Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264143 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460681
gnisten83 skrev:Nu blir jag nyfiken, hur mycket bygger bandet vid sidan av däcket och hur mycket frigång har du mellan däck o bankar?

Denna typen av band bygger inte så mycket i sidled, iom att länken sitter inne på däckytan. Bra vid stickvägskörning också om dom inte är för breda. Du ska få måtten imorgon.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460688 Nog för tight på min gamling, nog bara 2-3cm mellan hjul och chassi där de är som närmast.
Hur fort vågar man köra på väg tro?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460690 Ja jag har inte heller många cm tillgodo, men banden sitter riktigt tight så definitivt inget "rick" i sidled. 18 20 km/h funkar, jag kör ändå inte mycket fortare, då det går så ojämnt med kedjorna.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460691 Vad som däremot inte är nån höjdare, är band på asfalt å 25°, såg jag igår... ;)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460768
gnisten83 skrev:Nog för tight på min gamling, nog bara 2-3cm mellan hjul och chassi där de är som närmast.
Hur fort vågar man köra på väg tro?

Precis 5cm där det är som närmast.
20170621_110419.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460771 ...och bygger ut från däcket ca 2-3 cm, ber på var man mäter

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460774 Då fixar man de med en spacerplatta :D

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460780 Ja det kunde ju vara värt ett försök [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#460791
gnisten83 skrev:Då fixar man de med en spacerplatta :D

Tänk på att om du skulle göra det på din vagn så hamnar inte rullen i centrum på däcket längre. Och håller axeltapparna för detta?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460797 Nja mest ett skämt IOM jag bytte från 400 till 500 hjul breddar mina fälgar 100mm utåt redan så jag får nog ta de lugnt med mer ändring av offseten

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461800 Här är en liten snutt när jag kör med banden.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#461808 Ser jättebra ut! Inget litet mesigt ekipage direkt. :-BD Kanske frågat tidigare, men vilken dragkraft får du ut på driften? Vilket flöde och vilket motorvarv kör du med?

Är du medveten om att banden tar i bankarna, hörs i slutet av videon. Tänkte bara upplysa dig om detta om du missat det.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#461812 Tack! Jag har inte gjort något dragtest, men den trycker på bra när det går tungt. Har inte flödesmätt heller, men enligt beräkningar ska den ge ut 110 l/m. Jag kör på 1000v kruttag å 1700 varv på motorn. Rätt högt men det är inga vibrationer där å går allmänt bra. Trycker ut ett bra flöde där också. Jag resonerar som så att jag vill ha ut ett högt flöde, å sen ställa hastigheter i spakarnas styrbox. Bara där finns flöde tillgängligt, går en del åt när alla funktioner går samtidigt.

Ja jag vet, men jag hör inte det in när jag kör, å då finns de inte...[emoji6]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461821 De får ju va rädd om lacken :D

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

hayabusa 08  
#461823 Kan bara hålla med, rejäl vagn :-bd
Trevligt att se en filmsnut av den ^:)^ ^:)^ ^:)^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).