Sida 45 av 56

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: sön 29 okt 2017, 13:37
av gnisten83
Ni som har oljefyllda hus, sitter tömningspluggen bara i nedkanten eller har ni som jag en kort slang med?

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: sön 29 okt 2017, 13:53
av stegmaster
Jag har ingen slang, bara plugg.
Men visar det sig besvärlig att tappa av (altså samla upp oljan i et karl), så kommer det dit en en slangbit, snarast. (gjordet samma med motoroljan til åkgrässklipparn)

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: sön 29 okt 2017, 14:21
av ananders
gnisten83 skrev:Ni som har oljefyllda hus, sitter tömningspluggen bara i nedkanten eller har ni som jag en kort slang med?


Jag har bara en plugg, men efter ditt inlägg kommer jag nog att sätta dit en slangbit.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: tis 31 okt 2017, 19:15
av Eremiten 74
På min 680 SE kran finns det ingen olja.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: ons 01 nov 2017, 10:50
av Tosca
Eremiten 74 skrev:På min 680 SE kran finns det ingen olja.

Nej, den var ovanligt ren och fin tycker jag.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: ons 01 nov 2017, 20:27
av Eremiten 74
Tosca skrev:
Eremiten 74 skrev:På min 680 SE kran finns det ingen olja.

Nej, den var ovanligt ren och fin tycker jag.

På den bilden är skogsvagnen helt ny[emoji23]
Bilden fanns i telefonen så jag använde den [emoji4]

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 06 nov 2017, 15:08
av martiniholma
svampbob skrev:Jag hade en sådan klipp tidigare på Ebeavern men där blev skänklarna förstärka och kniven fastsvetsad då klippen var för klent byggd från början.

Efter 2 veckors klipp till och från, får jag hålla med dej. En skänkel redan böjd så den tar i den andra när man klämmer ihopa. Trodde Kesla var bättre än så

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 06 nov 2017, 20:10
av aggesund
martiniholma skrev:
svampbob skrev:Jag hade en sådan klipp tidigare på Ebeavern men där blev skänklarna förstärka och kniven fastsvetsad då klippen var för klent byggd från början.

Efter 2 veckors klipp till och från, får jag hålla med dej. En skänkel redan böjd så den tar i den andra när man klämmer ihopa. Trodde Kesla var bättre än så


Tycker du det är nått att ha dedär me klipp martin? Påtal om böjda skänklar, dehär som bolagen har börjat med " kvalitets kap" dom kubbarna som ligger i riset kommer göra risgrip tillverkarna till miljonärer :grin:

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 06 nov 2017, 20:39
av martiniholma
Tveklöst , ja! Dvs på å och dikeskanter är det kanon. Vi har en å som rinner igenom hela fastigheten + ett antal diken i kanter på betesmarkerna. Slyet på kanten ska ju bara ner i vattnet när man röjer kanten, och precis bakom sej går det i regel ett taggtrådsgäre. Nä till detta tycker jag klippen är kanon! Men det är svårt att klippa borta och ta betalt, då det inte blir några större volymer på en timme även om man är snabb, om det inte enbart är stam på 15-18 cm i diam. Då kan det ju bygga en del, men ofta är det en heldel småsly också.
Det med "kvalitetskap" känner jag inte till. Är det "bränsleved träslag" slänger jag allt upp till 40 cm i flisen :grin:

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: sön 12 nov 2017, 20:19
av JohannesG
Ett litet "krafs-prov" på ganska löst grus. Syns här ganska tydligt vart Navdrift bör sitta om det är en klättrande boggi och bara drivning på en axel. Bakhjulen får mer vikt och driver därmed bättre. "Testet" utfört med 4wd robson drift.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 13 nov 2017, 10:12
av ss0803
Det beror ju på att med Robson-rulle får du en resulterande kraft snett nedåt på bakhjulet och snett uppåt på framhjulet, Robson-rullens resulterande krafter vill rotera hela boggin.

Jag skulle inte översätta detta direkt på hur navdrift fram eller bak beter sig på en boggi.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 13 nov 2017, 10:18
av JohannesG
ss0803 skrev:Det beror ju på att med Robson-rulle får du en resulterande kraft snett nedåt på bakhjulet och snett uppåt på framhjulet, Robson-rullens resulterande krafter vill rotera hela boggin.

Jag skulle inte översätta detta direkt på hur navdrift fram eller bak beter sig på en boggi.

Där har du nog en poäng, tänkte inte så långt.

Men man kommer fortfarande inte ifrån det faktum att vagnen väger mer på bakhjulen, om boggin är klättrande framåt.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 13 nov 2017, 10:41
av gnisten83
JohannesG skrev:
Men man kommer fortfarande inte ifrån det faktum att vagnen väger mer på bakhjulen, om boggin är klättrande framåt.


Du menar att boggivaggans lagring sitter förskjuten bakåt?

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 13 nov 2017, 10:49
av JohannesG
gnisten83 skrev:
JohannesG skrev:
Men man kommer fortfarande inte ifrån det faktum att vagnen väger mer på bakhjulen, om boggin är klättrande framåt.


Du menar att boggivaggans lagring sitter förskjuten bakåt?

Precis.

JohannesG skrev:
ss0803 skrev:Det beror ju på att med Robson-rulle får du en resulterande kraft snett nedåt på bakhjulet och snett uppåt på framhjulet, Robson-rullens resulterande krafter vill rotera hela boggin.

Jag skulle inte översätta detta direkt på hur navdrift fram eller bak beter sig på en boggi.

Där har du nog en poäng, tänkte inte så långt.

Efter vidare eftertanke stämmer ju inte detta ändå. Rullen sitter ju fast i boggivaggan, så den kan ju inte påverka alls på det viset. Blir som att försöka lyfta sig själv i håret. Om Rullen suttit fast på vagnen hade det varit en annan sak.

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Postat: mån 13 nov 2017, 11:56
av ss0803
JohannesG skrev:Efter vidare eftertanke stämmer ju inte detta ändå. Rullen sitter ju fast i boggivaggan, så den kan ju inte påverka alls på det viset. Blir som att försöka lyfta sig själv i håret. Om Rullen suttit fast på vagnen hade det varit en annan sak.

Nej med Robson-rullen infäst i vaggan är det inte lika enkelt med kraftjämvikt, då ska resulterande kraft och moment som drivmotorn ger upphov till också balanseras i vaggan.

Kollade inte så noga på din bild, med lösningen som tex Moheda använder där rullen monteras direkt i vagnen blir det enklare.