Sida 1 av 1

Navmotorer

Postat: sön 21 aug 2016, 12:50
av magnus samuelsson
Hej alla [emoji4]
Tänkte bygga mig en driven skogskärra
Vilka motorer är det som gäller och funkar bra
Vart får man tag på sånna grejer?
Tacksam för svar [emoji4]

Re: Navmotorer

Postat: sön 21 aug 2016, 13:03
av martiniholma
Hej. Det låter kul! Blackbruins motorer är nog dom vanligast förekommande. Jag var tidigare inne på att kompletera min vagn med navdrift, och det bästa priset jag fick var på http://www.kgk.se/ Lycka till! :)

Re: Navmotorer

Postat: sön 21 aug 2016, 20:02
av magnus samuelsson
Tack
Ska se hur det blir.
Har även funderat på att bygga om den jag har.

Re: Navmotorer

Postat: ons 24 aug 2016, 21:23
av Masse
Lycka till med ditt bygge, skall bli kul att följa

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 11:18
av källefall8
Detta är ju spännande, jag har funderat i samma banor. Hur mycket får man ge på ett ungefär för två nya BB motorer som passar till en skogsvagn, nån som vet?

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 11:56
av martiniholma
källefall8 skrev:Detta är ju spännande, jag har funderat i samma banor. Hur mycket får man ge på ett ungefär för två nya BB motorer som passar till en skogsvagn, nån som vet?


Det beror lite på vad du har för hjul. 17 tums brukar ha bb4, och dom kostar strax över 20 000kr + m stycket. Sen tillkommer diverse ventiler. 22 tums brukar ha bb5 och dom kostar ungefär det dubbla.

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 15:49
av källefall8
Det låter som bb4 har bultmönster 6/205 med 161mm centrum kan det stämma? Isf går det med både 17" och 15.5" Har du koll på vilka ventiler och ledningar som krävs för att få ihop en drivning som fungerar å båda håll samt frihjul? Antar att dessa motorer kräver en del flöde å skapligt tryck för att göra nytta oxå så separat pump lär behövas.

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 16:08
av martiniholma
Japp det stämmer, hänger på bultmönstret. Men ventilerna är jag inte 100 på. Hann inte sätta mej in i hur det skulle funka i detalj, innan jag kom på andra tankar. Och ja, har man ingen nyare traktor med rejäl pump bör man nog sätta en extern på kraftuttaget.

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 16:36
av Morgan Nordin
Källefall8: Det krävs inte hysteriska flöden till BB4:or då de största är på 800cc. Du vill väl inte bli omkörd av din egen vagn ;-) Ger du dig vid 275 bar så kan du hitta kugghjulspumpar som klarar detta tryck samt kunna använda normala hydraulslangar.
MVH
Morgan, K.T.S

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 18:03
av källefall8
Ok, nej får man 4-5km/h så är det fullt tillräckligt. Ska man ha samma pump utan tryckbegränsare å grejer till kranen så blir det inte över 200 bar. Men det kanske inte är tillräckligt för att utnyttja hjulmotorerna?

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 18:16
av martiniholma
Ja det är nog mest trycket man vill åt för att få ordentlig ork. Har för mej att motorerna tål åtm 300 bar, men sen ska ju slangar och allt annat också hålla för det. Som Morgan säger, lägger man sej runt 275 bar har man nog en vettig och prisvärd nivå. Högre tryck får man nästan upp på kolvpumpar och dom är lite dyrare.

Re: Navmotorer

Postat: ons 21 sep 2016, 19:23
av stegmaster
Jag fick just pris på en demovagn från Kesla med Navdrift och 4WD, Detta var altså med 4 stk BB5 motorer.
Hydrauliksystemet til denna hadde en lS pump på 150l/min för kran och drift.
Trycket missade jag, man antar att det var högt. (endast slått av prisen på vagnen :mrgreen: )
Dragkraften skulle vara på 4,4t.

Re: Navmotorer

Postat: ons 05 okt 2016, 00:38
av Aqualize
källefall8 skrev:Ok, nej får man 4-5km/h så är det fullt tillräckligt. Ska man ha samma pump utan tryckbegränsare å grejer till kranen så blir det inte över 200 bar. Men det kanske inte är tillräckligt för att utnyttja hjulmotorerna?

Borde det inte gå att göra något arrangemang att man kan koppla in kretsen för kranen som man har en lägre ställd tryckbegränsare på? När det är bortkopplat så är det den gemensamma med ett högre tryck som gäller.

Re: Navmotorer

Postat: ons 05 okt 2016, 02:58
av rikard_e
Ja precis, en "normal" kugghjulspump brukar väl ge runt 250-300 bar, det enda som begränsar trycket i ett tex externt rundpumpningsystem är ju övertrycksventilen.

När jag monterade den externa pumpen på kärran hade jag runt en 290 bar in i ventilpaketet då den kände "förra ägaren" hade ställt upp trycket från 160 bar.

En manuell omkastarventil hade ju varit smidigt, men det får absolut inte orsaka strypning och då behöver man stänga av rundpumpningssystemet varje gång man ska byta från drivning till kran.

Ett alternativ är att ha dubbla pumpar med samma tank.
Problemet är väl mer att hitta slangar och kopplingar som pallar trycket och som ska vara smidiga.

Medans vi ändå är inne på ämnet. Någon som har koll hur varm oljan det blir med drivning och krankörning?
Är det idé att bygga på oljekyl?

Re: Navmotorer

Postat: ons 05 okt 2016, 06:39
av gnisten83
Kugghjulspumpar av storleken som behövs klarar inte att ge så höga tryck konstant, knappt ens som spikar.
Bytte till gjutjärnspump bara för att ha tryck över 210bar till min drift.

De ska kunna bli över 60grader i tanken