Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264807 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#486094 Har en bekant som kört mycket med en tror det är en 13 tons moheda där första ägaren envisades med stor kran men låg pelare. Mot mohedas rekomendation. Min vän har berättat att det är en dålig kombination.
Låter som stegmaster har samma tanke.

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#486095 Kom på att jag hade en bild på den o såg även då att de hade förhöjt grinden, försämrade det ännu mer att kranen kan ta i där.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 31#p688131

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#486123 Provkörde en kärra i våras tror jag det var. Kranen kunde inte lyfta gripen helt över grinden när gripen var nära denna. Tror det berodde delvis på att trepunktsstativet saknades mellan kranpall och kranpelare. Kändes i vilket fall hemskt att köra.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486131 Tror nog stegmaster mer är inne på att bommen kolliderar med grinden.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#486133 Mätte på min vagn. 155cm hög kranpall 245cm hög grind. 50 cm mellan grind och bom i 90 graders vinkel. Bommen kan ta i grinden vid fullt utlägg om man lastar i sluttande terräng. Dock liten risk om jag jämför med kortare kran.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#486221
Morgan Nordin skrev:Tror nog stegmaster mer är inne på att bommen kolliderar med grinden.

MVH
Morgan, K.T.S

Ja just precis.
Molinas bild visar ju ochså detta problem.
Kolla even min bild nedan.
Jag har standardgrind, om jag haft en 20cm högare grind och inte minst mycket bredare (som grinden til 3,15m2 rede på 122 vagnen er) så inser ni nog att det snabbt blir rett tajt mellan kran(bom) och grind.
Kunne knappt haft bommen lågare enn på bilden, om det vore arbete lite åt sidan med kranen.

1513447142_gopr0228.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486276 Börjar förstå en fördel med knäckt bom som Moheda infört o Fmv alltid (nästan) haft

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486329 Gnisten: Knäckt bom ger i regel också betydligt bättre lyftmoment från marknivå.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486333 Blir de skillnad även med stående lyftcylinder?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486341
gnisten83 skrev:Blir de skillnad även med stående lyftcylinder?


I regel ja men skillnaderna är mindre. Inget jag skulle göra med en sådan konstruktion.

Morgan

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486496 Har undrat varför Moheda och vissa andra fabrikat länge valt rak bom på vissa kranar när de kunde ha "knäckta"? Bättre lyft kraft med knäckt bom om cylindern ligger ovanpå förstås och mindre risk att skava mot grinden.
Varför har de valt rak bom?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#486499 Gissar att det er dyrare att tillverka bommen så.
Sen tillverkar vel Moheda sin kraner forfarandet med knäck på bommen, er vel bara dom minsta (K serien) som har rak bom, och dessa er vel egentlig Källefall kraner.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486502 Nja deras äldre kranar var raka och de är väl dom som överlevt i K serien.
Enklare/billigare att tillverka

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486540 Som jag misstänkte. Får jag skämmas lite för min raka kran då, ha ha! ;)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#486552 Men är det inte så att rörelseschemat blir lite annorlunda med knäckt bom? Tror det varit diskussion om detta förut.

Vad gäller att bommen tar i grinden så löste Mowi det så på 90-talet att de hade lägre grind än stakar. Grinden är 15-20cm lägre än stakarna, utan försörjningsstöttor. Ett elände att lasta halt virke i kraftig nerförslut. Höj och sänkbar grind hade varit bra, eller typ som farma har, vikbar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).