Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer vinsch manuell eller radio

27 inlägg 10264 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

snurra  
#403319 Weimers kommer med spakventil, radio beställes som tillbehör

FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403326 Batteritorsk kan man alltid bli

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

svampbob  
#403329 Hej Jag har alltid ett par nya batterier i vänster byxficka. En av få punkter där det är ordning och reda på mig.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Hema  
#403358
snurra skrev:Med radio hela året, ned med kranen och gripen i backen i den riktning du skall dra in, så slipper du dra omkull kärror, traktorer, och alla andra attiraljer som finns med, lycka till "och man monterar naturligtvis vinschen på bommen"

Det kan väl inte skada att ha vinschen bakom grinden (vid kranstolpen), men att vajern leds upp på bommen via block?

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403416
snurra skrev: "och man monterar naturligtvis vinschen på bommen"


Varför?

Moheda har ju sina vinschar placerade på grinden, är det skit alltså??

Bild

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Hema  
#403419 Det viktiga är väl att man får upp vajern på bommen, så att man får lyftkraft, så att stocken/arna lättare dras fram genom skogen. Genom att ha vinschen bakom grinden gör att kranen orkar lyfta några kilo extra. :)

Men som det sagt tidigare, så är det ytterst viktigt att kranen står med gripen mot fast underlag, annars blir det påfrestningar i kraninfästningen, vilket är både onödigt och riskerar att göra skada på kranen.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Erre  
#403421
Zixten skrev:
snurra skrev: "och man monterar naturligtvis vinschen på bommen"


Varför?

Moheda har ju sina vinschar placerade på grinden, är det skit alltså??

Bild

Jag tycker inte om den placeringen. Har man förhöjningsstakar i och rätt mycket lass på kan det bli knöligt att vinscha.

Sitter vinschen på kranen så svänger man bara ut kranen och får det vinschat intill vagnen oavsett om man vinschar bakifrån eller från sidan.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403427 De är nog just därför dom har grindmontaget som alternativ, för att slippa svänga kranen i vinchriktningen.
Annars hög drag är nästan alltid bra då man får lite lyft i draget med

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Hema  
#403430 Ja så har man två st öppningsbara block, ett i toppen av kranstolpen/början på bommen och ett på det vanliga stället någon halvmeter från bom/stick-leden, så har man alla fördelar. Eller ja en nackdel får man och det är på bekostnad av någon meter eller två, kortare vinschningsradie.

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Erre  
#403445
gnisten83 skrev:De är nog just därför dom har grindmontaget som alternativ, för att slippa svänga kranen i vinchriktningen.
Annars hög drag är nästan alltid bra då man får lite lyft i draget med


Jo men ska du vinscha in något bakifrån eller snett bakifrån får du allt precis bakom vagnen. Har du då nästan fullt lass är det svårt att se.
Då ställer jag hellre ut kranen och får virket vid sidan om vagnen.

Enda fördelen med montering i grinden är att det sliter inte på kranen.

Avatar Fallback

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403468
Erre skrev:
gnisten83 skrev:De är nog just därför dom har grindmontaget som alternativ, för att slippa svänga kranen i vinchriktningen.
Annars hög drag är nästan alltid bra då man får lite lyft i draget med


Jo men ska du vinscha in något bakifrån eller snett bakifrån får du allt precis bakom vagnen. Har du då nästan fullt lass är det svårt att se.
Då ställer jag hellre ut kranen och får virket vid sidan om vagnen.

Enda fördelen med montering i grinden är att det sliter inte på kranen.

Förutsätter att det går att sätta kranen så man har vinch på rätt sida mot det som ligger bakom

Användarvisningsbild

Re: Weimer vinsch manuell eller radio

Erre  
#403469 @bengt.a
Inte för mig.
Nu är kranen ihop vikt.
Rätar man ut kranen och ställer den i 90 grader mot traktor och vagn kan jag vinscha både det som ligger framför mig och det som ligger bakom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).