Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264783 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#490279 Her er bildet som viser dekkene og rullen ganske bra.
Dekkene er 500/55-17, så det er litt ballongdekk type. :smile:
Så vogna er jo som ny, så det er ingen slitasje på verken dekk eller rulle.
Når dekkene eller ribbene begynner å bli bra slitt, så blir det nok annerledes.

1515282279_p1020767.jpg

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Relaskop  
#490284 Det har vært sånn siden vogna var ny,og har opplevd det samme på andre modeller og maskiner. Mulig ribbene på dine dekk er høyere enn mine noensinne har vært (bkt 558 tror jeg de heter),men men rullen går bra ned i mønsteret og trykker hardere jo tyngre det går. Innfesting til rulle er sentrert mellom dekkene og følger boggiens bevegelser. Det er helt likt som på moheda siden det er samme vogn. Det har nok mye å si med underlaget ja,men tror det skulle vært bløt is før jeg hadde fått til det samme med fullt lass. Finnes det noen måte å justere trykket på sylinderen som trykker rullene ned i dekket tro? Noen som vet?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#490305 Jag har 500/45-22,5" 16lager BKT Flotation 558. Så de däcken är det inget fel på. När jag ställde trycket bromsade jag bara vagnen med sin egen broms och läste av mätaren. Motorerna slirade inte på däcken. Har dock hänt vid något tillfälle, men då är det att rullen inte hittat ner i mönstret riktigt av någon anledning.

Jag antar att trycket är korrekt justerat från fabrik, så det är nog inget du skall behöva ändra. Har du eget hydraulsystem eller går den på traktorns? Det kan heller inte skada att höra med FTG om det verkligen skall vara så som du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#490308 Relaskop, merker du at du slurer dekkene/rullene også ved normal kjøring???
Min lille "drivtest" gjordet jeg bevisst på et lite området med snø, for den hadde ikke klart og spinne løs dekkene på fast underlag. (Dessuten er ikke et luftig lass med bjørk like tungt som et lass med furutømmer f.eks,)
Nå var jeg ikke sikker på om gikk på snø heller, så først koblet jeg bare til driften på vognen med traktoren i nøytral, men da drog den hele eqvipasjen, men med et lett trykk på bremsene, så spannt hjulene på vognen som bare det.
Selv synes jeg det er vanskelig å følge med på driften av vogna under normal kjøring, så det er vanskelig å få et inntrykk av hvor mye av kraften som kommer fra vognen vs traktoren.
(Man ska jo se hvor man kjører, samtidig som lasset skjuler rullene en del, men man hører vel om rullene skulle slure, for det må vel lage litt lyd dette??)
Men det er en god følelse når man kjører til traktoren begynner å spinne, så slår man over bryteren til driften, og vipps så går det som toget igjen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Relaskop  
#490315 Det er egen pumpe og tank på vogna. Kjørte først på traktorens hydraulikk,men det ble et helt annet skyv i vogna og fart i krana når jeg fikk eget system på den,selvom både traktor og pumpa på vogn skal gi like mye l/min. Det slurer ikke ved normal kjøring,og skyvkraften i vogna er veldig bra,men det er ikke motorene som gjør at det stopper,det er heller at rullene ikke får godt nok tak i dekket. Men ingen tvil om at driften på vogna er til stor hjelp :D

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#490533
stegmaster skrev:
Annars vil jag byta upp mig til prog0,26 gripen som verkar betydlig mer proffsig.
Nackdelen er att den er 20kg tyngre och lite bredare.
Skulle heller haft en mindre grip enn prog0,25 gripen, men den minsta prog20 våger jag i hvert fall inte byta til.

