Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265322 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#461825 Ser verkligen bra ut [THUMBS UP SIGN]

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461832 Kul med film och fina bilder. Det ser helproffsigt ut med såna kedjor och så rejäl vagn.
Har du nån ungefärlig tomvikt?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#461839 Martin, vad blir bränsle förbrukningen på dom varven? Med den gammla kärran låg ja på 1100-1200 och snittade på 6,5l/h men nu med den nya kärran och pump på kraftuttaget märks det att det går åt mer bränsle fast ja fortfarande har samma varvtal. Hörs på traktorn när man kör många funktioner att det går lite tyngre men tycker inte det ska kunna göra så hemskt mycket?? Har vart långt hemifrån och kört hela tiden sen ja fick den nya kärran så har inte kunnat mäta med nått räkneverk när ja tankar :smile:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461849
gnisten83 skrev:De får ju va rädd om lacken :D

Ja jag ska tänka på de[emoji1]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461850
hayabusa 08 skrev:Kan bara hålla med, rejäl vagn :-bd
Trevligt att se en filmsnut av den ^:)^ ^:)^ ^:)^

Tackar! Ja det är alltid kul med lite rörliga bilder[emoji4] Hoppas att du också är nöjd med ditt ekipage! Vi kom förbi ditt i midsommarhelgen, och hade nog svängt inom om vi haft tid.[emoji3]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461851
Slurfi skrev:Kul med film och fina bilder. Det ser helproffsigt ut med såna kedjor och så rejäl vagn.
Har du nån ungefärlig tomvikt?

Tack![emoji4] Ja vi har en lastbilsvåg inte sålångt hemifrån så jag har ställt mej på den. Med kedjor runt om på traktorn och full tank, men utan band på vagnen väger de 9820 kg. Banden väger väl ca 3 400 kg styck, men ger en väldig bärighet!

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461852
aggesund skrev:Martin, vad blir bränsle förbrukningen på dom varven? Med den gammla kärran låg ja på 1100-1200 och snittade på 6,5l/h men nu med den nya kärran och pump på kraftuttaget märks det att det går åt mer bränsle fast ja fortfarande har samma varvtal. Hörs på traktorn när man kör många funktioner att det går lite tyngre men tycker inte det ska kunna göra så hemskt mycket?? Har vart långt hemifrån och kört hela tiden sen ja fick den nya kärran så har inte kunnat mäta med nått räkneverk när ja tankar [emoji2]

Jag har inte mätt precis. Å de är klart att den vill ha lite mer. Men jag har provat mej fram från 1200 - 1800 men tycker att allt totalt funkar allt bäst runt 1700. Kommer nog att såsmåningom att byta vlåda till pumpen med lite högre utv, eller ev byta till kolvpump. Hoppas du är nöjd med dina grejor![emoji2]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#461853
martiniholma skrev:
aggesund skrev:Martin, vad blir bränsle förbrukningen på dom varven? Med den gammla kärran låg ja på 1100-1200 och snittade på 6,5l/h men nu med den nya kärran och pump på kraftuttaget märks det att det går åt mer bränsle fast ja fortfarande har samma varvtal. Hörs på traktorn när man kör många funktioner att det går lite tyngre men tycker inte det ska kunna göra så hemskt mycket?? Har vart långt hemifrån och kört hela tiden sen ja fick den nya kärran så har inte kunnat mäta med nått räkneverk när ja tankar [emoji2]

Jag har inte mätt precis. Å de är klart att den vill ha lite mer. Men jag har provat mej fram från 1200 - 1800 men tycker att allt totalt funkar allt bäst runt 1700. Kommer nog att såsmåningom att byta vlåda till pumpen med lite högre utv, eller ev byta till kolvpump. Hoppas du är nöjd med dina grejor![emoji2]


