Moheda M 91

FTG mini
 Svara  12 inlägg  1715 visningar  2 följer
Användarvisningsbild

Moheda M 91

 
#404993 Nån som ha erfarenhet av mohedas M91 med k35 kran på. är den vagn i minsta laget om ska köra fullängds timmer å inte ha den så mycket till å köra vedlass med. Tänkte att den bland annat har bara en tub till vagns styret. Har en valmet på 100 hk så det är inte det som är problemet om skulle köpa en större vagn.

   TS
Moheda Skogsvagn
Avatar Fallback

Re: Moheda M 91

 
#405037 Det där med dubbla ramstyrningscylindrar eller ej är oftast en psykologisk grej... Många vagnar med dubbla kör ju sina som enkelverkande så skillnaden mot en enkel som körs DV är bara att den är ngt klenare dragande. Moheda fick väl dessutom bra omdömen i Koneviesti ju på kraften i ramstyrningen?

Vi har i princip aldrig haft ngn som byggt om från 1 till 2 cylindrar.
MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Moheda M 91

 
#405053 Nä skillnad ä no inte så stor. Ä mäst fundersam om kran på ä no med styrka i när ska hantera nå längre virke

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda M 91

 
#405057 Den saknar förstärkning mellan grind och första banken. Glömmer man stödbenen nere så är det lätt att kröka grinden. Rekommenderar storleken större vagn, 10 tons istället, som har förstärkningar där. Då får du en lite bredare vagn som passar bättre ihop med din traktor tror jag.

Kranen har jag inte kört, men den har den lilla gripen, så det är bra att köpa till den större istället. Tredje banke är förstås ett måste om du ska köra längre timmer. Kolven på ramstyrningen räcker till tycker jag på M91, den har aldrig känts för svag. Men kärran är ganska lätt att välta när den är tom om man har ramstyrningen åt fel håll.

Användarvisningsbild

Re: Moheda M 91

 
#405107 Dock virker denne kranen riktig klen för att vara i denna storlek.
Har ingen erfarhet av kranen, utan bara lest tekniska data.
Låg egenvikt , klent lyftmoment, och klent svängmoment.
Er det inte egentlig en Källefall kran, och derav navnet K35, eller????
Tror absolut inte detta er kranen man ska ha om man ska köra mycket timmer, skulle själv tatt en eller två knäpp större modell.

Avatar Fallback

Re: Moheda M 91

 
#405138 Är det M91 som har svängen på dragstång och M100 bakom grinden, tycker man får ett större utslag på sväng på M100 i så fall

Användarvisningsbild

Re: Moheda M 91

 
#405166 Är de jag ha vart mäst rädd för kranen ska bli för klen. Å kanske vagnen är lite kort. att det bli för baktungt

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda M 91

 
#405204
Boman650 skrev:Är de jag ha vart mäst rädd för kranen ska bli för klen. Å kanske vagnen är lite kort. att det bli för baktungt

Extra banke löser det, men kran känns klen om du har mest timmer att köra

Användarvisningsbild

Re: Moheda M 91

 
#405282 Ha en ungefär 450 kubik slutaverknings tall skog som ska ut under några år fram över här

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda M 91

 
#405285
bengt.a skrev:Är det M91 som har svängen på dragstång och M100 bakom grinden, tycker man får ett större utslag på sväng på M100 i så fall


Leden sitter framför kranpelaren på M91. M101 är kraftigare konstruerad på flera ställen. Jag skulle rekommendera minst M101 med K45 om man planerar att köra lite mer timmer.

Avatar Fallback

Re: Moheda M 91

 
#405294 Jag har en M91 med K35 kran. Har en 3-dje banke längst bak. Drar den med en Valtra A82. Perfekt ekipage för mig. Körde ut 150 m3 frötallar förra vintern. Inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Moheda M 91

 
#405373 molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

här har jag gjort en liten beskrivning av skillnaderna mellan 9 tonaren och 10 tonaren.
Vi har en m101 med K 45 kran.
Jag är väldigt glad över att det blev 10 och inte 9:an. 9:an påminde för mkt om vår förra vagn som jag tycker var för klen på många sätt.
Kändes inte motiverat med en m40kran vid köptilfället då den var18000 dyrare. Har dock upptäckt några nackdelar med k45 kranen. Slangars dragning är billigare och mer utsatt på k kranen. Går en slang sönder så är det längre sträckor att byta på k-kranarna. M-kranarna har slangarna uppdelade i etapper så reparationer görs mkt enklare. Sedan så har även k-kranarna ett sämre parkeringsläge. M kranarna når med sticka och bom ner till centrumbalken och kan vila och avlasta kranen vid ttransport. Det är de saker som inte går att utläsa i specifikationer för kranarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Moheda 121 4 wd vagn och Moheda M40 av BAB - lör 03 nov 2012, 09:21
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
7 svar
8214 läst
av OlaE     
tor 23 maj 2013, 04:06
Moheda M91 + K30 av france - tis 12 feb 2013, 21:37
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
2 svar
2414 läst
av Midgård     
tor 14 feb 2013, 17:28
Moheda 10t 4wd+m40 -10 av Valmet840.3 - tor 30 jan 2014, 18:29
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
13 svar
3198 läst
av Valmet840.3     
sön 02 feb 2014, 20:27
Moheda M91 + K35 av france - lör 20 sep 2014, 17:03
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
4 svar
3914 läst
av Skogstomte     
mån 10 nov 2014, 21:40
Moheda 2.45 av nelson - tis 23 jun 2015, 15:23
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
7 svar
2755 läst
av nelson     
fre 03 jul 2015, 09:14
Farma
Annonser