Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hemmabygge Griplastare

66 inlägg 32525 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#99335 OK.
Tack för snabba svar.

Ska testa att byta till en funktion som är stark.

Hur tar man reda på vad det ska vara för maxtryck på respektive funktion på min gamla kran från 1973?

Ventilpaketet har jag hämtat från skroten.
Ingen aning om vad för kran det har varit kopplat till.

Om det är en fast chockventil som inte går att ställa byter man ut den eller?

Om oljan smiter förbi kolvtätningen på en enkelverkande kolv, så måste väl oljan komma ut tillslut?
Var tar oljan annars vägen?

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99339 Om du inte hittar några andra fel så brukar det gå att shimsa fjädern i chockventilen, blir det bättre så blir det annars så är det bara att ta bort brickan/brickorna. Men det är inte ovanligt att lite skräp fastnat och hindrar den från att stänga ordentligt, helst på äldre prylar, och då är det ju lättlagat :grin:

Jag tycker också att oljan bör rinna ut om en vanlig enkelverkande cylinder läcker i tätningen. Tätningen sitter väl i muttern antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Griplastare

Kse  
#99342 Kommer kranen från en Lill nalle borde det väl var en ÖSA kran, går säkert att få fram uppg. om den om man letar runt lite.

Har du en fast chockventil så måste du nog byta den.

Har du ingen returledning på tuben? Brukar ju finnas även på enkelverkande cylindrar för att ta vara på ev olja som läcker genom kolvtätningen. Har du bara en slang in så har ju oljan såklart ingenstans att ta vägen än ut vid ev läckage.
Har inte dess mer erfarenhet av enkelverkande cylindrar men hade samma fel på en Jonsered EC kran där byte av kolvtätning löste problemet men där fanns en returledning.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

valtra a 72  
#99346 Det är ingen ösa 169 kran av samma typ som sitter på lillnallen,det verkar hellre vara nån typ av styckegodskran.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#99361 Det är bara vagnen som kommer från lillnalle.

Kranen är en hiab tror jag den heter.

Kommer nog från någon kranbil.

Jag köpte vagnen med kranen svetsad på plats.

Sedan har jag färdigställt med rotator, grip och ventilpaket.

Det är ingen returledning på tuben vad jag har sett.
Isåfall är den väl gömd och dragen till oljetanken i kranfoten som jag inte använder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Griplastare

Edner  
#99487 Nu har jag prövat att byta med en funktion som var stark.
Då blev det jättebra.

Felet är alltså isolerat till ventilpaketet.
Förmodligen chockventilen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).