Okej! Ja kanske skulle prova lite mer på högre varv också då :roll: ja jag är super nöjd, gött med längre kran, klämbankar och framför allt driften :grin:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461854 Martin: Hur håller sig oljetemperaturen med det varvtalet? Ser ju ut som bandet kan hugga tag ordentligt i banken över bakhjulet? Sätt dit ngn pendelbegränsning för jag tror faktiskt att du kan dra sönder banken i ett worst case scenario...
MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461855
Morgan Nordin skrev:Martin: Hur håller sig oljetemperaturen med det varvtalet? Ser ju ut som bandet kan hugga tag ordentligt i banken över bakhjulet? Sätt dit ngn pendelbegränsning för jag tror faktiskt att du kan dra sönder banken i ett worst case scenario...
MVH
Morgan, K.T.S

Jo oljetempen klarar sej bra. Men det gäller ju som alltid att hålla oljekylaren ren. Det är ju den du ser på kranpallen med galler för. På bankens undersida under holken till stöttan sitter ett plattjärn, som är lägsta punkten på banken. Det är den plattjärnsbiten banden skrapar emot. Så det låter nog värre än det är. Men visst, en begränsning kan man också tänka sej.[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#461860 Och jag som på mitt projekt räknat på att hålla så lågt varvtal som möjligt, ja ja får se hur det går. Bara flödet finns och traktorn orkar bör det nog inte bli problem. Och 1700rpm skulle i längden bli bråkigt i min Tyska plåtlåda.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#461863 Va har du för växel nu då??
1700 varv på motor och 1000 varv pto gir ju ca 800rpm på tappen?? :surp:
Er systemet anpassad för sånna varv??
Trodde det normala var maks 540varv? Det er det åtminstone på min vagn.


Själv varvar jag ca 1000-1100 varv på motor och 540E på pto vid krankörning, vilket gir ca 350-380rpm på tappen, det er precis lagom för min del.
Då trycker pumpen ut ca 55l/min vilket er helt ok tycker jag.
Varvar lite mer när jag kör med driften inkopplad, så driften får ca 70l/min. (ca 1400varv på motor), då kör jag drygt 4km/t.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#461873
JohannesG skrev:Och jag som på mitt projekt räknat på att hålla så lågt varvtal som möjligt, ja ja får se hur det går. Bara flödet finns och traktorn orkar bör det nog inte bli problem. Och 1700rpm skulle i längden bli bråkigt i min Tyska plåtlåda.


Jag har 1000 pumpen på tappen ifrån mowi, kör alltid på 1000 varvet på tappen och motorn på 1000-1200.. flödet räcker till för mig och då har ja p50t kranen med utskjutet. Så det går att lösa :grin:

Vad det gäller oljetempen en varm dag (25+) ligger min på 70-75 grader max och idag när det är 22 grader ligger den på 50-55.. Tror den stora skillnaden var att domdär varma dagarna som var i början med denna kärra varvade ja betydligt mer än nu och har en tanke om att man pumpa olja som inte användes utan bara skapa värme :roll: ?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#461878
aggesund skrev:.. p50t kranen med utskjutet. :grin:


Lite på sidan av diskusjonen just nu, men vi (åtminstone jag) er nyfikna på denna nya mowi kranen. :ugeek:
Har du fått kört så mycket att du kan skriva lite va du tycker om den??
Ja inte bara kranen utan hela ekvipagen. :grin:
Kul om flere deler med sig om för och nackdeler man hittat efter man kört et tag. 🙏

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#461886 Jag har räknat på att jag skall få ut ca40l/min vid 300varv på tappen, för att om möjligt hålla ett motorvarv runt 1000varv. Drivningen kommer behöva mer än kranen. En flödesdelande ventil skall se till att kranen får ett lagom flöde. Tanken är även att jag i framtiden vid köp av ett aggregat skall kunna använda samma pump och bara växla upp till 1000varvs kraftuttag. Sedan skall det bli kul att testa vad som blir lagom för kranen. Många hävdar ju att mowi kräver så lite flöde, men verkar som få tänker på att det går att använda 3-4 funktioner samtidigt och lyftkolven drar ju lika mycket oavsett krankonstruktion... Brukar nu köra på 1300-1400varv för att det känns lagom bullermässigt, men hade jag gått på flöde hade jag i vissa lägen tryckt plattan i mattan (ca 40l/min).

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).