Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264077 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#485036 I Fredrik Reuter - Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016 står det att Moheda med rulldrift och eget system har närmare 3000kp i dragkraft. Frågade Tommy på Hypro hur mycket kraft deras gav. Är ganska säker på att det var över 3000kp vid typ 180bar. Alltså ganska stora motorer som behöver mycket flöde.

Vet inte exakt vad min vagn presterar, men med standard rullar som är 29cm i diameter sägs det vara 2000kp vid 200bar. Motorerna är på 465cc, och motorn mår inte bra av mer än 200bar. Mina rullar för 500/45-22,5 är 24cm och ger därmed mer kraft, hur mycket vet jag inte. Är det proportionerligt till rullens storlek borde det bli ca 2400kp. Storlek på rullen, hydraulmotorns storlek och hydraultrycket är de faktorer som påverkar.

Har du börjat tycka driften är klen på vagnen? :wink:

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#485046
JohannesG skrev:Har du börjat tycka driften är klen på vagnen? :wink:


He, he, nä absolut inte. Er faktisk något av det jag er mest nöjd med på hela ekvipasjen.
Drivningen er stärk som tusan, så tyckte bara det var konstig att den vore mycket högre tidligare, då kraner och alt annat oftast blir stärkare med åren, men altså inte drivningen.
Men dom kanske insett att man bara drar sönder ribberna i däcken om drivningen blir förr stärk, om man t.eks inte lyckas stoppa drivingen i tid, så rullen bara driver på och slirar på hjulet.
Har dock haft en del annat trassel på kranen, som jag ska komma tilbaka til senare när problemen er löst.
Håller på med ÅF om saker just nu.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#485050 Då förstår jag din tankegång, och kan bara hålla med :grin:
Vad gäller slitage på däcket beror det nog lite på rullens utformning m.m. På min är det rundjärn som passar perfekt ner i mönstret, på vissa är det fyrkantiga och det sliter säkert mer. Mängden grus och sten i mönstret påverkar också. Och så hur bra rullen trycks ner mellan hjulen. När mina rullar väl fått fäste i däcken brukar de sitta ordentligt och slirar ogärna.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485112 Kollade i manualen till 121 o 141 4wd och de står inget om drivkraften där, bara att trycket är inställt på 200bar

När jag pratade med hypro i höstas sa dom att slidet till deras vagnsdrift var på 60lit så mer flöde borde vagnen inte få till driften.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#485289 Jo mina ruller er ochså runda och passer perfekt i ribborna, så inget problem där inte, men om kraften vore nästan dubbla kanske det sett annorlunda ut.
Men det måsta vara nåt negativt man insett hos tillverkarna, sen kraften gått ner med åren.
Stort slitasje på däcken, kortare livslängd på hjullager(om kraften som trycker drivrullen mot hjulet ochså var högare förr), kort livslängd på drivmotor. Detta er bara några gissningar från min sida.

Så här ser det ut för min Kesla 102HD. (1,8t vid endast 170bar, 40-100l/min flöde )
(Kolla even data på navdrift bredvid.)

1513023710_uten_navn.jpg




Er en ganska heftig styringspanel av driften Palms har til sina vagner med navdrift.

1513023710_uten_navn_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källshult  
#485294 Det är rätt märkligt att gummi sliter mer på järnet än på gummit. På min gamla Moheda vagn som var en 13 ton från 98 hade gått 5 år i gallring heltid dom hade byt rullarna en gång och jag hade den i 12 år . Fick svetsa på rundstav på rullarna och däcken var original från 98 . Då jag bytte bort den så var ribborna i däcken väldigt dåliga saknades på en del ställen

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#485296 Ja det var ju interessant @källshult, hadde inte ens tänkt på att det kunne vara så. :-bd

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485300
källshult skrev:Det är rätt märkligt att gummi sliter mer på järnet än på gummit. På min gamla Moheda vagn som var en 13 ton från 98 hade gått 5 år i gallring heltid dom hade byt rullarna en gång och jag hade den i 12 år . Fick svetsa på rundstav på rullarna och däcken var original från 98 . Då jag bytte bort den så var ribborna i däcken väldigt dåliga saknades på en del ställen

Kan bara hålla med, mina drivrullar är av den veckade plåtrullemodellen och dom är ca 1cm lägre på mitten av rullen men de är gott om mönster kvar på de gamle däcken!
Grus o lera mal tydligen bort järnet

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källshult  
#485303 Min bror har jobbat på Volvo i braås och byggt Volvo dumprar och dom hade problem med en luftslang i plast som låg och gnavde på gjutgodset på växellåda så det blev hål det är helt otroligt .

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källshult  
#485304 Ja och dumprar går i dammig miljö också

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#485343
stegmaster skrev:Så här ser det ut för min Kesla 102HD. (1,8t vid endast 170bar, 40-100l/min flöde )
(Kolla even data på navdrift bredvid.)

Var hittar du den detaljerade informationen om tryck och dragkraft för Kesla-vagnarna?
Den informationen finns inte att finna i den svenska katalogen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#485349 Har nu provat driften på min kesla i 'skarpt' läge. Jag är imponerad av hur mycket den hjälper till. De första proven utan lass gav inte samma resultat då däcken slirade varpå trycket till rullarna sänks. Kopplat i serie förmodar jag. Visst skulle hjälpdriften kunna varit starkare. Det borde gå att skruva upp trycket.
IMG_20171210_152317.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#485352
bmboxer350 skrev:Har nu provat driften på min kesla i 'skarpt' läge. Jag är imponerad av hur mycket den hjälper till. De första proven utan lass gav inte samma resultat då däcken slirade varpå trycket till rullarna sänks. Kopplat i serie förmodar jag. Visst skulle hjälpdriften kunna varit starkare. Det borde gå att skruva upp trycket.
IMG_20171210_152317.jpg

Beror på vilket tryck motorerna tål. På Weimer är det inställt på 200bar, och högre är inte värt att gå. Max peak tryck är 207bar på de motorerna, så 200bar är nog redan för mycket då max kontinuerligt är 172bar och max tillfälligt 189bar. Får se hur länge de håller, hoppas länge, men blir lite orolig när jag ser siffrorna.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#485382
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Så här ser det ut för min Kesla 102HD. (1,8t vid endast 170bar, 40-100l/min flöde )
(Kolla even data på navdrift bredvid.)

Var hittar du den detaljerade informationen om tryck och dragkraft för Kesla-vagnarna?
Den informationen finns inte att finna i den svenska katalogen.

Det er printscreen från instruksjonsboken.
( Vet det står olika drivkkräfter på kesla 102 och 122 i brosjyren men det er inte korrekt, då det enligt partskatalogen er samma motor (samma partsnr.), samma ruller.)

Annars går säkert justera upp trycket til drivningen om man vil det, då kranen går på 190 bar, men själv er jag bra nöjd som det er.
Kör upp alla platser numera var det det tog stopp tidligare. :smile:

@Bmboxer350: Vilken grip har du til din kran???

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#485398 Kesla proG25
IMG_20171007_135519.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).