Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulflöde driven vagn

8 inlägg 5120 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulflöde driven vagn

New holland patu  
#42509 Hej där,

jag funderar på att köpa en begagnad driven skogsvagn, vet inte exakt vilken. Om drivningen har gått på traktorns hydraulik har jag fått för mig att man seriekopplar hydraulmotorerna för att flödet är begränsat. Men om man vill bygga på ett externt hydraulsystem på en sådan vagn, hur funkar det med flödet då? För att få ut mer kraft ur drivningen vill man ju parallell koppla motorerna.

Någon som vet hur det här funkar praktiskt och hur man isåfall bygger om hydrauliken på en sådan här vagn?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42522 Problemet med att driva med traktorns hydralik är att du nog inte har högt tryck nog heller.
PÅ min gamla Moheda hände inte så mycket med 170 bar tryck men med 210bar finns drivkraft.
Att seriekoppla dom kan de va bra? De har visserligen separat dränering....
Moheda har en flödesdelare i vagnen som även sköter styrningen av nerfällningen av rullarna och den
ska du nog inte ta bort för de tillåter att rullarna lyfts när hastigheten överstiger rullarnas hastighet.

Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

New holland patu  
#42527 Jag tror inte att det är bra att seriekoppla, men jag tror att dom är seriekopplade från början om dom inte är byggda för extern pump. Jag tror inte att en ny moheda utan pump har flödesventil monterad. Men jag är inte säker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42530 Flödesdelaren funkar som diffbroms mellan hydralmotorerna och hur sänker de ner drivrullarna utan?

Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

New holland patu  
#42533 okej jag kanske var fel ute, finns det bara ett sätt att koppla hydrauliken då? Isåfall behöver man ju inte fundera på det.

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42535 Nä de var inte så jag menar, utan bara hur det funkar det funkar på min som aldrig haft
pump o tankutrustning från Moheda.
De finns nog fler lösningar på detta problem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42544 Jag har en mohedavagn med drivning från traktorn, den har flödesfördelare.
Har för mig att dom ville veta vad jag hade för traktor när jag köpte den, dom anpassar visst storleken på hydaulmotorerna efter flödet.

Avatar Fallback

Re: Hydraulflöde driven vagn

New holland patu  
#42554 Okae, tack för tipsen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).