Skogsvagn (Huggarvagnar)

Begagnad wirekran

12 inlägg 11419 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Begagnad wirekran

Tigerwalk  
#1642 Jag letar efter en begagnad wirekran till tre-punktslyften på min BM 400. jag vet att många menar att det ska vara hydraulsvängning på bommen, men jag kör så lite så det känns inte nödvändigt. Vad ska man köpa och var får jag tag på någon?? Är det någon större skillnad på FMV, Rottne, Star etc? Är det något man bör se upp med vid köpet? :roll:



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1646 Hej!
Visst är hydraulsväng jättebra och det är inte så mycket dyrare om du köper begagnat.
En sak som jag tycker är viktig är hur man reglerar kranen, med spak, snöre eller vad det nu är..
Jag har en Väsekran, den har en spak som sitter under bommen och jag har inte hydraulsväng, när man lastar står man alltså under bommen med en stor stock i vajern..livsfarligt!!!
Jag har varit bra skrajj flera gånger.. man vet ju aldrig om en kätting som håller bommen eller rent av vajern skulle gå av..
Då är det mycket bättre med snörmanövrering, då kan du ju stå i "säkerhet" några meter bort, samma om du ska vinscha längre sträckor så måste du inte springa fram och tillbaka för att dra i spaken utan har snöret med dig.
Du ska ju kolla om kranen "drar" riktigt, dom går ju att spänna men om den drar dåligt kan ju lamellerna vara slut.
Samt att kranen inte är sprucken och svetsat lite överallt.
När det gäller dom olika märkena är nog kvaliten ungefär lika, men jag tycker vissa kranar är kraftigara än andra...
Min Väsekran är svetsad rätt rejält och tom sprucken, vet inte om andra håller bättre..

MVH Ferguson

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1650 Jag letade efter vajerkran, men hittade inte nåt jag tyckte verkade bra. Flera ville ha 5-6 tusen och det är i mitt tycke helt rubbat. Det är mer än vad jag lagt på min vagn med Kran.
Jag tror nog det finns en del Focker kranar eller liknande på en del skrotar. Många hade ju dem på 60-70 talet, o min funkar tycker jag.

Avatar Fallback
Tigerwalk  
#1655 Tack för era tips! Jag har lagt ut metkrokar lite varstans så jag får se när det börjar nappa :lol: Här i skogslänet (Värmland) bör det ju finnas en del att välja på, men... jag har märkt att även om många skogsägare använder griplastare sedan länge väljer de flesta att ädå ha kvar sin gamla wirekran utifallatt.

   TS
Avatar Fallback
Tigerwalk  
#1667 Jag har fått ett erbjudande att köpa en relativt oanvänd Star-kran utan hydraulsväng (10 år) för 5-6000:- Kan det vara rimligt? Är det en bra kran rent generellt. Har för mig att Sonnys säljer Star?!

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1668 En sak som är positiv är ju att dom fortfarande tillverkas, så det borde finnas reservdelar..
Starkranarna har "snörmanövrering" så det är ju också bra.
Ang priset så verkar dom ligga runt 5000 oavsett skick, så är den fin är det bara att slå till!!
På sonnys hemsida finns även en sprängskiss över vinschen om du skulle vilja renovera, eller om något pajjar..

Avatar Fallback
Tigerwalk  
#1669 Bra!! Säljaren ska skicka en bild under dagen så jag slipper köpa kranen i säcken s.a.s. Nu står dock kranen i Sala medan jag bor i Värmland, men vadå... Det är gôtt att köra bil!

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1670 Det blir en lagom körsträcka, tur att det inte är något större du ska köpa :lol:

Avatar Fallback
Tigerwalk  
#1681 Häpp! :o Det bidde ingen Star, men det var nära (nja, långt rent geografiskt, men i övrigt...nåja). Fick napp på en annan variant som stod i grannbyn (!!). Den drivs av kraftuttaget som vanligt, men har remdrift o i princip slirkoppling som sköts via en spak (kan koppla et långt snöre till den) liksom bromsen. Ingen bom, men det ska fixas. I övrigt var den nyrenoverad med nya lager, smörjkoppar, nya bussningar o ny wire. 3000:- kändes helt ok. Nån som har sett en liknande. Skulle tro att det är -60 tal, men den driver fint o man kan fira på millimetern med hjälp av broms o drivrullarna. Dessutom är den nästan ljudlös. Är det nån som vet vad det kan vara för fabrikat? :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1683 Lägg in en bild!!
Finns det ingen "koppling" på utan är det remmen som slirar då du inte drar i spaken??
Det är väl fortfarande en hel kran som monteras i lyften??
På 60-talet tillverkade i princip alla smedjor i byarna olika vinschar så det är svårt att veta fabrikatet, men som sagt lägg in en bild!

Avatar Fallback
Tigerwalk  
#1685 Japp, det är så att remmen slirar när jag inte för tryckrullen emot. Bromsen som sköts med en separat spak bredvid drivningen är fösedd med två vanliga belägg från en simpel trumbroms, men idén o funktionen är inte så dum eftersom det driver väldigt mjukt o fint. Enda haken just nu är att det sitter snäppet för grova "pinnar" för trepunktslyften, så det blir till att ta fram vinkelslip o svets. Gubben jag köpte av har en 430 så jag trodde att det skulle passa till min BM 400, men icke... Nåja, säg det som är perfekt i sammanhanget. Vore allt perfekt så skulle det ju inte finnas plats för att förfina prylarna :lol:

Jag ska lägga in en bild så snart jag fattar HUR! Det brukar inte vara så svårt, men här verkar det onödigt komplicerat :?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1690 Kolla in på "forum info" Hur man lägger in bilder i forumet!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).