Eget hydraulsystem på vagnen

FTG mini
 Svara  39 inlägg  6701 visningar  11 följer
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#402576
Morgan Nordin skrev:Johannes: En "gissning" är att man sätter ett rek maxflöde baserat på det som känns rimligt för majoriteten av brukarna + hur mycket exv ventilpaket klarar. En proffsförare tycker ju i regel att detta är långsamt och okänsligt men de brukar också ha förståelse för detta då de vet att hela ekipaget kostar mindre än bara hydrauliken på en "proffskran"
MVH
Morgan

Det låter inte alls orimligt att det är så det är. Tack för bra svar.

Moheda Skogsvagn
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#402632 De roliga blir när de rekomenderas olika flöden, min FMV 390 tycker FMV ska ha 30-50l/min, Farmi HK 5266 som är samma kran tycker att deras version ska 55-65l/min och där är jag närmare i flödet som kranen går bra i :D

Och i en broschyr för FMV 360 stod rek flöde 35-60l/min men sen stod det
Manöverventil HV07 för 35-50l/min och HV09 för 50-100l/min, där skulle de bli åka av :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#402646 Finns många tankar om detta med flöde. Det viktigaste är att man hittar den fart man behärskar, kan man inte köra mjukt så är förmodligen flödet för högt. Så funkar jag i alla fall.
En sak jag lagt märke till är att rekommenderat flöde ofta är lika många liter/min som kranens lyftkapasitet i kNm. Kanske någon liter över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#405231 Hur stor tank bör man ha för 65l/min respektive 120l/min året runt körning? Har för mig att en tumregel är att tanken skall kunna tömmas på en minut :wink: :lol: (lika många liter som pumpen pumpar per minut)

Har i framtiden tänkt montera pump och tank på kärran för att få bättre fart på kranen samt klara drift. Vill hålla tanken så liten som möjligt för att inte försämra sikten genom grinden. Och helst skulle jag vilja ha möjligheten att när byte av kran görs någon gång i framtiden inte behöva göra mycket mer än att växla över till 1000varvs kraftuttag och och om det behövs montera kylare. Vad rekommenderar ni?

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#405270 En tanks uppgift är att se till att oljan hinner avlufta samt fungera som kylare. Det går inte generellt säga hur stor en tank skall vara, men en liten tumregel är att tankens nettovolym bör vara minst 1 - 1,5 ggr pumpens max kapacitet. Att observera är att det är viktig hur tanken konstrueras för att få optimal funktion

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#405814 245 bar, är inte det över designtrycket på hydraulsystemet? Vet i och för sig inte hur det är på Mowi men på vårt ekipage (Farma G2) har vi överströmmaren inställd på 190 bar, vilket är max tillåtet tryck. Har hört att en nackdel med en kolvpump är att den inte kan skapa undertryck på sugsidan vilket en kugghjulspump kan. För övrigt är det helt rätt att montera ett eget hydraulsystem. Ska man köra 3, kanske 4 funktioner samtidigt måste man ha bra flöde för att inte tappa tålamodet. Enda oron som vi upplever det är brott på sugslangen.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#405842 I kranventilen finns en ventil som öppnar vid 170bar och släpper oljan till tank, det betyder att trycket inte blir högre än så.
När jag kör vagnsdriften går oljan inte via kranventilen (en 3/2 ventil styr om) och där blir trycket upp till det inställda 245bar.

Alla delarna på driftdelen tål 300bar, är man feg som bara kör 245? Vad hade ni andra gjort?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#406100
Masse skrev:I kranventilen finns en ventil som öppnar vid 170bar och släpper oljan till tank, det betyder att trycket inte blir högre än så.
När jag kör vagnsdriften går oljan inte via kranventilen (en 3/2 ventil styr om) och där blir trycket upp till det inställda 245bar.

Alla delarna på driftdelen tål 300bar, är man feg som bara kör 245? Vad hade ni andra gjort?


Ok, låter klokt. Enda begräsningen i driftdelen för att ställa upp trycket ytterligare (upp till 300 bar) är pumpen, d.v.s. vad den klarar. Vad det gäller en kugghjulspump så brukar det vara två maxtryck som gäller. Ett för tillfälliga tryckspikar (typ upp till några sekunder), samt ett för kontinuerligt tryck. Det kontinuerliga ligger förstås lägre än det tillfälliga. Vet dock ej om samma gäller för en kolvpump.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

 
#406195 Det är samma med kolvpumpar, 350 kont. och 400 peak står det i databladet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
[MA] Komatsu 3PS hydraulsystem av Fredrik Reuter - tor 12 mar 2015, 17:34
i Skördare
10 svar
3505 läst
av Valmet 890     
tis 17 mar 2015, 10:41
Hydraulsystem på Kraftaxeln. av Rasken - fre 25 mar 2016, 20:14
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
12 svar
2143 läst
av Hema     
sön 27 mar 2016, 11:52
ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi av Hema - tor 21 maj 2015, 02:40
i ATV och UTV i skogen

12
16 svar
10904 läst
av Hema     
lör 23 jul 2016, 22:47
hydraulsystem till ny skogskärra/smatare av slatte - tor 03 feb 2011, 20:01
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
5 svar
2387 läst
av loppan     
fre 04 feb 2011, 20:50
såg på vagnen? av roten - ons 04 dec 2013, 18:40
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12
18 svar
6816 läst
av Amatörhuggare 62     
fre 27 dec 2013, 20:06
Farma
Annonser