Sida 3 av 5

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 08 aug 2016, 14:11
av JohannesG
Morgan Nordin skrev:Johannes: En "gissning" är att man sätter ett rek maxflöde baserat på det som känns rimligt för majoriteten av brukarna + hur mycket exv ventilpaket klarar. En proffsförare tycker ju i regel att detta är långsamt och okänsligt men de brukar också ha förståelse för detta då de vet att hela ekipaget kostar mindre än bara hydrauliken på en "proffskran"
MVH
Morgan

Det låter inte alls orimligt att det är så det är. Tack för bra svar.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 08 aug 2016, 21:43
av gnisten83
De roliga blir när de rekomenderas olika flöden, min FMV 390 tycker FMV ska ha 30-50l/min, Farmi HK 5266 som är samma kran tycker att deras version ska 55-65l/min och där är jag närmare i flödet som kranen går bra i :D

Och i en broschyr för FMV 360 stod rek flöde 35-60l/min men sen stod det
Manöverventil HV07 för 35-50l/min och HV09 för 50-100l/min, där skulle de bli åka av :mrgreen:

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 08 aug 2016, 22:32
av Masse
Finns många tankar om detta med flöde. Det viktigaste är att man hittar den fart man behärskar, kan man inte köra mjukt så är förmodligen flödet för högt. Så funkar jag i alla fall.
En sak jag lagt märke till är att rekommenderat flöde ofta är lika många liter/min som kranens lyftkapasitet i kNm. Kanske någon liter över.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 29 aug 2016, 20:47
av JohannesG
Hur stor tank bör man ha för 65l/min respektive 120l/min året runt körning? Har för mig att en tumregel är att tanken skall kunna tömmas på en minut :wink: :lol: (lika många liter som pumpen pumpar per minut)

Har i framtiden tänkt montera pump och tank på kärran för att få bättre fart på kranen samt klara drift. Vill hålla tanken så liten som möjligt för att inte försämra sikten genom grinden. Och helst skulle jag vilja ha möjligheten att när byte av kran görs någon gång i framtiden inte behöva göra mycket mer än att växla över till 1000varvs kraftuttag och och om det behövs montera kylare. Vad rekommenderar ni?

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 30 aug 2016, 06:40
av ulfgustav
En tanks uppgift är att se till att oljan hinner avlufta samt fungera som kylare. Det går inte generellt säga hur stor en tank skall vara, men en liten tumregel är att tankens nettovolym bör vara minst 1 - 1,5 ggr pumpens max kapacitet. Att observera är att det är viktig hur tanken konstrueras för att få optimal funktion

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: fre 02 sep 2016, 22:07
av Anse
245 bar, är inte det över designtrycket på hydraulsystemet? Vet i och för sig inte hur det är på Mowi men på vårt ekipage (Farma G2) har vi överströmmaren inställd på 190 bar, vilket är max tillåtet tryck. Har hört att en nackdel med en kolvpump är att den inte kan skapa undertryck på sugsidan vilket en kugghjulspump kan. För övrigt är det helt rätt att montera ett eget hydraulsystem. Ska man köra 3, kanske 4 funktioner samtidigt måste man ha bra flöde för att inte tappa tålamodet. Enda oron som vi upplever det är brott på sugslangen.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: fre 02 sep 2016, 23:56
av Masse
I kranventilen finns en ventil som öppnar vid 170bar och släpper oljan till tank, det betyder att trycket inte blir högre än så.
När jag kör vagnsdriften går oljan inte via kranventilen (en 3/2 ventil styr om) och där blir trycket upp till det inställda 245bar.

Alla delarna på driftdelen tål 300bar, är man feg som bara kör 245? Vad hade ni andra gjort?

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: sön 04 sep 2016, 20:43
av Anse
Masse skrev:I kranventilen finns en ventil som öppnar vid 170bar och släpper oljan till tank, det betyder att trycket inte blir högre än så.
När jag kör vagnsdriften går oljan inte via kranventilen (en 3/2 ventil styr om) och där blir trycket upp till det inställda 245bar.

Alla delarna på driftdelen tål 300bar, är man feg som bara kör 245? Vad hade ni andra gjort?


Ok, låter klokt. Enda begräsningen i driftdelen för att ställa upp trycket ytterligare (upp till 300 bar) är pumpen, d.v.s. vad den klarar. Vad det gäller en kugghjulspump så brukar det vara två maxtryck som gäller. Ett för tillfälliga tryckspikar (typ upp till några sekunder), samt ett för kontinuerligt tryck. Det kontinuerliga ligger förstås lägre än det tillfälliga. Vet dock ej om samma gäller för en kolvpump.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 05 sep 2016, 07:52
av Masse
Det är samma med kolvpumpar, 350 kont. och 400 peak står det i databladet.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: lör 24 dec 2016, 12:18
av Masse
Nu är det testat "på riktigt"
Det blev som en helt ny maskin, fantastiskt att köra kranen med lågt motorvarv och att ha full kraft och fart hela tiden.
Innan tappade den mycket fart när man lyfte tungt.

BB4:orna fick också ett nytt liv, vet faktiskt inte hur mycket dom orkar, hittills är det däckens friktion mot underlaget som varit begränsningen.
Kan köra med hjulspinn på båda hjulen hela tiden om jag vill.

Nästa steg blir att montera däck med traction mönster (någon som har 2st 400/60-15,5 liggande?) eller slirskydd.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: lör 24 dec 2016, 23:04
av mikael_s
Masse skrev:Nästa steg blir att montera däck med traction mönster (någon som har 2st 400/60-15,5 liggande?) eller slirskydd.

Du har pm!

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 27 dec 2016, 13:06
av Norske_Trond
Hei. God Jul Masse.
Så bra att vagnen funker bra. Godt med lite ekstra dragkraft, økte du trykket ennu mere eller det det du økte til først 245bar.
Du måste legge ut en film til oss her nu så vi får se hur bra det ble ☺ :smile:

mvh Trond

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: tis 27 dec 2016, 22:27
av Masse
Har inte ökat trycket mer, 245bar räcker med dessa däcken. Vi får väl se vad som händer senare, om man får bättre grepp mot underlaget.

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 24 apr 2017, 08:14
av JohannesG
Funderar lite på en sak:
Om man har en kran som vill ha 30-40l/min och ett aggregat i kranspetsen som vill ha 70-80l/min och använda samma hydraulsystem till båda, hur löser man detta? Flödesdelare eller vad det kallas? En sån där ventil som sitter på gödselspridare för att ställa hastigheten på mattan? Då kan man justera kranens hastighet efter behov, eller?

Skulle en sån här ventil fungera? http://www.oie.se/Produkt/prioritetsflodesventil-3-4-bsp-(550183)?sectionId=1001793506

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Postat: mån 24 apr 2017, 18:38
av paan14
Jag skulle ha en ventil som också har ett utlopp till tank och elstyrdventil till aggregatet om det stöder det.

IMG_1493051719.458638.jpg


IMG_1493051850.458789.jpg