Sida 1 av 2

Driven skogsvagn, vilken ska man välja?

Postat: mån 17 nov 2008, 22:41
av New holland patu
Finns det några med erfarenhet av drivna vagnar. Har tittat länge nu men jag kommer inte till skott. Det känns som begagnatpriserna ofta är så höga så att man lika gärna kan köpa nytt.

Skriv gärna om ni har erfarenhet av vagnar, bra eller dåliga.

Mvh

Postat: tis 18 nov 2008, 23:13
av stefan andersson
köpte en kesla/patu 9HD i våras, har inte hunnit köra så mycke än med den men det har funkat bra det lilla jag kört, måste skaffa pump till den eftersom traktorns hydralik inte räcker till,

Postat: ons 19 nov 2008, 19:35
av New holland patu
Hej,

Jag har tittat på den ser väldigt smidig ut. Är driften effektiv? Jag tycker att det är svårt att få en uppfattning om hur mycket det trycker på. På Elmia står ju nästan allt still. Jag skulle vilja ha större hjul än 400/15.5 för det är väl fotfarande den dimensionen som gäller på patu 9t. Vilken kran har du?

mvh

Postat: ons 19 nov 2008, 22:30
av stefan andersson
Driften hjälper till bra tycker jag, fint att använda när man lastar av virket o ska flytta sej mellan välltorna. Ju tyngre det går desto mer hjälper de till o driften har hjälpt mej komma loss ett par gånger.
Har 203T kran med hydraulservo och vinch, mycket stark o smidig kran.
hydralservon är verkligen bra och man kör kranen väldigt enkelt med det.
Sen kan man ju sätta en stegmatare på kranen om man vill vilket är ett pluss tycker jag. Valet på kärra stod mellan Moheda Mowi Vreten och Kesla
Bland de tyngre ekipgen över 12 ton så är det Kesla o Moheda som gäller tror jag, bland de lättare under 10ton kesla o Mowi enligt mitt tycke o smak.

Postat: tor 20 nov 2008, 00:01
av New holland patu
Jag har tittat lite på vretens 12 t, tycker att den verkar vara ok. Kanske lite tyngre än kesla. Tittar man på andrahandsvärdet så tror jag att moheda är ett bra köp.

Postat: tor 20 nov 2008, 13:37
av New holland patu
Du säger att du ska montera pump och tank, jag har funderat på om man måste koppla om hydraulflödet till driften då? Jag tror att oljeflödet är seriekopplat när man kör utan extern pump och när man har lite mer flöde så parallell kopplar man. Vet du hur det funkar?

Postat: tor 20 nov 2008, 14:27
av 970D
Sen finns det ju också Moheda.. som har väldigt fina skogskärror.?

Postat: tor 20 nov 2008, 20:07
av gnisten83
Jag har ingen erfarenhet av andra märken, men jag har en driven Moheda från ca85 som inte har pajat nåt nämnvärt sen jag köpte den 91.
Trots att jag drar med en uppskruvad 805a med stor kran och lastar hårt är målstakar o grind ännu raka och hela.
Tror att dom nyare driver bättre med öppen drivrulle jämfört med sluten(veckad plåt) som jag har.
Med 400x22,5 blir frigångshöjden bra under, fast 500 eller 600 hade inte varit ivägen :wink:
Efter Gudrun o Per mm avverkningar vill jag påstå det är bra kvallite!

Postat: tor 20 nov 2008, 20:35
av Valtra
jag kan oxå intyga att moheda har hållt efter gudrun och per. vi har inte haft några större problem. kranen höll på o ryka av övenför svängkransen, men då hade vi slitit hårt med den i en skog träden va 70-80 i brösthöjd och de va nog inte särskilt bra o rycka i dom stora träden.

de jag tycker är ett måste är att ha ett separat system till kärran med ett bra flöde, funkar bra med pump på kraftuttaget.

Postat: tor 20 nov 2008, 21:10
av New holland patu
Jag instämmer, det är sällan eller aldrig man ser en Moheda som är sned eller har vikt ner sig på något annat sätt. Det är nog kvalitet.

22.5 tums hjul är ju ett måste, jag fattar inte varför dom håller på att bygga vagnar med små hjul. 17 tum börjar väl komma nu men det har tagit lång tid.

Tack för svaren, kanske går det att förhandla ner priserna lite till nu i "kristider".
Höga råvarupriser har ju varit ett ständigt argument för att hålla priserna uppe.

Postat: tor 20 nov 2008, 21:36
av gnisten83
Har en frontpump på, till kran/skördare och vagnsdrift.
Har en 54cc pump och de räcker till driften, men den kunde vara större till kranen.
Nu vet inte jag vad det är för storlek på hydralmotorerna på min gamla vagn, men drivkraften märks i skogen.

Postat: tor 20 nov 2008, 21:51
av Valtra
gnisten83 skrev:Har en frontpump på, till kran/skördare och vagnsdrift.
Har en 54cc pump och de räcker till driften, men den kunde vara större till kranen.
Nu vet inte jag vad det är för storlek på hydralmotorerna på min gamla vagn, men drivkraften märks i skogen.


de krävs en del för att köra fasst med driv på kärran och 4wd traktor, vi har kört fasst 1 gång på 10 år och på de stället där va de riktigt blött.

men jag har en fråga till dig gnisten. när du sätter igång driften och rullarna går ner, snurrar dom samtidigt som dom går ner på din kärra?

Postat: tor 20 nov 2008, 22:04
av stefan andersson
Finns några drivna 11tons moheda på lantmannenmaskin.se som du kan kolla närmare på, tror de är prisvärda!

Har du sett finska Kronos drivna kärror?

Postat: tor 20 nov 2008, 23:41
av New holland patu
Jag har järnkoll på begagnade kärror. Det finns ju några, några är för långt bort och sen tycker jag att dom begär för mycket. Dom har varit ute länge nu så man borde kunna missbjuda, men jag tycker lantmännen är svåra.
200 000 för beg. kärra, då är det inte exakt allt man vill ha, känns som man kan lägga till lite och köpa en ny.

Postat: tor 20 nov 2008, 23:42
av New holland patu
stefan andersson skrev:Finns några drivna 11tons moheda på lantmannenmaskin.se som du kan kolla närmare på, tror de är prisvärda!

Har du sett finska Kronos drivna kärror?


Hur ligger Kronos i pris, jag gissa att dom är dyyyra. Ser väldigt fina ut.