Skogsvagn (Huggarvagnar)

Eget hydraulsystem på vagnen

74 inlägg 45208 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

stegmaster  
#473168 Eller varför inte bara svetsa på en tjockare plåt direkt på grinden som skyddar,, där du ska ha tanken,
Och den bör vara lite högre enn själva tanken (typ 15cm eller så), då det brukar bli returfilterknopp, luftning och slanger även på ovansidan tanken.

Så här ser det ut på min Kesla, dock er det bara en forhöjning på själva tankplåten, inte en egen plåt på grinden.

1505811859_p1020771.jpg

FTG
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#473182 Ingen dum idé det där :-BD

Att det inte är en separat plåt är säkert en kostnadsfråga för tillverkaren, många vill spara där det går att spara.

Grundfrågan kvarstår dock. Vilken tjocklek rekommenderas?
6mm för skydd och 3mm övrigt?

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#475185 Har svetsat tanken idag, skall bara bestämma mig för hur jag bäst monterar den. Har ni några tips? Den måste fästas i grinden, då den bara sitter på ena sidan av kranpallen och inte kan gå bakom då denna sitter ihop med grinden.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#491642 Har en fråga. Inte helt relaterad till detta, men nästan.
Vad skiljer en el proportional ventil från en el on/off ventil. Skiljer det i själva ventilen och spolarna eller är det bara om man matar den via ett motstånd eller inte. Om vi tänker analog styrning då.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#570510 Nu är jag på gång med ett till hydraulsystem.
Vacklar lite mellan vilken storlek på pump jag ska välja. Optimalt tror jag hade varit att få ut 60l/min vid 300PTO (1300 motorvarv).
Men får inte det att stämma riktigt med någon kombination. Det står mellan 47,4cm3 och 55,2cm3. Det skulle med 1:3,8 växel ge 60l/min vid 1200 respektive 1400 motorvarv. Vilket bör jag välja? Kraftmässigt ska ingen av dem vara ett problem. Men med den större pumpen kanske det blir för högt flöde för ventilpaketet vid flytt då man kanske går upp mot 1500varv. Är ett Hydrocontrol D3M paket, max rekommenderat 55l/min. Å andra sidan borde det gå åt mer bränsle vid högre varv och mindre pump, eller är den skillnaden så liten att den inte märks?
Senast redigerad av JohannesG ons 12 jun 2019, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

stegmaster  
#570543 Givetvis drar den lite mer bränsle, men tror knappast det er nåt stort problem om du inte ska köra heltid.
Problemet skulle jag säga er bulleret, nu vet jag inte hur det låter i en MB track hytt, men åtminstone gör det en rejäl skillnad med buller i min Valmet på 1200 vs 1400rpm, när traktoren står still.
Själv brukar jag nästan aldri varva mer en ca 1000-1100rpm när traktor står still (altså når man endast driver pumpen til kranen.), för då er det lagom tyst i hytten, 1400rpm känns stressigt om man kan säga så.
Det beror nok både på det ökadet varvet på motoren, men even växel/pump och ventilpaket tjuter mer vid högre varv.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#570595 Precis så tänker jag också egentligen. Håller helt med om att höga varvtal är stressande. Blir nog den större pumpen då.

Ventilpaketet tjuter inte pga högre motorvarv, bara pga högre flöde.

Vilket flöde får du ut vid 1100rpm? Du har säkert skrivit det förut, men jag har glömt.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

stegmaster  
#570617
JohannesG skrev:Ventilpaketet tjuter inte pga högre motorvarv, bara pga högre flöde.

Vilket flöde får du ut vid 1100rpm? Du har säkert skrivit det förut, men jag har glömt.


Jo precis, men man brukar ju oftast öka varvet för att höja flödet.(om man inte kan växla om mer på Pto.) :wink:

Jag har en 36cc pump som gir 75l/min vid 540 var på Pto, som uppnås vid ca 1500varv på traktor(och pto på 540E)
Så uppskatter ca 55l/min vid 1100 på traktor, och det räckar bra til kranen, vid körning med drivning av vagnen kör jag ofta upp mot 1500rpm på traktor för där er vridet störst på traktor och flödet til robson blir ca 75l/min, och detta gir då en fart på ca 4km/t.
Men 1100 rpm på traktor er altså var jag brukar ligga vid kranarbete.

Edit: Såg at det blir eksakt 53l/min(öker man til 1200rpm blir det 58l/min), så var nästan spot on. :d

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

stegmaster  
#572041 En bild från i dag, när jag kör kranen.
Som bilden visar varvar traktoren ca 1050 och 400rpm på pto (som visas digitalt).
Detta gir 55l/min och er precis lagom för mig.

1560946240_img_20190619_105235.jpg

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Blivande snickare  
#572066 Mot grind och botten skulle jag vilja ha så det säkert håller iaf.
Hur tjock brukar en vanlig bukplåt vara?
Dom håller ju det mesta så kanske går att måtta därifrån 😀

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

jonko  
#590067 Började i helgen med att fixera pump och låda på PTOn, måste börja med tank nu.
Fråga: har ni kran på sugledningen? sitter den direkt på tanken då? jag tänker att det är ju sjukt bra med kran ifall man behöver byta pump, har något otättpå sugen... ja ni vet, men det ställer till det lite med tilltänkt placering.

Sug skall ju vara så långt ifrån retur som möjlig skulle jag tro.

Skvalpskott? har någon det? 1 eller flera?

tanken min är tänkt att bli som 3 st 30l oljedunkar. det är ganska exakt samma storlek på alla dimensioner.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590068 Jo jag har kran på sugledningen, mest för servicemöjligheter, med väldigt kort arm för ingen gren ska stänga den.
Borde nog va en kran med låsning.
Min tank är rätt platt så skvalpskott var nog rätt nödvändig i den

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

valtra mega  
#590171
stegmaster skrev:En bild från i dag, när jag kör kranen.
Som bilden visar varvar traktoren ca 1050 och 400rpm på pto (som visas digitalt).
Detta gir 55l/min och er precis lagom för mig.

1560946240_img_20190619_105235.jpg

Vi har funderat på din varvräknare förut och om kraftuttaget går med 400rpm borde det rätta varvtalet vara 1140 på motorn .
540E ger 540rpm på kraftuttaget vid 1539 rpm på motorn

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

stegmaster  
#590239 Jo misstänker att den visar 100-200rpm för lite.
Even vid fullgas stannade den på en prick 2000rpm (47km/t), men den skulle vel varvat typ 2200rpm om det vore korrekt.
Och samma vid tomgångsvarv, så ligger det rett lågt, bara drygt 500rpm enligt mätaren.
Nu spelar det ju ingen större roll i praksis, då man har digital visning av pto varv ock km/t.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).