Slangdragning på utskjut är en vetenskap i sig, och mer komplicerat blir det med dubbelutskjut!
Jag har kollat på ett antal mer eller mindre sofistikerade lösningar och försökt beskriva dom i text och med bildexempel.
1. Dubbelutskjut utan organiserad slangdragning:Både utskjutscylinder, kedja och slangar ligger utvändigt, dessutom har slangarna inget stöd utan hänger fritt i 4 loopar.
Äldre Moheda 600L utan organiserad slangdragning, tyvärr lyckades jag inte hitta någon bra bild med utskjutet delvis utdraget.
$matches[2]
De mindre Cranab-krananerna med dubbelutskjut, FC45 DT och FC53 DT, har en variant av lösning 1 och 2. Första utskjutet har en slangloop med stöd (som enkelutskjutskranarna) men slangarna på det andra yttre utskjutet har inget stöd och hänger fritt i två loopar på var sin sida.
$matches[2]
Stora nackdelen med denna lösning är osyddade slangar på ovansidan av utskjutet vid fullt utlägg i tex gallring, därtill skapas två ögglor vid det yttre utskjutet när när man jobbar med mindre räckvidd vilka riskerar att fasta med slangbrott som trolig följd.
2. Dubbelutskjut med enkel organiserad slangdragning:Både utskjutscylinder, kedja och slangar ligger utvändigt, båda utskjuten har dock slangloopar med stöd.
Detta är en vanlig lösning på dubbelutskjutskranar och så ser det ut på tex Moheda M75 (men även på flera skotare).
$matches[2]
Nackdelen med denna lösning är osyddade slangar på ovansidan av utskjutet vid tex gallring.
3. Dubbelutskjut med organiserad yttre slangdragning:Både utskjutscylinder, kedja och slangar ligger utvändigt, slangarna löper dock runt ett löphjul i bakkant och är sträckta oavsett utlägg. Dessutom skyddas slangar fullständigt under plåten vid indraget utskjut.
Vanlig lösning på skogsvagnar, här en Trejon Multiforest.
$matches[2]
Här en Jake-monterad Kesla-kran, som även skulle fungera utmärkt till skördararbete.
$matches[2]
Nackdelen är väl att slangarna blottas närmast kranspetsen när utskjutet körs ut.
4. Dubbelutskjut med organiserad inre slangdragning:Både utskjutscylinder och kedja ligger utvändigt, slangarna ligger dock inne i stickan och är skyddade oavsett utlägg. Dessutom går det få till en mycket snygg och skyddad slangdragning till rotatorn när slangarna kommer ut i kranspetsen.
Denna lösning finns ofta på lite mer påkostade kranar, här en Cranab FC8 DT (ser likadant ut från FC6 DT och uppåt).
$matches[2]
Kronos använder också denna lösning på Gripto-serien, här en Gripto 1010 (även deras betydligt mindre 5020-serie har denna lösning).
$matches[2]
Nackdelen som jag ser är en osyddad kolvstång längs det inre utskjutet vid större utlägg.
5. Dubbelutskjut med organiserad inre slangdragning och inre utskjutscylinder:Både utskjutscylinder och slangarna ligger dolda inne i stickan och är skyddade oavsett utlägg, enbart kedjan finns synlig längs det inre utskjutet. Precis som för variant 4 ovan går det få till en mycket snygg slangdragning till rotatorn.
Denna lösning finns ofta på större påkostade kranar tex timmerbilskranar. Den enda tillverkare jag hittar som erbjuder mindre kranar till skogsvagnar med denna lösning är Palfinger Epsilon, här deras utskjut på en Rottne F11 med Rottnes kranbom.
1568611875_slang_palfinger_epsilon.png
Palfinger Epsilon M70F på en Kronos-vagn. Samma typ av utskjut används från deras C45F86 och uppåt, det är en kran i samma storlek som tex. Cranab FC6/FC8 DT, Kesla 305T, Kronos 6020 L och Palms 5.85.
1568611887_slang_palfinger_epsilon_m70.png
Jag ser inga direkta tekniska nackdekar med denna lösning, kedjan känns robust även om den får slag. Priset lär vara högt!
Tråd om Palfinger Epsilons vipparm på Rottne:
skogsforum.se