Sida 4 av 9

Postat: fre 02 mar 2007, 16:00
av Fisketorp
gratulerar till ett mycket snitzigt bygge=)

tänkte höra vad man får ge för en kran? en ny ligger runt 30 eller är det tok för billigt?=)

Postat: fre 02 mar 2007, 21:45
av Trollet
Materialet i kranpelaren är 50 gånger 50 gånger 5 den är också fäst i grinden.
Tänkte köra denna säsongen med höjden på pelaren bättre att kapa en att bygga på. Köpte kranen och volvo bm 430 som den var monerad på taket på för 57000 vet ej om det var ett överpris men kranen såg rätt ut för mitt bygge.
Håller på att monera på en radiostyrd vinch weimer 1700.
Stödben behöver jag ej har lastatpå så stora stockar kranen mäktar med utan att behöva trixa allt för mycket.

Postat: lör 15 dec 2007, 23:47
av Per Gustavsson
nu har det gått en tid.... hur går det, funkar det bra? ombyggnationer? har du vagnen kvar? :?:

Re: Billiga axlar för drivkärror

Postat: tis 18 dec 2007, 23:42
av Bo Petersson
trädsamlare skrev:Har lekt med tanken att bygga en driven boggiekärra, inte för att jag behöver någon men ändå. Det finns mängder med militära traktorkärror med drivning ute "på marknaden". De är väldans klumpiga men har fina axlar med, vad jag tror kallas, överliggande pinjong. Diffklumpen stjäl i alla fall inte så mycket markfrigång. Drivaxeln in i diffklumpen är genomgående, med färdig fläns för kardan mellan axlarna. Det borde därför inte vara något större problem att koppla samman två axlar. Nackdelen (bl a) är att det inte blir någon pendelboggie utan något slags fjäderboggie ungefär som en lastbil och att man nog måste bygga ett nytt chassie. Orginalchassiet tror jag är svårt att få till något vettigt av. Men axlarna är fina med diffspärr, elektriska bromsar etc. Kärrorna verkar kosta 2-4 tusen styck och det får man väl inte så mycket vare sig mekanisk eller hydraulisk drivning för.

Vore ett kul projekt om man plötsligt skulle drabbas av överkott på tid och energi...


Var kan man få tag i lämplig militär kärra med driv?

/Bosse P

Postat: ons 19 dec 2007, 00:07
av XP

Postat: tor 20 dec 2007, 17:56
av Trollet
Jag har fällt en del och väntar bara på att det ska bli lite tjäle i marken.
Stödben ska jag montera på men har ej tid lust just nu fungerar utan men ska man kunna utnyttja vagnsstyrningen fullt ut så fordras stödben.
Dom som har en griplastarvagn utan winch bör skaffa en.
Drivningen på kärran är jag väldigt nöjd med, jag har kört i tio år utan och det var ofta som man tänkte vad smidigt det hade varit och backa in och lasta men så kanske det var för blött eller kuperat.








Bild

Postat: tor 20 dec 2007, 19:05
av MasseyFerguson
han ser allt lite lätt ut där fram... Planer på frontvikter?

Postat: tor 20 dec 2007, 19:08
av timberjack810c
vagnen ser ju rikigt fin ut...bra jobbat!

Postat: tor 20 dec 2007, 22:24
av gnisten83
Kan bara hålla med dej att driving på vagnen är kanon när de börjar att ta emot vare sig om man ska framåt eller bakåt och ahr man sen som du mekanisk drivning med ska det mycket till innan de tar stopp 8)

Hehe men tar de stopp sitter man mycket värre.... :lol:

Postat: sön 30 dec 2007, 20:41
av Valtra
Hydraulisk drivning på kärran funkar oxå väldigt bra och det har aldrig
varit så att inte drivningen på kärran orkar, för det gör den. det är
snarare att fästet man får med däcken inte är tillräckligt, men det är inte ofta man fastnar när man har en 4wd traktor med 4wd på kärran med.

kärran du har gjort ser bra ut, men själv så gilar jag inte enaxlat, de ska vara boggie!

Postat: mån 31 dec 2007, 15:55
av gnisten83
Har du en öppen drivrulle eller har du som min av en veckad plåt?
Den slirar i bland när boggien pendlar mycket.

Postat: mån 31 dec 2007, 19:19
av Valtra
det är öppen drivrulle. men driften hjälper inget ifall man redan har satt sig så man varken kommer fram eller bak för när man sätter igång driften då så kommer inte rullarna ner så bra och då slirar dom bara, så det gäller o lägga i driften i tid.

Postat: tis 01 jan 2008, 21:21
av gnisten83
Hur högt tryck har du i däcken?

Postat: tis 01 jan 2008, 23:24
av Valtra
kan inte det i huvet, men man får oftast grepp med däcken på kärran det är när det är riktigt surt och när man har för litet virke på kärran som däcken slirar istället. och när man inte har nåt på så brukar den ju snästan bara stå och hoppa!

Postat: ons 02 jan 2008, 20:17
av gnisten83
Problemet med denna typ av drivning är jag ska högt tryck i däcket för att rullen inte ska slira men jag hade fått bättre grep i backen om jag kunde ha ett lägre tryck ist så att däcket kan flyta ut lite.