Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nyhet: MOWI 1250 2ND

12 inlägg 5873 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyhet: MOWI 1250 2ND

JohannesG  
#416308 Nu har även Mowi kommit med en en 12 tons vagn med navdrift: http://www.mowi.se/produkter/vagnar/mowi-1250-2nd
Troligtvis inte så mycket nytt att diskutera, det enda som skiljer från Mohedas vagn med navdrift är ju namnet, lacken och kranen.

1478259581_img_4358.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416309 Mowi har väl ändå haft navdrift i flera år? Det är väl ändå därifrån Moheda har plockat lösningen?

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

JohannesG  
#416312 Mowi har haft navdrift, men slutade med det. Kommer inte ihåg varför, men de senaste åren har ingen FTG vagn haft navdrift tills för snart ett år sedan då Moheda lanserade sin M121ND. Och nu finns samma vagn i Mowi färger. Mowi var för övrigt även den gul förut, men är numera röd. Boggiupphängningen är i grunden Mowis, men resten tror jag kommer från Moheda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

Robertberg  
#416313 Ja Moheda har sneglat "lite" på Mowis när de gjorde sin vagn, enligt en säljare jag frågade.

Avatar Fallback

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416615 Sneglat lite, byggs väl i samma fabrik ?

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

JohannesG  
#416619
bengt.a skrev:Sneglat lite, byggs väl i samma fabrik ?

Ja de byggs is samma lokaler.
Egentligen onödigt att de har två märken på vagnar när de egentligen är identiska. Vagnen borde heta bara FTG, och sedan får köparen välja om det skall vara Moheda eller Mowi-kran på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416684 Rätt säker på att Mowis navdrift var med Auburn navväxlar + orbitmotorer.
MVH Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

JohannesG  
#416690 @Morgan Nordin, vilken lösning får man ut mest kraft ur vid samma tryck? Auburn eller Black Bruin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

Eremiten 74  
#416731 När jag beställt skogsvagn i juni gick det att få Mowi med nav drift. Enligt säljaren var det färg och kran som skiljde Moheda och Mowi.

Avatar Fallback

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416732
JohannesG skrev:@Morgan Nordin, vilken lösning får man ut mest kraft ur vid samma tryck? Auburn eller Black Bruin?


Det beror på :grin: Allvarligt så vill jag minnas att en den större Auburnmodellen kan ta en riktigt rejäl orbitmotor så vid samma tryck borde den ge mer vrid än en BB5. Vi släppte ju Auburnlösningen för många år sedan till förmån för BB pga deras enkla handhavande och stryktålighet.

eremiten: OBS jag skrev "var", inte "är".

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

JohannesG  
#416733
Eremiten 74 skrev:När jag beställt skogsvagn i juni gick det att få Mowi med nav drift. Enligt säljaren var det färg och kran som skiljde Moheda och Mowi.

Så är det, därav onödigt med två märken (enligt mig).
Då är nyheten snarare att FTG nu levererat sin första nya navdrivna vagn med Mowis logga, lack och kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyhet: MOWI 1250 2ND

JohannesG  
#416736
Morgan Nordin skrev:Vi släppte ju Auburnlösningen för många år sedan till förmån för BB pga deras enkla handhavande och stryktålighet.


Ja även om en Auburn hjulväxel med Orbitrolmotor skulle ge mer kraft än Black Bruin BB5 så har Black Bruin flera fördelar. Man slipper till exempel att tänka på att koppla ur och i driften när man skal köra på väg. För naturligtvis kommer man glömma lägga i driften igen och tänker inte på det tills man behöver den och då måste man gräva efter frikopplingsknappen på navet som naturligtvis befinner sig under vattennivån i spåren man kör i. Lite överdrivet kanske, men ni förstår tanken.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).