20kg märks nog knappt.
Varför skulle du hellre vilja ha en mindre grip? Jag ser nästan bara fördelar med en större grip. Även om man skall in i en tät gallring, vilket jag har för mig att du sällan är.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490536 Jag bytte till SG026 för några år sen som väger 180kg.
Vill inte påstå att den vikten är ett problem

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#490538 Johannes:
I mitt fall som nästan bara sysslar med ved träd, så er er minsta Ø diamter det jag saknar på en mindre grip.
( Dom små griper jag haft på mina tidligare vagner 0,12m och 0,16 grip lukket nästan helt igen)
Jag bruker kranen ofta til att ta trådet helt i toppen, var diameter kanske bara er 3-5cm, för sen att dra hela trädet inn mot vagnen, men dom glider bara ut av min stora grip som endast lukker ner til ca Ø 8cm, så just det er litt dumt.
Och just detta moment er ganska viktig för mig, då jag gör detta mycket.
Men annars håller jag med dig att en stor grip er fint.
Man tömmer ju vagnen hur snabbt som helst.

gnisten83 skrev:Jag bytte till SG026 för några år sen som väger 180kg.
Vill inte påstå att den vikten är ett problem

Ok, ja det finns flera griper som er alternnativ til min Kesla kran.
Jag köpte standard gripen som er prog25 som väger 110kg, sen finns det prog26 med 130kg og prog28 med 170kg som tillval.
Så tror vel heller inte 20kg gör allvärldens skillnad, men som sagt ovan, så er mitt problem med stora griper att dom har stor minsta Ø diameter.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490539 Min gripdiameter sg260 90mm, sett mindre gripar med större minsta gripdiameter

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490548
stegmaster skrev:Johannes:
I mitt fall som nästan bara sysslar med ved träd, så er er minsta Ø diamter det jag saknar på en mindre grip.
( Dom små griper jag haft på mina tidligare vagner 0,12m och 0,16 grip lukket nästan helt igen)
Jag bruker kranen ofta til att ta trådet helt i toppen, var diameter kanske bara er 3-5cm, för sen att dra hela trädet inn mot vagnen, men dom glider bara ut av min stora grip som endast lukker ner til ca Ø 8cm, så just det er litt dumt.
Och just detta moment er ganska viktig för mig, då jag gör detta mycket.


Detta kan du ju lösa med en skruvad eller svetsad plåtbit!
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#490553
Morgan Nordin skrev:
stegmaster skrev:Johannes:
I mitt fall som nästan bara sysslar med ved träd, så er er minsta Ø diamter det jag saknar på en mindre grip.
( Dom små griper jag haft på mina tidligare vagner 0,12m och 0,16 grip lukket nästan helt igen)
Jag bruker kranen ofta til att ta trådet helt i toppen, var diameter kanske bara er 3-5cm, för sen att dra hela trädet inn mot vagnen, men dom glider bara ut av min stora grip som endast lukker ner til ca Ø 8cm, så just det er litt dumt.
Och just detta moment er ganska viktig för mig, då jag gör detta mycket.


Detta kan du ju lösa med en skruvad eller svetsad plåtbit!
MVH
Morgan

Ja precis, har faktisk vore inne på samma ide. (Att svets dit lite ekstra stål som jag markert med rödt på bilden nedan)
Men avvakter lite til jag vet om jag kommer bli kvar med denna gripen.
Dock håller bulten fortfarandet efter jag gjordet som du så, så det er nog redan den som hållt lengst, så får vi se framover, men so far so good.
Så tack så mycket för ditt tips Morgan i saken med bulten. :-bd

1515406116_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#490556 Då förstår jag. Morgans idé var (som vanligt) inte alls dum.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#490746
gnisten83 skrev:Jag bytte till SG026 för några år sen som väger 180kg.
Vill inte påstå att den vikten är ett problem

Vad lyfter din kran på max räckvidd?

Moheda M40 lyfter 450 kg på 6.6 m. Med en SG 260 plus länk och rotator så går halva lyftkraften på max räckvidd åt att lyfta griputrustningen. Men det kanske funkar bra ändå?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490757 Den är lite starkare och ska visst klara 650 kg på 6,6 utan grip o rotator vid 180bar

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#490759 Då köper jag att det funkar bra, är ju en relativt stark kran!

Vad väger Arbron?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).