Skogsvagn (Huggarvagnar)

Styrsystem

9 inlägg 9910 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Styrsystem

T-bear  
#456275 Hej! Jag har tänkt att köpa en ny Moheda 101/4WD, men vet inte vilket
styrsystem jag skall välja? PCLstyrning (lågtrycksservo) EHC-styrsystem med stora spakar med proportinalstyrning för 4 kranfunktioner+2 el on/off eller EHC- styrsystem med mini spakar
och Proportinalstyrning för samtliga kranfunktioner. För och nackdelar med dom olika styrsystemen? Jag har 8 spakar på min gamla kärra men tycker att det är tungt att lyfta av och på det, jag har en hypro 300 som jag också använder traktorn till så jag vill ha det smidigt att skifta redskap!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Styrsystem

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456286 Av dessa är lågtrycksservo den enklaste med tanke på felorsaker

Användarvisningsbild

Re: Styrsystem

Seb macahan  
#456291 Bengt.a har väl nån poäng men jag förstår inte varför alla är så rädda för el. Jag upplever sällan fel på mina elstyrda maskiner. Inte på elen i alla fall.
Jag har EHC (stora spakar med el/on off på grip). Jag är på det stora hela nöjd och tycker inte merkostnaden för Iqan eller liknande (minispakar med full proportional) är värt pengarna i förhållande till vad jag kör.
En stor fördel med EHC är av och påkoppling. 1kontakt 2, 4 eller 6 slangar beroende på vad du har för vagn. Jag kopplar min vagn på under 5min och kopplar loss på under 2min.
Men som vanligt, var och en är salig i sin sak. Hade jag haft obegränsad budget hade jag lätt valt Iqan. Det går inte o jämföra med annat. Väl inställd styrning med ett bra ventilpaket som klarar "riktig" flowsharing och en bra pump så får man samma flyt som på en skotare i körningen. Men o köpa detta o koppla mot en äldre jordbrukstraktor utan separat pump är o "kasta pärlor åt svinen". Vad är det för kran och på vad för maskin?
Lågtryckservo
fördelar: Enkelt, full proportionalt, hydraulik känsligheten kvar, relativt billigt.
Nackdelar: Klumpigt, kan ge värme i hytten, kladd inne i hytten om det läcker, svårt kablage slangpaket. Stora spakar
EHC
Fördelar: lätt o smidigt att koppla av o på, tar lite plats i hytten, lätt att "förstå sig på"
Nackdelar: Sämre känslighet, mindre justerings möjlighter, El On/off, stora spakar.
Iqan/minispak
Fördelar: Säljs ofta med ett "bättre" ventilpaket, små spakar, oändligt med inställningsmöjligheter, finkänsligt, fullt proportional. lätt o koppla av o på.
Nackdelar: Dyrt och kanske lite "pyssel" o lära sig o ställa in om man är ovan.

Användarvisningsbild

Re: Styrsystem

stegmaster  
#456296 Jag valde ochså EHC spaker (stora typen, men prop. til alla kran funktioner), men skippade minispaker på grunn av priset.
Vil minnas det blev ca 25tkr+mva dyrare med minispaker (och samma ventil).
Vil minnas systemet jag har ochså kan justeras(finns en liten "dator" med kopplingsmöjligheter), men inte direkt som med minispaker, utan man kopplar til en lap-top med programvara och gör inställningar, så det er ju inte als lika smidig som minispaker, men möjligheter finns altså.
Ventil och spaker er Walvoil.
Tycker spakerna fungerar bra, inget att klaga på så langt(Er smidigare/lettare enn dom jag har i grävmaskinen), men skulle jag kört helttid hadde jag nog inte tvekat på minispaker, men nu kör jag som mest 2 dager pr vecka. och forsökte få ner priset där det gjordet minst "ondt".


