

12345
68 svar
20110 läst
av Tosca     
tis 13 dec 2016, 23:02
Val av radiostyrd vinch till 3-punktslyften.. av Pe_Er_79 - tis 01 okt 2013, 20:19
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
1 svar
1382 läst
av stegmaster     
tis 01 okt 2013, 20:58
MOWI inkoppling Radiostyrd vinch av donky-kong - tor 29 nov 2012, 22:18
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
5 svar
2938 läst
av donky-kong     
lör 01 dec 2012, 17:43
Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp? av Skogsmästarn - mån 31 aug 2015, 20:01
i Traktorn i skogen

123
34 svar
16484 läst
av Skogsmästarn     
lör 19 mar 2016, 09:28
vinsch av matzi666 - tor 09 mar 2017, 08:50
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
4 svar
1126 läst
av Magnus M     
tor 09 mar 2017, 13:26