Skogsvagn (Huggarvagnar)

Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

13 inlägg 5658 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450154 Hei. Har handlet en begagnad Cranab Fc53Dt kran uten uten hyd.sentral. skal bruke denne på en vagn med egen hyd.pump og tenker å ha el.prop sentral. Vil det hålla med feks Parker 90Liter"s sentral (P70) for å få bra fart.
Må ha en pump som står i stil med sentral og.
Hva har dere andre på deres lignende 8.5m kraner. Feks Junkkari 5785, Kesla 304T osv.

God påsk. :-bd
Hilsen Trond



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Fredrik Reuter  
#450155 Hej,
Ja, får du ut 90 minutliter och 185 bar så ska det inte vara några problem, se specen här om du inte gjort det redan: http://www.cranab.se/sv/cranab/produkte ... ranar/fc53

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450159 Har sett spec ja, synes bare det virkade lite lavt på fc53. Du prøvde vel Denne Gamma vagnen Från Anders skørdare Fredrik , mener det satt Parker P70Ls sentral på dom vagnorna var vel en fc45dt kran det då men, var det bra fart i den ,inte sikkert på typ pump det ble brukt, var det kanskje traktoren sin hydraulikk.
MvhTrond

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Fredrik Reuter  
#450162 Jag kommer inte ihåg tyvärr. Ej heller vilken modell på N-serien från Valtra som satt framför.
Det var riktigt bra drag i den kranen vilket som. Likväl som den Moheda jag testade samma dag. Den drevs av den nya N154 med intern LS-pump dock, den rackarn är väl på 220 minutliter på max...?
Om du ska ha p70ls så måste du ha en LS-pump också då, vilken blir detta?

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450163 Artig å høre Fredrik, Jag har hørt på en Ls sentral men jag kunne vist satte dit en dumpventil før sentral og bruka vanlig pump også. Borde vel bare kjøpe en Ls pump når man først skal kjøpe Ls sentral og iqan styrning men små summar blir mye pengar tilslutt.. inte sikker på hvor stor Ls pump man kan ha på en parker P70ls sentral. Så weimer og hadde Ls pumpar til rundt 30 tsek.
Har og 2stk navmotor som skal brukas på denna vagn. BB5-1600cc. Tenker det blir bygging utpå høsten ☺

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

stegmaster  
#450166 Jeg har en 36cc gearpumpe (altså drøyt 70l/min og 210 bar ved 540rpm, og 85l tank montert på vogna) til min Kesla 304t.
Har en walvoil DPX100/8 sentral som kan kjøres med både LS og gearpumpe(rundpumping).
Denne sentralen klarer 100l/min (peak 130l/min) om jeg husker rett.
El. prop, spaker fra walvoil (ikke minispaker), sitter i armlene på stolen.
Kjører med pto på 540E og ca 1100rpm på traktoren, da går det fort nok for meg. 8)
Det er flowshare på sentralen, slik at en kan kjøre flere funksjoner samtidig.

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

d@nne  
#450182 Jag har p70ls ventilpaket och fc53dt på mitt andersskördare bygge.

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450191 Artig å høre noen som har P70ls paketl, Funker det bra, vet du hvor mange Liter pumpen din gir D@nne ☺

   TS
Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

d@nne  
#450223 Det funkar perfekt. Man ska välja ventilpaket efter vilken kran man har och inte pump har jag fått veta och till fc53dt är p70 bäst lämpat. Jag har en 105cm3 pump, ca 220l/min max flöde men det är för att klara aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

ulfgustav  
#450224 Hej Cranab rekommenderar för denna kran 40 - 80 liter/min, min erfarenhet säger mig att ca 60 l/min är tillräckligt. Eftersom du köpt kranen utan central/ventil så är det mycket viktigt att den ventil du köper är avpassad för denna kranen, detta är mycket viktigt för att du skall få goda samkörnings egenskaper. Jag har genom åren sett alltför många illa komponerade ventiler och det är väldigt tråkigt, då utrustningarna ofta blir svårkörda

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459263 hur viktigt er trycket? har en kugghjulspump 44cm3/varv ingen aning om tryck på den, steller man inn max tryck på p70 paketet?

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

ulfgustav  
#459277 Huvudtrycket på på ventilen är viktigt, det skall vara enligt tillverkarens anvisningar, dessutom så är det jätteviktigt att shockventilerna på samtliga funktioner har rätt tryck då de skyddar mot chock och överbelastningar

Avatar Fallback

Re: Anbefalt oljefløde Cranab Fc53Dt kran

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459975 Hei.. Ble til at jag Kjøpte for litt siden dette P70Ls paket som var bygd for Fc53Dt kran så alle ventiler osv skal være spesialtilpasset til Kran.
Dette er en sentral som egentlig var bygd til Anders skørdare da firmaet jag kjøpte det av hadde levert en del hydraulik til dom.

Kjøpte det som et sett med Otto minispakar, synes de spakene er lite små da jag har lite store nypar også, irritert på at jag inte spurte om jag kunne fått Parker spakar istedet da dom ser litt større ut og har en liten innhuk mitt på tumvippen.

Noen her som kjører med Otto minispaker, er dom greie og bruke ? :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).