Skogsvagn (Huggarvagnar)

För mycket att välja på !

7 inlägg 4330 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För mycket att välja på !

kennethkk  
#421714 Har tänkt att byta bort min huggarvagn moheda med fmv kran. Och har titta på olika 8-9 tons huggarvagnar men det finns ju så mycket att välja i mellan.
Mina krav så ska det vara hydrauliska stödben, ramstyrning och en bra kran .
Har tittat på Farma, Mowi,Moheda och några till.
Men ny börjar det att gå runt i huvudet på mig.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: För mycket att välja på !

oxen1  
#421754 Mowi det är nog det bästa. Den kranen går inte att slå. Så ska man ha 5 spak. Ingen elektronik som slutar funka efter några år[emoji106][emoji106]

Användarvisningsbild

Re: För mycket att välja på !

molnia  
#421791 Saker jag värderar är:
Hur högt upp sitter Stödbenen i uppdraget läge? Högre än undersidan av centrumbalken?

Hur är "bakaxeln" infäst mot centrumbalk? Ett klämfäste med 2byglar eller ett längre bultförband?

Är ramstyrningen endast en bult/tapp som håller allt? Vissa har plåt/balk som dragstången vilar emot och avlastar tappen.
Hur är kranen fäst? Vissa gillar att alternativet till 3p montage av kran i lyftarmar. Vi tyckte inte kranen satt tillräckligt stadigt på förra vagnen som inte var bultad i vagnen. Den hade tappar för enklare demontering.

Läs gärna mer i denna tråden:
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Jag skulle inte vela gå tillbaka till flerspak när man lärt sig 2spak. Finns även mekaniskt 2spak om man vill..

Användarvisningsbild

Re: För mycket att välja på !

ner  
#421815 Jag är nöjd med mitt Farma T9 vagn med 6,3m G2 kran än så länge! Det finns tre saker som jag stör mig på, det ena har jag åtgärdat.

-Främsta stolpparet är lite för nära grinden. Man måste slå varje grip jämn i änden annars har man nån pinne som tittar ut. Går att betala sig från problemet, köpa en extra banke+2 stolpar och sätta så långt fram man kan. Eller så slarvar man inte... Jag har inte gjort nåt åt det och kommer nog inte heller, men jag stör mig på det då och då.

-Jag har lättviktspaket 2 spaks och 4-elventiler. Stödbenens knappar satt på spakarna. Helt idiotiskt enligt mig. Man kom ju åt de titt som tätt när man körde kranen. Jag har satt en separat lite dosa på spiralkabel med strömbrytarna för stödbenen och kopplat om så det blev tumme/pekfingergrepp på grip och utskjut.

-Utskjutet: Kranen är väldigt bra! Med undantag för lite svagt/långsamt utskjut. Det går inte att dra in utskjutet och lyfta samtidigt. Knappt ens med tom grip. Jag har funderat lite på om det är någon form av prioritering i ventilpaketet eller vad det kan handla om. Jag har inte gjort några felsökningar. Men annars tycker jag att det är en väldigt trevlig kran och bra grip! Rörelsemönstret på 2-spaksventilpaketet är precis vad jag är van från den tid jag körde timmerbil.

Personligen så är jag lite skeptisk till vagnsstyrning där det enbart är en tapp som ska ta hela kraften. Och vissa vagnar har då ganska kort avstånd från dragögla till vridpunkten. På Farmavagnen ligger vridpunkten längre bak med en plåt ovanför som vilar på dragstången och det känns som en stabil lösning.

Stödbenen (teleskop) är ihopskjutna i höjd med undersida på vagnen.

Känns bra med 400 hjul. Vissa märken kör med mindre hjul på 8-tonsvagnarna och det går bort.

Avatar Fallback

Re: För mycket att välja på !

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421828 Apropå svagt utskjut, de har inte skiftat ev chockventiler så du utgående på ingående rörelse där du har mindre kolvarea?

Avatar Fallback

Re: För mycket att välja på !

Bosse1  
#421889 Tung kärra stadig kärra?

Avatar Fallback

För mycket att välja på !

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422266 Skulle jag köpa en ny kärra, skulle det bli Farma T9. Helt enkelt för att man får mest för pengarna utifrån det jag värdesätter. Den är ju i princip fullutrustad från start såsom 3 bankar, winsch, lättviktspaket och dämpare. Dessutom bra konstruktion på ramstyrningen Jag kör 150-200 m3/år, i princip bara gallring. Skulle jag ha ambitionen att skota slutavverkning kanske jag skulle utvärdera materialkvalitet, kranstyrka osv.
Mest troligt är dock att jag köper en bättre begagnad och då kan man ju aldrig veta vad det blir. Även då kommer utrustningen vara avgörande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).