Sida 8 av 9

Re: Driven kärra.

Postat: tor 24 sep 2009, 21:21
av gnisten83
5km/h o 90min/lit blir vid maxvarv, jag har inte räknat på min kraft men jag har en 54cc pump frontmonterat så jag har ca 100min/lit vid 2000varv men maxvarv jag kör i skogen blir kanske 1500 och på 2200varv på 2an går min ca 4,6km/h och vagnen hänger med på den växeln, nåt att räkna på för den som orkar :wink:

Re: Driven kärra.

Postat: tor 24 sep 2009, 21:43
av Andreas B
Nä det står inget om hastigheter i det databladet från Moheda som jag har.

Det klart ger Mohedavagnen i exemplet den dragkraften vid tex 3 km/h då blir det ju lite annorlunda, då räcker ju oljeflödet till en betydligt större motor.

Tänkte att 5km/h är 2:an ev 3:an lågsplit vid maxvarv ca 2200 rpm. Sen kör man ju aldrig på det varvet i praktiken, men det är ju då man har 90 lit/min i mitt exempel.

Ingen som vet vilket moment motorerna ger som sitter direkt på drivrullen på tex en Moheda eller annan vagn med den typen av drivning?

Re: Driven kärra.

Postat: lör 17 okt 2009, 08:27
av Masse
Finns ett antal olika storlekar på motorerna på Mohedas vagnar, vet du deplacementet så är det enkelt att räkna ut.
Kolla in formlerna på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulmotor

/Mats

5km/h
90 l/min
400*15,5 hjul

Deplacementet borde ligga på 1450-1500cc /hjul om motorerna roterade lika många varv som hjulen. Sen får du ha en mindre drivrulle och räkna ut hur mycket snabbare den roterar och dividera deplacementet med samma faktor.

Försår knappt själv, du får läsa och begrunda

mvh Mats

Re: Driven kärra.

Postat: sön 15 nov 2009, 12:05
av Valtra

Re: Driven kärra.

Postat: sön 15 nov 2009, 12:32
av Slurfi
Valtra skrev:http://www.blocket.se/jonkoping/RDM_12_med_We_6500__02_24610238.htm?ca=6&w=3

den där va ju inte helt fel

Jo såg en likande Weimer i grannbyn, enda uppenbara felet är väl priset? 178K:-

Re: Driven kärra.

Postat: sön 15 nov 2009, 12:35
av Valtra
dom kostar väl runt 400k ny så tycker inte priset är så farligt ändå

Re: Driven kärra.

Postat: lör 21 nov 2009, 19:19
av mb track
Slurfi skrev:
Valtra skrev:http://www.blocket.se/jonkoping/RDM_12_med_We_6500__02_24610238.htm?ca=6&w=3

den där va ju inte helt fel

Jo såg en likande Weimer i grannbyn, enda uppenbara felet är väl priset? 178K:-

Re: Driven kärra.

Postat: lör 21 nov 2009, 20:21
av Slurfi
mb track skrev:
Slurfi skrev:
Valtra skrev:http://www.blocket.se/jonkoping/RDM_12_med_We_6500__02_24610238.htm?ca=6&w=3

den där va ju inte helt fel

Jo såg en likande Weimer i grannbyn, enda uppenbara felet är väl priset? 178K:-

Glömde du skriva eller?

Re: Driven kärra.

Postat: sön 13 dec 2009, 20:53
av Trollet
Skönt att inte behöva lägga på kedjorna så fort man ska upp i skogen den här backen ser inte mycket ut på filmen, men utan drivningen på kärran hade det inte gått.

Re: Driven kärra.

Postat: mån 14 dec 2009, 00:40
av Slurfi
Trollet skrev:Skönt att inte behöva lägga på kedjorna så fort man ska upp i skogen den här backen ser inte mycket ut på filmen, men utan drivningen på kärran hade det inte gått.

Mkt fina filmer, jättekul att se alla 9.

Re: Driven kärra.

Postat: tis 15 dec 2009, 17:58
av bengt.a
Man kan bli avundsjuk för mindre.

Re: Driven kärra.

Postat: tis 15 dec 2009, 20:32
av gnisten83
Jag har skrivit det innan, drivning på vagnen är bättre än 4WD om man nu kan få bägge

Re: Driven kärra.

Postat: sön 16 maj 2010, 18:02
av Maxxum
En fundering ?

Skulle det vara dumt att använda en framaxel på en större traktor typ 150-200hk till vagns axel och få både drivning och styrning på samma gång , eller är den för klen? tänkte på en totalvikt på kanske 8-10 tons vagn. Någon som har gjort eller funderat i dessa banor
/T..K

Re: Driven kärra.

Postat: sön 16 maj 2010, 18:39
av gnisten83
Borde väl gå likaväl som endel är byggda på en lastbilsaxel men du får en en axlad vagn som har lättare att tippa vid höga hinder jämfört med en boggie

Re: Driven kärra.

Postat: sön 16 maj 2010, 22:20
av Skogstomte
Maxxum skrev:En fundering ?

Skulle det vara dumt att använda en framaxel på en större traktor typ 150-200hk till vagns axel och få både drivning och styrning på samma gång , eller är den för klen? tänkte på en totalvikt på kanske 8-10 tons vagn. Någon som har gjort eller funderat i dessa banor
/T..K


Kanske skulle funka med en styraxel från en Volvo baklastare eller 646:an (traktorgrävaren), tror det är samma som framaxeln till Volvos 2654. Den ä grov så det förslår :shock: . Borde finnas att köpa på skrotar, tror inte att de rasar så ofta :geek: