Skogsvagn (Huggarvagnar)

BMF skogsvagnar - någon som provat?

38 inlägg 33596 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

c_andersson  
#427227 det har varit hos min far som har haft palms grejer. Har varit jätte nöjda med deras vagn. Köpte min bmf i anderstorp och dom har varit trevliga att ha å göra med. Om man tar bmf, farma och palms vagnar/kranar och jämför så tror inte jag att det är någon större skillnad. Men än så länge väldigt nöjd med mitt ekipage..

FTG
Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

kjetilroeste  
#469951 Jeg har bestilt meg ei BMF 112 med 745 kran+vinsj og med scanreco fjernstyring av krana. Blir spennende å se hvordan dette fungerer. Noen her som har erfaring med scanreco fjernstyringer?

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

stegmaster  
#469953 Gratulerer. :-bd

Blir spennende å høre dine erfaringer når du har fått kjørt litt med den.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

kjetilroeste  
#469978 Takk for det!
Skal ikke bruke den i tradisjonell skogsdrift. Blir opp mot en del trefellejobber jeg har innimellom. Til tradisjonell skogsdrift blir det nok skikkelige skogsmaskiner... hehe

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

kjetilroeste  
#479066 Fikk vogna forrige uke, men elkabel til fjernstyringsenheten ble for kort når man dreide krana ut 90-95grader til høyre. Antakelig en monteringsfeil. Havari den første timen er kjedelig... Dro i stykker kretskortet inni enheten.

Uansett, vogna har fin finish og ser solid bygd ut. STERK kran! Bestilte 750 kran, 7,5 meter, og skal løfte ca 1400kg på 4 meter. Skal bli spennende å teste mer, bare jeg får ny kabel og styringsenhet :)

1509480095_2017-10-27_13.20.21.jpg
1509480095_2017-10-27_13.20.21.jpg[/attachment]

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Nor-forest  
#479069 Moro med ny vogn da!
Utrolig kjedelig med den korte elektriske kabelen. Regner med at selger fikser dette ute protest?

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

kjetilroeste  
#479186 Morro så lenge det varte :P
Null protest, fikk ny kabel og mottaker i går. Ganske plug&play, så regner med monteringa tar en times tid så er det i orden :)

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

kjetilroeste  
#480876
1510692050_2017-11-04_11.17.32.jpg
1510692050_2017-11-04_11.17.53.jpg

Da er vogna oppe og går igjen. Fremdeles er ledningene for korte mellom fjernstyringsenhet og sentral, men vesentlig bedre enn første test. Får svingt krana ut ca 130-140grader nå, i forhold til ca 90-95 grader tidligere. Fabrikken kommer tilbake til en alternativ plassering av enheten, slik at man skal unngå å dra ledningene ut av enheten en tur til. Scanreco fjernstyringa fungerer utmerket. Kunne gjerne tenkt meg at det var mulig å flytte bankene litt, men disse er faste. Banken nærmest grinda står veldig nære. Savner også ei plate nedi ramma nærmest grinda slik at man ikke får tredd noe ned i ramma når man laster på første klypa.
På bildet har jeg ca 8-9kbm sagtømmer. Burde ikke være noe problem å ha 10kbm på den med litt over grinda.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

stenberg77  
#493849 Fortfarande nöjd med vagnen? Jag funderar på att testa denna.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

kjetilroeste  
#539970 Tok litt tid dette svaret... :P
Ja, vogna fungerer bra. Nå har jeg hengt den bak en valtra T202D, LITT mer å dra med enn 6550. T202 blir nok litt stor i skogen. 6550 er vesentlig smidigere.
Skal bygge om sentralen så jeg kan bruke LS-utgangen på nytraktorn. Da har jeg 115l/min til krana og 3/4tilkobling. Blir litt lite flyt i krana med fløden i en 1/2" iso.

Når det gjelder den tidligere dårlige plasseringen av radiostyringsenheten er dette i orden nå. Fikk ny brakett for å montere enheten nede på svingsylindrene.

Användarvisningsbild

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

michael s  
#541394 Jag skaffade en BMF 91 vagn med 675 kran för ett år sedan, två spak med el on/off på grip och utskjut. Är nöjd och imponerad vad man får för det priset, drar den med valtra A75-03a. Har ingen erfarenhet av huggarvagnar tidigare då jag haft en gammal skotare med apskallar och ipsboxar som ofta krånglade. Hugger man själv och tar ett två lass hem för dagen och grejorna fungerar är ju helt underbart och perfekt med huggarvagn, tar några minuter längre tid att lasta och kan bara vrida stolen 90° men det tar man. Den nye valtra A4 verkar vara bra med plats vrida runt stolen, någon med erfarenhet av dem?. Bra inte ha för stark traktor om man glömmer stödbenen nere märker jag, lagom med A75 till denna vagn om inte för kuperad terräng samt surhål. Kranen är stark och snabb i sidled, vipparm ned är kanske lite störande långsam. U-byglarna som håller ihop chassi, muttrarna där får spännas rätt ofta men är nog vanligt problem, nordlockbrickor istället? Fin vagn annars med rejäla svetsar och färgen kvar ännu.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627490 Finns en sån hos handlare nära mig nu och funderar på att rycka hem den. Den ersätter ingen skotare men till att fara runt och samla småskvättar skulle den kunna vara nyttig.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

jonko  
#627917 Ganska prick ett år gammal 10t2 pro med 720 kran, helt nöjd, har efter diskussioner med andra insett att vippan skulle kunna få vara betydligt starkare.
generellt sett, mycket nöjd. notera att allt är i kontra pris. en "mini" skotare skulle vara trevligt...

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630542 Går att läsa om BMF vridhus bland inläggen, mindre smickrande.

Avatar Fallback

Re: BMF skogsvagnar - någon som provat?

jonko  
#633185 Var en runda med mitt BMF vridhus igår, för jäkla äckligt att köra i skog när det inte är snö. man ser ju allt som är i vägen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).