Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rotator?

40 inlägg 20504 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58177 Ja förlåt, jag var inte tydlig nog. Det är ju alltså den delen som ligger mot packboxen som rostat - alltså en del som är tänkt att vara täckt med olja alltid?

Nåväl, han hade slipat till den lite sade han så jag behövde inte köpa en ny axeltapp för 3000 kr.

FTG
Avatar Fallback

Re: Rotator?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58205 Dålig olja ?
Normalt sett har du rätt i att de inte borde rosta i olja men de har
kanske börjat nerifrån och krypigt uppåt?

Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58207 Ja, jag misstänker väl att det av ngn anledning samlats vatten där i oljan - men det kommer ju ändå inte åt någon luft. Hur som helst; den kommer användas bra mycket mer frekvent nu när den är min ägo så det ska nog inte vara något problem.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58218 Har du haft stora rost skador så behöver du inte köpa en ny axel. Momentum ska visst ha en rephylsa på ett par tiondelar som man monterar på axeln för att få en slät tätningsyta.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58260 Oj, det var bra att veta. Lite fundersam på hur det kan kosta lite mycket med en ny "non-brand" rotator som en axeltapp till en indexator (4000:- + moms).

Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58533 Slipade till axeln lite och satte på nya packningar. 1200 + moms, helt ok!

Användarvisningsbild

Re: Rotator?

halvproffs  
#357534 Väcker en gammal tråd till liv igen. Min baltrotor gr30 läcker som ett såll. Har nog inte kört mer än max1000m3f med den. Ska jag satsa på likadan eller på en finnrotor och isåfall passar den direkt? Eller ska man försöka fixa den gamla?

Avatar Fallback

Re: Rotator?

alias  
#357542
halvproffs skrev:Väcker en gammal tråd till liv igen. Min baltrotor gr30 läcker som ett såll. Har nog inte kört mer än max1000m3f med den. Ska jag satsa på likadan eller på en finnrotor och isåfall passar den direkt? Eller ska man försöka fixa den gamla?


Det är inte så att skillnaden mellan finnrotor och baltrotor är bultförbandsinfästning kontra tapp?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rotator?

halvproffs  
#357544 Har för mig att finnrotorn som jag hade på förra kran var likadan. Ska googla o kolla.

Användarvisningsbild

Re: Rotator?

halvproffs  
#357546 Weimer har finnrotor 3ton fast med 50mm axel annars ser dom lika ut på bild. Baltrotor anger axeltappen till 49mm. Kan det vara möjligt med 1mm större. En hemsida skrev 49,5mm!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).