Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pfanzelt uniDRIVE

55 inlägg 21080 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486384 Hittade en annorlunda typ av navdrift. Verkar vara relativt nytt. Allt jag hittade var på Tyska, så svårt att förstå. Ser lite oskyddat ut men det kanske är för demo som det inte är så mycket skydd på. Borde vara avsevärt billigare än navmotorer och fortfarande möjlighet till kedjor.
http://www.pfanzelt-maschinenbau.de/rue ... bssysteme/
http://www.pfanzelt-maschinenbau.de/akt ... sued-2017/
1513525678_csm_171018_antriebe_2_3365ae0d73.jpg
1513525678_3585-c1298835e3fb704a5c5840e37d3c612e-1781532-2vb.jpg



Jag grunnade själv på en likvärdig lösning men fick inte ihop tankarna riktigt så det blev inget av det. Men någon annan lyckades visst. Ser ut som något som inte är speciellt svårt att smida ihop själv om någon skulle vilja. Det mest avancerade är nog dreven. Klart det är en kompromiss, men jag tycker det ser intressant ut. Skulle ju nästan kunna säljas som bolt on.

Kommer denna drivningstyp bli en storsäljare?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

martiniholma  
#486401 Kul med lite nytänk! Min första tanke är dock hur det stora drevet ska klara sej när man kanar av stenar eller glider precis utmed dem.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486412
martiniholma skrev:Kul med lite nytänk! Min första tanke är dock hur det stora drevet ska klara sej när man kanar av stenar eller glider precis utmed dem.

Japp, den tanken har slagit mig också. Ser ut som att drevet sitter ganska nära hjulet så det kanske klarar sig, men allt kan hända i skogen. Jag hade velat ha drevet närmare hjulet. Eller rentav inne i fälgen. Kanske finns eller skulle gå att lösa något skydd undertill. Pinnar och grenar kan också skapa problem, men det kan de med rulldrift också.

Den största vinsten med en sån här lösning är nog möjligheten till kedjor och möjligen mindre däckslitage.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486444 Som sagt så känns de som närkontakt med sten skulle fördärva drevet rätt lätt.
Tänkte lite på bm958e där det är en öppen kedja mellan drivningen o hjulnavet, hur kan en som konstruktion överleva?

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486450 Invändig kugg ger bättre kuggingrepp och helt slät kraftig utsida för stenkörning.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

martiniholma  
#486455
hlb skrev:Invändig kugg ger bättre kuggingrepp och helt slät kraftig utsida för stenkörning.

Då kunde man ju haft som ett ringdrev med invändlig kugg inne i fälgen, något bättre skyddad.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486458 Nu har SFO snart gjort en suverän design, bara på en söndagskväll.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486557 Menar ni såhär? Fortfarande oskyddat för grenar, men de kanske inte lyckas komma upp till motorn. Och någon form av skydd runt motordrevet så inte pinnar kommer mellan kanske funkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486567 Jajamen. Sätt över en stabil fixerad plåt över det hela med ett litet hål att sticka in drevet från drivmotorn. Skulle man ha eldrift? Det finns ju starka motorer i dag för elbilar. Lite större generator och batteri på traktorn är inte dyrt.
Snart dags för några öl och ett konferensrum med whiteboard.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Fredrik Reuter  
#486570 Spännande lösningar!
Är tanken att ena boggiehjulet ska vara odrivet?

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486572 Beror väl på om man har råd att bestycka båda. Många intressanta lösningar kan diskuteras. Batteri i vagnen som laddas när den inte driver, konstant vridmoment, antispinn m m kan man väl få ganska lätt med eldrift. Jag tror att du, Fredrik och många fler vill vara med på konferensen.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Sti L  
#486577 På første løsning utgår slirskydd, man må ha mere plass og rom for løse/løsnede lenker. Stemmer umiddelbart for forumets egne hjerner. El er veldig spennende.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486601 Är det öppet så är det lätt att få ut skiten med

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

totaya79  
#486602 Snö i fälgen som bildar is kan nog bli ett bekymmer?

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486606 Man skulle kunna sätta ett skydd som en stor bromssköld, men jag tror som Bengt var inne på att att det kan bli problem att få ut skiten igen. Jag tror mer på ett skydd precis runt motorns kugghjul som ligger så tajt att inga större föremål kan ta sig in.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).