Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket Danfoss PVG32?

35 inlägg 22479 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

ulfgustav  
#426989 Tyvärr SIMBA så har du fel. I varje Danfoss elmodul sitter det 4 st magnetventiler 2 st NC (normally closed) och 2 st NO (normally open) so jobbar korsvis vilket ger större säkerhet och precission. I varje utstyrtläge när ventilens är värde är detsamma som joystickens börvärde så är sliden hydrauliskt låst. Bla dessa finesser kan du inte få i dom enklare magnetventiler som bla Parker mfl har.

FTG
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#427009 Tack för många intressanta lektioner!

Att dom styr med ett värde på 0-12V där 6V är "neutral" hade jag läst mig till innan, men att där är så mycket inbyggt i elmodulerna visste jag inte. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

ulfgustav  
#427153 Hej OlaE
Du har nästan rätt i det du skriver. En 12 volts elmodul, jobbar med halva matningsspänningen som "neutral" detta oavsett hur hög eller låg den är, min 9 volt är dock en limit sedan styrman ut från halva spänningen till max 75% i ena riktningen och ner till 25% i den andra, så neutralläget ligger fast oavsett spänningsnivå

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427180
ulfgustav skrev:Tyvärr SIMBA så har du fel. I varje Danfoss elmodul sitter det 4 st magnetventiler 2 st NC (normally closed) och 2 st NO (normally open) so jobbar korsvis vilket ger större säkerhet och precission. I varje utstyrtläge när ventilens är värde är detsamma som joystickens börvärde så är sliden hydrauliskt låst. Bla dessa finesser kan du inte få i dom enklare magnetventiler som bla Parker mfl har.


John Deere har marknadens bästa "körkänsla",detta åsikt är inte bara min personliga utan bara att följa diskussionerna på fejsbook o på mässor.Ifall Danfoss är så bra som du påstår varför använder JD Parker?????

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

ulfgustav  
#427184 Hej JD har sedan långtid använt Parker då är det svårt att byta. Men det viktigaste i deras fall torde vara att Danfoss inte har ventiler i den storlek som de behöver på många av sina maskiner.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427228
ulfgustav skrev:Hej JD har sedan långtid använt Parker då är det svårt att byta. Men det viktigaste i deras fall torde vara att Danfoss inte har ventiler i den storlek som de behöver på många av sina maskiner.


Jag hade 1910 proton ett halvår innan seriemaskinerna släpptes och hade många och långa diskussioner med uvecklingsgrabbarna på JD, fanns inget alternativ till Parker om man ska ha rätt känsla. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

hayabusa 08  
#428225 Kom på en möjlighet.
Det visar sig att Hypro andvänder Danfoss hydralventiler och dom har ju egna spakar.
Jag har inte kontaktat Hypro själv så jag vet inte om dom säljer bara spakar eller om det ens fungerar ihop.
Men det kan kanske va en möjlighet att kontakta dom, eller vad tror du, OlaE :wink:

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428230 Lite off topic men ska vi börja diskutera bra ventil paket så bör man nämna olsbergs ventiler. 100% linjära mot flödet. Kan hantera stora flöden och tillsammans med deras styrsystem så har man man fina finesser som pfd systemet (pumpflödesfördelning). Tyvärr blir dom något dyrare än de andra (antagligen anledningen till att dom inte är vanliga på skogsmaskiner).

Men en Danfoss ventil är en fin kompakt ventil, enkel att bygga med där det finns många valmöjligheter. Nåt att se upp med är att elmodulerna finns i lika många varianter som en normal man har kalsonger. Man måste titta på numret som står på modulen (157b****) för att veta vad det är för modul och vad just den modulen har för egenskaper. Är lite synd att den inte går att styra med en vanlig pwm signal. Begränsar utbudet av styrsystem ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

stegmaster  
#428250 När jag nu i höst betställde min Kesla vagn, så ville ÅF helst sälja mig Kesla`s minispaker.
Vil minnas detta er wailoil ventilpaket, til et pris av totalt (spaker/ventilpaket) ca 72tkr+mva.
(själv köpt jag samma ventil men med "stora" spaker til 52tkr+mva, blant annat på grunna av priset, och att dom "stora" spakerna inte bygger neråt så mycket under spaken, så tror det blir smidigare att snurra stolen med dessa.)
Even Kesla kunne bjuda på både parker och danfoss, men fick aldrig nån pris på dessa, då dom vel er ennu dyrare,

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

lbjordal  
#428306 Det finnes ulike kort og moduler for å kunne bruke danfoss ventiler sammen med helt andre spaker. En av muligheitene er scanreco radiostyring
http://www.hydrosystem.fi/tiedostot/SDS ... anfoss.pdf

En annen er konmtrollkort som dette ( tar input fra vanlige potmeter joystick, 0-5v)
http://www.controlgrips.com/electronics ... oductid=21

Tredje alternativ er en EC2056 filter sak som filtrerer? PWM signal.
http://www.ifm.com/products/uk/ds/EC2056.htm

Eg har kjøpt 8 EC2056 moduler for å montere danfoss ventiler på en gammel kran, prosjektet er enda ikkje ferdig, men eg har testa styringa. (hall effect 3 akse joysticker--> arduino-->EC2056-->danfoss ventiler) Blir egentlig litt for mye kabling, men alternativet er scanreco radiostyring til 25000,- eller orginale joysticker til 20 000 +++

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

ulfgustav  
#428316 "Eg har kjøpt 8 EC2056 moduler for å montere danfoss ventiler på en gammel kran, prosjektet er enda ikkje ferdig, men eg har testa styringa. (hall effect 3 akse joysticker--> arduino-->EC2056-->danfoss ventiler)"

Enligt hemsidan för dessa moduler är de för Danfoss PWM elmoduler och inte för de vanliga modulerna med spänningsstyrning, så vad jag kan se passar de inte ihop

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

lbjordal  
#428322 Passer danfoss PVEH , rekner egentlig med ad de passer PVES også, sidan det er samme serie

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

OlaE  
#428661
hayabusa 08 skrev:Kom på en möjlighet.
Det visar sig att Hypro andvänder Danfoss hydralventiler och dom har ju egna spakar.
Jag har inte kontaktat Hypro själv så jag vet inte om dom säljer bara spakar eller om det ens fungerar ihop.
Men det kan kanske va en möjlighet att kontakta dom, eller vad tror du, OlaE :wink:


Står inte så mycket på Hypros hemsida, men där hävdar de att det är can-bus system med minispakar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

jannerik  
#428688 Tommy på Hypro har minispakar med ett egenutvecklat styrsystem som används till Danfoss, kommer ej ihåg några priser men han är bra att ha affärer med. Technion Oy är ett finskt företag som säljer kompletta styrsystem som bla Kronos och Novotny använder sig av. Själv har jag kört mitt Danfoss med Sakae spakar rakt över i snart 15 år

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket Danfoss PVG32?

Henrik-  
#713394 Har ett pvg 32 till min skogskran. Kranen har inte använts på några år, men nu är den inkopplad. Nu till problemet. När jag ska höja på bommen och drar i spaken höjer och sänker den sig bara ca 10-20 cm i varje spakrörelse. Några tips till en som har dålig koll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).