Jag har 3 el.kontakter, och 5 hydraulslanger, samt pto pumpen när/om vagnen ska kopplas til/från.
(släpvagnkontakten til vagnsljus och vinch, 1 kontakt til kransentralen, och 1 til drivningen.)
(2 hydraulslanger til vagnsvängen, 2 til vinchen, och 1 til broms.)
Mere av detta kunne kopplas i hop, men det går så snabbt endå, att det spelar ingen större roll.
Dessutan ser ut som vagnen kommer henga på året rundt. 8)

Bild av spakerna.

1495493615_20170218_102107.jpg

1495493592_gopr0216.jpg




Kontakter, slanger och pump.

1495493930_p1020787.jpg

Användarvisningsbild

Re: Styrsystem

T-bear  
#456309
Seb macahan skrev:Bengt.a har väl nån poäng men jag förstår inte varför alla är så rädda för el. Jag upplever sällan fel på mina elstyrda maskiner. Inte på elen i alla fall.
Jag har EHC (stora spakar med el/on off på grip). Jag är på det stora hela nöjd och tycker inte merkostnaden för Iqan eller liknande (minispakar med full proportional) är värt pengarna i förhållande till vad jag kör.
En stor fördel med EHC är av och påkoppling. 1kontakt 2, 4 eller 6 slangar beroende på vad du har för vagn. Jag kopplar min vagn på under 5min och kopplar loss på under 2min.
Men som vanligt, var och en är salig i sin sak. Hade jag haft obegränsad budget hade jag lätt valt Iqan. Det går inte o jämföra med annat. Väl inställd styrning med ett bra ventilpaket som klarar "riktig" flowsharing och en bra pump så får man samma flyt som på en skotare i körningen. Men o köpa detta o koppla mot en äldre jordbrukstraktor utan separat pump är o "kasta pärlor åt svinen". Vad är det för kran och på vad för maskin?
Lågtryckservo
fördelar: Enkelt, full proportionalt, hydraulik känsligheten kvar, relativt billigt.
Nackdelar: Klumpigt, kan ge värme i hytten, kladd inne i hytten om det läcker, svårt kablage slangpaket. Stora spakar
EHC
Fördelar: lätt o smidigt att koppla av o på, tar lite plats i hytten, lätt att "förstå sig på"
Nackdelar: Sämre känslighet, mindre justerings möjlighter, El On/off, stora spakar.
Iqan/minispak
Fördelar: Säljs ofta med ett "bättre" ventilpaket, små spakar, oändligt med inställningsmöjligheter, finkänsligt, fullt proportional. lätt o koppla av o på.
Nackdelar: Dyrt och kanske lite "pyssel" o lära sig o ställa in om man är ovan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrsystem

T-bear  
#456311 Traktorn är en valtra A 85, kranen blir nog mohedas M 40 med eget hydralsystem på kärran

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrsystem

Seb macahan  
#456357 Då kan ju Iqan komma till sin rätt. Har för mig att ftg cranes går från 70l ventil block till Parker 90l när man väljer minispak.

Användarvisningsbild

Re: Styrsystem

källshult  
#456376 Jag har en moheda 101 med drift och m40 kran och pump och tank. Det är pcl styrning funkar bra en nackdel med det är att det inte går att smyga med ut skjutet och det är för att det är on off på den och gripen. Hade en moheda 13 ton med pcl styrning den var 17 år och inga läckor på spakarna . Men iqan är ju mycket bättre med mini spakar i armstöden snabb att koppla ifrån endast elkontakter men det går kvickt att plocka väck pcl spakarna det är bara en m8 skruv till varje spak. Behöver man inte ta hänsyn till kostnaden så hade jag valt iqan.

Avatar Fallback

Re: Styrsystem

aggesund  
#456867 Jag har beställt en ny Mowi kärra, valde EHC med mini spakarna. Det beslutet var inget jag funderade över speciellt mycket när man har kört kärror med sånna system. Nog för att jag köpt en större kärra men resonerade lite som så att köper man sånna dyra grejer kan man tycka att det ska va rejält hela vägen. Man byter ju inte kärra varje år precis :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).